Een publicatieverbod voor verkiezingspeilingen?

Dossier:

COLUMN - In landen zoals Frankrijk, Italië, Polen, Griekenland, Luxemburg en Cyprus is het verboden om vlak voor verkiezingen de resultaten van peilingen te publiceren. In Nederland staat een publicatieverbod opnieuw ter discussie. ‘De verslaving aan peilingen wordt iedere ronde erger’ schrijft Trouw. Deze krant vindt dat een verbod op publicatie in de slotfase van de campagne moet worden overwogen.

Campagnestrateeg Marije Brinkhorst pleit in de NRC voor terughoudendheid in de laatste weken. ‘Media verslaan de campagne met de peilingen als een paardenrace: wie ligt op kop? Wie valt terug? Redacties bepalen hun gastenlijst op basis van wie het goed doet in de peilingen. Bij televisiedebatten worden partijen uitgenodigd die hoog staan in de peilingen. Het gevolg is een zelfversterkend mechanisme: wie in de peilingen stijgt, krijgt meer aandacht, groeit verder, en bepaalt zo de dynamiek van de hele campagne.’ Want het band-wagon-effect leert ons al jaren: de meeste mensen willen bij de winnaar horen. Het gevolg is dat er niet of nauwelijks meer over de inhoud wordt gesproken. De show, de wedstrijd tussen koplopers trekt alle aandacht weg van de politieke thema’s die het verschil zouden moeten maken. Brinkhorst: ‘Laat de laatste week van de verkiezingen weer gaan over ideeën, waarden en plannen. Er is immers genoeg te bespreken over waar we als land naartoe willen. Niet over wie er toevallig die week in de lift zit.’

De peilers zijn het hier vanzelfsprekend niet mee eens. Peter Kanne, opinieonderzoeker bij Ipsos I&O vindt voorstellen voor een publicatieverbod getuigen van minachting voor de kiezer. ‘Kiezers zijn geen kippen zonder kop. Kiezers gaan bij hun stemkeuze wel degelijk grotendeels af op de plannen en ideologie van partijen.’ Hij wijst er op dat peilingen kiezers nuttige informatie kunnen geven bij het bepalen van hun stem. En dat geldt zeker voor diegenen die een strategische stem willen uitbrengen met het oog op de samenstelling van de regering na de verkiezingen. Het probleem is volgens Kanne hoe de peilingen door de media worden ingezet. Op Villamedia, de nieuwssite voor journalisten, schrijft Kim van Keeken dat journalisten hun verantwoordelijkheid op dit punt niet altijd even serieus nemen. De sensatie rond winnen en verliezen domineert de media, zeker in de laatste weken voor de verkiezingen. En dat drukt inhoudelijke informatie die relevant is voor het bepalen van een keuze naar de achterg

Een verbod op publicatie van gegevens die mensen eigenlijk wel willen hebben als ze naar de stembus gaan klinkt niet erg sympathiek en lijkt ook in strijd met de openheid en de vrije uitwisseling van informatie die past binnen een democratische rechtsstaat. Maar juist bij die openheid zit ook een probleem. Een democratie leeft bij de gratie van een open debat over waar het naar toe moet met dit land. Dat wordt moeilijker naarmate het alleen nog maar gaat over scores in de peilingen, de persoonlijke populariteit van de kandidaten en hun performance in de media. Als we een bestuur willen dat besluiten neemt die in overeenstemming zijn met wat kiezers willen op allerlei thema’s dan moet de inhoud voorop staan in de verkiezingsdebatten. En niet het scorebord van de ‘peilingpopulisten’, zoals Marcel van Roosmalen ze noemt.

Moet er een doek over dat scorebord in de laatste weken? Ik vrees dat het niet veel zal helpen. Een nationaal verbod op de publicatie van peilingen is gemakkelijk te omzeilen. Belangrijker is dat de media inzake politieke besluitvorming het zakelijke, inhoudelijke spoor al heel lang hebben verlaten ten gunste van reuring en vermaak. Als we dat eens zouden kunnen terugdraaien dan komt er vast ook wel ruimte voor een verantwoorde manier van omgang met de resultaten van verkiezingspeilingen.

[ overgenomen van Free Flow of Information]

Reacties (10)

#1 cerridwen

De rol die peilingen spelen in de campagne is zeker niet ideaal. Echter, het alternatief is niet perse beter. Dan wordt het narratief niet bepaald door peilingen, maar nog meer door de voorkeuren van de media en het relletje van de dag. Dat het ontbreken van peilingen de campagne verbeteren lijkt me een illusie.

