El Negro is ons eigendom,’ zegt een gemeentewoordvoerder. ‘Hij is onze zaak, en daar heeft niemand zich mee te bemoeien.’ Bouwvakkers dragen t-shirts met het opschrift ‘Handen af van El Negro’. Nette heren prikken El Negro-speldjes op de revers. “In Barcelona versierde een van de bekendste banketbakkers zijn paasetalage met een vijf kilo wegende El Negro van chocola, waarna al gauw ook doosjes met El Negro-bonbons in Catalonië hun intrede deden.”
De bevolking van Banyoles gaat zo ver dat ze zich tijdens carnaval 1992 uitdost in stereotype “negervermommingen, met raffiarokjes, botjes in de haren en zwartgeschminkte gezichten. Met de boodschap op de meegevoerde ballonnen: HIJ BLIJFT!”
Journaliste Usha Marhé diepte bovenstaande anekdote op uit ‘El Negro en ik’ van Frank Westerman. ‘El Negro’ was een rond 1830 uit het graf geroofde en opgezette Tswana-man, die uiteindelijk in een vitrine van het Museum Darder voor Natuurhistorie in Banyoles terecht was gekomen.
Fouter dan fout natuurlijk. Maar de Spaanse bevolking liet zich dat stukje cultuurgoed niet zomaar afnemen, ook al liep inmiddels de 20e eeuw op z’n eind.
Wat steeds terugkomt in de inhoud van lezersbrieven over deze kwestie: “We mogen El Negro niet opgeven, want anders kan iedereen wel gaan bepalen wat we moeten doen en laten.” Er zijn El Negro speldjes te koop en een restaurant lokt bezoekers met een replica van El Negro. Op het laatst, toen ze hem zouden weghalen, deelt een ploegje ultranationalisten pamfletten rond “met de strekking: Als El Negro eruit moet, dan alle negers!” El Negro was een mascotte geworden.
Een en ander doet natuurlijk denken aan de felle reacties van Nederlanders wier Zwarte Piet dreigt te worden ontnomen. Hetgeen Marhé de vraag ontlokt: is Zwarte Piet de ‘El Negro’ van Nederland?
Reacties (5)
Zwarte piet is toch een moor en geen neger?
Ok, maar hoe staat het nu met El Negro? Verdwenen en vergeten?
El Negro kun je beter vergelijken met de geroofde mummies in het Oudheidkundig Museum te Leiden.
Ik maak me sterk dat Piet’s kleurverandering van zwart naar bruin in de jaren zeventig ook werd ingegeven door antiracistische motieven.
Verder zal het me allemaal aan mijn reet roesten.
@2 In 2000 zijn de overblijfselen overgedragen aan Botswana die ze herbegraven heeft.
http://en.wikipedia.org/wiki/Negro_of_Banyoles
“is Zwarte Piet de ‘El Negro’ van Nederland?”
Ik zou lijkroof en je gezicht schilderen toch niet in dezelfde categorie willen zetten.