Excuses, de recensies zijn wat drooggelegd de afgelopen weken. Niet omdat ik niets heb gelezen, maar omdat het domweg te druk was. Volgende week komt er weer gewoon eentje op woensdag, zoals u van GC gewend was.
The Economist is de hoop van de journalistiek in bange dagen. Waar vrijwel elke krant en elk tijdschrift lezers en inkomsten in moet leveren, groeit het Engelse weekblad als kool. En dat zonder door de knietjes te gaan: het blad is lelijk vormgegeven, duur, en kiest geen moment voor verplatting of verlaging van het niveau – de niet werkende oplossing voor zoveel media die in de problemen zitten.
Eén keer per jaar maken ze een special die er wèl goed uitziet: de voorspellingen voor het volgende jaar. The World in 2007 blikt vooruit, op de grondige analytische manier die het blad zo’n succes maakt. Prominenten als Angela Merkel, John McCain en Google-baas Eric Schmidt schreven mee, samen met de journalisten van het blad, die voor één keer per jaar wel hun naam bij hun stukjes mogen zetten.
Omdat The Economist zo’n internationaal blad is, staat er maar weinig over Nederland in: een derde pagina, minder dan het aankomende wereldkampioenschap cricket in Barbados. Wat kan de wereld als geheel verwachten in 2007? Meer groen bewustzijn, meer economische groei, een tekort aan wereldwijde autoriteit en talloze zaken die nu al op de agenda staan: het proces tegen Rode Khmer-leiders, de laatste Harry Potter en de verkoop van de hundred dollar laptop.
Wie een internationale belangstelling heeft, kan met dit boekje zekerder het nieuwe jaar in. Te koop bij de betere tijdschriftenhandel voor zeveneneenhalve euro. Goede journalistiek mag wat kosten.
Reacties (5)
The Economist is naar mijn mening echt te hooghartig en arrogant (ook niet het enige medium dat geen naam bij artikelen zet). En een goede concurrent, waarmee het naar mijn weten ook prima gaat, is Time magazine. Beter leesbaar (want Economist is serieus zware kost) en die foto’s doen het hem mij..
Time is ook een stuk beter dan alles dat er hier op de Nederlandse bodem aan tijdschriften wordt gemaakt, maar wat mij betreft ben je appels met peren aan het vergelijken. Time is Nice to Know, een topblad dat je voor je lol leest. Economist is Need to Know, een topblad dat je gewoon gelezen moet hebben om te weten hoe het zit. En ja, het is zware kost. Ik vind het juist een zegen dat zo’n blad niet alleen kan bestaan, maar ook groeit.
waarmee groeit het dan?
eigenlijk heb je nis te melden huh?
bedoel je dat The economist aan het groeien is of moet groeien?
En’….om te wetenn hoe het zit’ ?
jongen, ik hoef maar de populaire elke dag te lezen om te weten hoe het zit en zal zitten met de wereld.
Niet zo snob doen! :)
PS: de populaire METRO of SPITS zou ik typen..
Ik ben al jaren lid van The Economist. Kwalitatief staat The Economist ver boven Time (en alle andere news magazines). Business Week komt een beetje in de buurt.