Meer dan ooit integreert Google haar diensten en (onze) data in één informatiestroom. Zo, belooft de zoekmachine, kan ze een nog betere internet-ervaring leveren. En dat is fijn – want we zijn op internet toch voor al De Verdwaalde Mensch. Zonder Privacy, voegen vele commentatoren op Googles plannen daarbij. De uitruil van de vindervaring op het net weegt wat hen betreft niet op tegen het verlies aan individuele zeggenschap over onze data. Eén van die criticasters is Maxwell Wessels (HBR). Zijn grootste bezwaar tegen Google ‘datacoup’: we kunnen ons er niet tegen verzetten. Het is slikken of weggaan bij Google. There is no opting out.
Stom, vindt Maxwell en hij trekt een vergelijking met een algoritme dat hij enige tijd geleden met collega’s heeft ontworpen. Het filterde uit een grote groep patiënten alleen die mensen die bij meerdere apotheken hun medicijnen kwam halen. Dat is gevaarlijk omdat apothekers niet weten welke medicijnen patiënten nog meer gebruiken. Poly-gebruik kan potentieel dodelijk zijn. Door de database van medicijnen te doorzoeken op mensen die op meerdere plekken hun spullen halen, kunnen ongelukken worden voorkomen. Apothekers kunnen patiënten dan waarschuwen vooral bij één apotheek hun spullen te halen. Stukje service-gebeuren, zou je kunnen zeggen. En zo geschiedde.
En Maxwells algoritme werkte goed – zeventig procent van de patiënten die hun medicijnen op meerder plekken afhaalde, werd uit het systeem gefilterd. En als ze hun medicijnen kwamen halen, werden ze aangesproken op hun ‘gedrag’. En daar ging het algoritme volgens Maxwell mis. Patiënten zaten daar helemaal niet op te wachten. Want hoe wist de apotheker waar zij hun spullen haalden en waarom moesten zij er, onaangekondigd en ter plekke verantwoording voor afleggen? Wat begon als service werd een nachtmerrie. Patiënten benaderden apothekers niet zelden agressief. Ze hadden het gevoel dat er met hun medische gegevens werd gekloot. De inbreuk in de privacy kon bijna niet dieper.
Maxwell zag weliswaar de voordelen van zijn algoritme, de patiënten zagen alleen de inbreuk. En geef ze ongelijk – het zijn hun gegevens. Datzelfde geldt voor Google vanaf 1 maart aanstaande. Maxwell: “Their integration of social into search could produce very relevant results. For many customers, leveraging user information to unify an experience across Gmail, Documents, Search, News, and YouTube could yield the best functioning products Google has ever made.” Maar we hebben nooit toestemming gegeven om al die producten die Google ons biedt en waar we nu allemaal gebruik van maken, ook te zien als data waarmee zoekprofielen kunnen worden opgesteld. Waarom moet Google weten wat er in mijn documenten, mailes of filmpjes staat? Maxwell voelt zich – vrij vertaald – genomen.
Maxwell voelt zich genomen omdat hij het gevoel heeft niet meer om Google heen te kunnen. Hij zit er aan vast. Weggaan kan niet, dus rest, in zijn analyse, (gedwongen) loyaliteit. Maar er is een derde mogelijkheid: protest. Het verheffen van de stem. Dat doet hij al, door een blog te wijden aan Google nieuwe plannen. Maar dat blog is geen vlammend betoog of een handleiding met wat we kunnen doen om ons toch te beschermen tegen de almighty Google. Maxwell schreef een klaagzang over slachtofferschap 2.0. In mijn ogen onnodig – we hebben volgens mij een sterke bondgenoot in de strijd om onze data.
