DATA - Jawel, de jaarlijkse uitbarsting van de fervente autorijders is weer daar. De accijns wordt verhoogd! Alweer! Ze moeten ook steeds de automobilist hebben!
Afijn, same old song. Accijns is in Nederland geïndexeerd (net als huur vaak bijvoorbeeld). Dat betekent dat deze min of meer meegroeit met de inflatie. En daarom maar weer dit overzicht van de heffingen (grootste deel is accijns immers) op benzine (Euro95) sinds 1990, voor inflatie gecorrigeerd. Saai toch.
Update 14-12-2014: Omdat de BOVAG vond dat het meer over de dieselaccijns ging, hier ook nog een versie daarvoor:
Reacties (12)
He bah, feiten… en hoe moet het nu met mijn onderbuik, terug naar de moslims dan maar ?
CBS: http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns#mediaviewer/File:Accijnzen2.jpg
Ah, klaar met behangen?
In Maleisië wordt de daling van de benzineprijs gebruikt om de subsidie af te bouwen. http://www.reuters.com/article/2014/11/21/malaysia-government-subsidies-idUSL3N0TB3DO20141121
In China wordt de belasting op olieprodukten verhoogd, nu de olieprijs lager wordt.
http://www.platts.com/latest-news/oil/singapore/china-sees-limited-impact-from-higher-consumption-27888332
Nederland doet hetzelfde.
Prima idee, we moeten toch afkicken van onze aardolieverslaving en autorijden is gewoon een ongezonde bezigheid.
@4: Heb je het artikel wel gelezen? Nederland doet dat juist niet.
@5: Ja, er staat omhoog en verhoogd.
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/belastingen/23439260/__Accijns_op_benzine_omhoog_in_2015__.html
Even in het juiste perspectief:
Inflatie bedraagt in NL momenteel 0,4% (volgens Eurostat). Een verhoging met 0,9% is dus meer dan indexeren: ruim het dubbele van de basis-inflatie.
@6: Ik zou toch denken dat het kabinet eerder uitgaat van de cijfers van ons eigen CBS. En die zegt (voor Nov 2014) 1,0%.
Zie http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=70936NED&D1=0&D2=(l-34)-l&HD=081020-1258&HDR=T&STB=G1 voor het CBS lijstje met inflatie en http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/prijzen/cijfers/extra/inflatie-internationaal.htm
voor uitleg van het verschil met de eurostat versie.
Logische en verklaarbaar handelen van onze regering. Zouden ze met de ambtenaren-cao ook moeten doen.
Is de oproer onder pomphouders niet ontstaan omdat in België en Duitsland de totale lasten op brandstoffen lager is en daarom de prijzen ook, waardoor er meer in het buitenland wordt getankt en zij omzet verliezen, terwijl er niet minde wordt gereden?
Volkomen terecht de hogere accijnzen op de benzine, als ik straks de kanker heb van de uitlaatgassen kunnen ze mooi mijn behandeling betalen.
Luiheid dient niet beloond te worden. Staan ze weer met de auto bij de winkel op de hoek, iedereen in de weg, oudjes kunnen er niet langs. En een grote bek opzetten. Ik noteer hun kentekens en dan krijgen ze hun straf wel .
Weer noemt niemand de accijnsloze / belastingvrije kerosine. Dat verbruik stijgt sneller dan bij autobrandstof.
Is de dalend olieprijs niet de kans tot invoering, noem het een “fijn stof heffing”?
@7:
Je kunt het ook op die manier “spinnen”, als je wilt.
Het belangrijkste verschil tussen de HCIP-methode van Eurostat en de CPI van het CBS zijn de woonlasten.
Het CBS komt op een flink hogere inflatie door de huurstijging mee te tellen. Bij de Eurostat-rekenmethode tellen huren niet mee.