Het lijkt meer op een medogenloze jacht naar kijkcijfers dan echt hulp bieden aan kwetsbare tieners:
De jonge, vaak minderjarige deelnemers tekenen doorgaans verregaande contracten. Zij verkeren in financieel kwetsbare situaties, en het bedrag dat tegenover deelname staat – 750 euro – is vaak doorslaggevend. In ruil daarvoor geven zij veel rechten weg. Drie van de vier deelnemers die wij spraken wilden tijdens de draaiperiode met deelname stoppen, maar konden dat niet. Op stoppen zonder „aantoonbare reden van overmacht” staat een boete van 5.000 euro, zo is contractueel vastgelegd. Praten met de pers mogen deelnemers alleen na „schriftelijke toestemming” van de producent. Daar staat tegenover dat intieme opnames – van de tieners, en hun pasgeborenen – op televisie uitgezonden mogen worden zonder dat zij die vooraf te zien krijgen. In het contract staat dat de zeggenschap over de beelden volledig ligt bij de producent. Soms gaat het om uiterst privacygevoelige informatie.
Reacties (8)
Zijn er echt mensen die zó naïef zijn dat de denken dat televisieprogramma’s als eerste uitgangspunt het helpen van mensen hebben?
@1: Ze waren ook zo naïef om zich met jong te laten schoppen.
@2: ik doelde eerder op de quote hierboven:
Daar spreekt een verbazing uit dat de programmamakers het belang van de kandidaten ondergesteld maken aan de kijkcijfers.
@3: Van de publieke omroep zou je inderdaad beter mogen verwachten. Uit eigen ervaringen (ik ben een blauwe maandag runner geweest en was vanwege mijn hobby wel eens bij een human interestprogramma in beeld) weet ik echter dat het tv-wereldje een bijzonder hoge concentratie superego’s bevat, en voor zover dat meetbaar is, doe je dat met kijkcijfers…
@4: [ Van de publieke omroep zou je inderdaad beter mogen verwachten. ]
Is de publieke omroep bepalend? Of kopen zij gewoon een programma kant en klaar van een productiemaatschappij en verdiepen zij zich niet of nauwelijks in de contractvoorwaarden van de deelnemers?
Tuurlijk is dat afschuwelijke Brard-mens er ook weer bij betrokken.
@5 Dan zou je van de publieke omroep mogen verwachten dat zij zich daar enigszins in verdiepen…
De discussie over het bestaansrecht van de publieke omroep is al moeilijk genoeg zónder dit soort capriolen. Dat BNNVARA dit soort programma’s alstjeblieft over mag laten aan de commerciëlen…
https://speld.nl/2018/06/05/controversieel-eo-programma-helpt-makers-van-bnnvara-om-empathie-te-voelen/