Want wat als we Google nu eens tegen zichzelf inzetten? Als we alles wat Google ons aan sociale media en platformen biedt, gebruiken om onze privacy toch te beschermen? Om met elkaar tegen de plannen op te treden, door gebruik te maken van Google en het bedrijf zo te dwingen a) transparant te zijn over hun gebruik van onze gegevens en b) ons de mogelijkheid te geven dat tegen te gaan? Als Big Brother kijkt, kan je in een hoekje duiken. Je kan ook iets doen waar-ie heel erg van schrikt. En zo is er toch weer een optie voor ons, naast gedwongen loyaliteit of de enorme moeite die we moeten getroosten om alles wat we bij Google hebben gedumpt, over te zetten naar andere systemen.
Reacties (12)
Het wordt aan het einde een beetje vaag. Kun je iets concreter zijn over hoe we Google heel erg kunnen laten schrikken en waarom we daar iets mee opschieten?
Bing is gelukkig niet meer zo slecht als vroeger…
Waarom zou Google je niet de mogelijkheid bieden een opt-out te nemen. Ik wil bijvoorbeeld niet dat mijn zoekresultaten worden aangepast aan mijn voorkeuren en die van de mensen in mijn kringen.
Krijg je straks alleen maar dingen te zien die je al kent en waar je het mee eens bent. Om het voorbeeld van Google zelf te gebruiken: als ik zoek naar ‘Jaguar’ dan wil ik niet alleen maar informatie over auto’s zien. Al heb ik dan toevallig net wat autosites bezocht en gemaild met een Jaguar-dealer. Ik wil geïnspireerd worden. Geef me ook de wilde dieren en het Apple OS. Geef me eerst de breedte, dan kan ik zelf wel wat qualifiers toevoegen om smaller te zoeken.
Kan daar een knop voor komen, Google?
Helemaal mee eens. Ik wil ook de rare en ongewenste zoekresultaten erbij. Lekker afdwalen naar terreinen die ik gewoonlijk niet zo snel zou betreden.
Krijg je straks alleen maar dingen te zien die je al kent
Dat is al een tijdje zo. Zie o.m. the filter bubble.
Zelfs blokkeren van cookies is niet genoeg: aan de hand van IP, besturingsysteem en browserversie ben je ook al goed te volgen.
Als je gratis diensten gebruikt dan ben je geen klant, dan ben je het product. Dat is al jaren duidelijk. Wie een Google-account heeft is daar ook mee akkoord gegaan.
En waarom is weggaan bij Google dan geen optie? Er zijn toch alternatieven.
Wat er bedoeld wordt in de laatste alinea is me ook absoluut niet duidelijk. Als daar staat dat we moeten proberen om Google te hervormen dan zeg ik alleen maar: don’t bother.
Via Linuxmint kwam ik bij Duckduckgo ipv Google. Bevalt veel beter.
DuckDuckGo is een leuke zoekmachine. Maar het probleem waar het hier over gaat is niet het gebruik van Google als zoekmachine. Het gaat om het koppelen van accounts bij Gmail, Youtube, Picasa, Google+ enz.
Het erge van Google is dat je niet meer zonder kunt. Je móet als bedrijf wel een Google + account nemen om goed te blijven scoren in de zoekresultaten. Google-gelieerde producten komen beter in de zoekresultaten dan (soms betere) content van concurrenten van google. Dat is kwalijk.
Ik probeer daarom zo veel mogelijk te zoeken met Bing (van die andere LinkMogol, ja). Gewoon als tegengas. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Ik dacht laatst al waar is toch mijn zijdenzwarte ninjapak? Lees ik hier dat Bas het heeft aangetrokken. Nondepie Nog twee weken en het is carnaval vriend. Dat ding moet terug.
geen opt out?! jazeker wel. Bij deze mn Gmail opgeheven en @live in gebruik genomen. ” google ” nu met Bing en DuckDuckgo.
Vond mn complete webhistory opgeslagen incl alle zoekopdrachten, prive leven, fotos docs in handen van één partij nou ook weer niet nodig.
Nu een paar dagen over en het bevalt prima.
Als je “Google” googlet implodeert het universum.