Ik zie meer in het consequent benadrukken van de 10 essentiële vuistregels voor het duiden van peilingen:
https://stukroodvlees.nl/peilingen-duiden-10-essentiele-vuistregels-voor-duiders/

Op dat vlak is er natuurlijk wel enige verbeteringen, bijvoorbeeld met de komst van de peilingwijzer. (Alleen jammer dat 1/3 van de peilingen daarin niet meegenomen wordt. Ik zeg, fuck De Hond, voeg zijn peiling gewoon toe. Op Wikipedia staan ze ook gewoon).

#2 Raymond Horstman

Laat ons eerst proberen om de peilingen nauwkeuriger te krijgen en meer in overeenkomst met de echte uitslag. De verschillen zijn nu best wel groot te noemen. Los steeds de problemen op die werkelijk spelen en dan pas de problemen die nog niet aan de orde zijn. Waarom zou een burger zich niet op grond van peiling een oordeel mogen vormen op welke partij of kandidaat te stemmen? Als de burger mar stemt en daarmee voldoet aan zijn burgerplicht. Het al dan niet nakomen van burgerplichten is een veel groter probleem in dit land waar een ieder alleen maar bezig is met zijn vermeende rechten.

#2.1 Co Stuifbergen - Reactie op #2

Er kunnen goede redenen te zijn om bij het stemmen rekening te houden met de grootte van de partij.
(grotere partijen maken meer kans op een restzetel, en cerridwen heeft uitgelegd dat ze ook los daarvan meer kans hebben om in een coalitie te komen).

Maar als de peilingen niet kloppen, gaan mensen hun stem baseren op onjuiste informatie.

Dan doen ze misschien hun burgerplicht (hoewel stemmen niet verplicht is), maar draagt hun moeite niet bij aan een betere volksvertegenwoordiging.

#3 Test

Het grootste bezwaar is het bandwagon effect dat een zeer vervelend gevolg kan hebben: mensen die op het allerlaatst hun keuze veranderen en daarmee misschien een coalitie mogelijk gaan maken die ze eigenlijk niet willen. Bv iemand die nu naar D66 gaat en dat na de verkiezingen blijkt dat daarmee een centrum rechts kabinet met JA21 mogelijk is terwijl die combinatie in de peilingen geen meerderheid (nu 70-73) heeft.

#3.1 Joost - Reactie op #3

Er is geen centrumrechts kabinet mogelijk waar JA21 in zit, net als dat het onmogelijk is er eentje te vormen met de PVV

#3.2 Test - Reactie op #3.1

Wat zei ik? D66+VVD+CDA+JA21 = 78 … Dankje wel tactische stemmers op D66. :-(
Yesilgöz gaat dit hard spelen, dit wordt een drama.

#3.3 Hans Custers - Reactie op #3.2

Dat wordt dan een soort Rutte 5 met radicaal rechts bijsmaakje.

Het enige voordeel zou zijn dat er na het sloopwerk van de afgelopen tijd heel veel hersteld moet worden, en dat daar waarschijnlijk impopulaire maatregelen voor nodig zijn. Als GL-PvdA daaraan mee zou moeten werken, zou ze dat over 4 jaar (of eerder) weer de kop kosten. Al is de vraag wel wat er dan nog over is van de collectieve sector, na nog vier jaar neoliberale kortzichtigheid.

#3.4 Hans Custers - Reactie op #3.3

Ofwel: de elite blijft aan de touwtjes trekken.

#4 Hans Custers

Kiezers zijn geen kippen zonder kop.

Dat klopt wel, denk ik. Maar het vervelende is dat allerlei redacties, zoals die van talkshows, dat wel (b)lijken te zijn. En natuurlijk heeft de aandacht die bepaalde politici wel of niet krijgen in de aanloop naar verkiezingen invloed op de uitslag.

#5 Reinaert

Zo lang we ons druk maken over de verstelde jurk van Maxima of het al dan niet veroordelen van Marco Borsato, is er voor de inhoud heel weinig ruimte. Grote delen van de kiesgerechtigden zijn juist wel kippen zonder kop, of eerder lemmingen die achter de populisten aanlopen. Een alternatief, ik weet er geen, behalve dat mainstream media een zekere verantwoordelijkheid hebben te nemen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*