KSTn = Selectie uit recente KamerSTukken.
Vanwege de verhuizing gooi ik het er nu maar op i.p.v. maandag.
Er is een rapport verschenen met als titel “Probleemanalyse Zuiderzeelijn“.
Dat zegt eigenlijk al voldoende. De hele kwestie Zuiderzeelijn is uitermate problematisch. Enerzijds omdat het nu volop in de schijwerpers staat als een groot project waar men niet dezelfde fouten mee wil maken als met de betuweroute. En anderzijds omdat er in de laatste jaren nog wat verwarrende hoogdravende ideeën erbij zijn gekomen, zoals een magneetbaantrein.
Dit rapport helpt niet echt in deze discussie. Het is slecht leesbaar en het is onduidelijk waarom dit rapport er is. Afijn, het zal nog wel jaren duren eer hier een besluit over genomen zal worden. En er zal wel eindeloos gerekend worden aan economische modellen en bereikbaarheidsalternatieven.
Op dit onderwerp kies ik voor de verandering eens niet voor de analyse. Ik vind gewoon dat ze vanuit het Noorden ook een acceptabele reistijd moeten hebben richting randstad. En gevoelsmatig heb ik het idee dat het op de lange termijn een positief milieueffect zal hebben. Maar dan in de gewone intercityvariant. Geen poespas.
En ik ga weer over tot de orde van de dag.
NB: De links naar de kamerstukken wijzen naar een aparte site. Omdat het nog steeds niet mogelijk is rechtstreeks te linken in Parlando, moeten we tijdelijk deze optie gebruiken. Zie voor nadere informatie de actie voor een meer moderne en open democratie.
Reacties (8)
We hadden drie vliegen in een klap kunnen slaan door de HSL aan te leggen vanaf Antwerpen via Breda (Oosterhout, Gorichem) Utrecht (Almere, Dronte, Herenveen) Groningen Hamburg.
Dan hadden we
1) spoor gehad op plaatsen waar nu nog interliners rijden
2) Een HSL-lijn in het europese kern net (De lijn naar Amsterdam is nu voor europa, wat de lijn naar Delfzijl is (Een stukje onrendabel randnet)
3) Een snelle verbinding naar het noorden
Bij go (http://www.gobond.nl) moet je met een zet zo veel mogelijk doelen proberen te bereiken. Het zou goed zijn als onze politici dat spelletje ook eens leerden.
Zo’n magneettrein is natuurlijk wel heel gaaf. Maar dan wel doortrekken tot Hamburg, anders kan je beter een intercity neerleggen.
Maar maak eens een beslissing, en durf eens iets. Jaren discussieren en rapporten schrijven kost ook geld.
De comissie Duijvestein ( geloof ik) heeft destijds ( naar aanleiding van het Betuwe deblacle en het HSL debacle) een heel goed rapport op tafel gelegd dat breed in de kamer werd gedragen. Het advies dit punt was: GEEN Zuiderzeelijn aanleggen.. De overheid is blijkbaar niet in staat dit soort megaprojecten te draaien, het kost kapitalen en levert weinig of niets op..
De heren en dames in Den Haag hebben echter een bijzonder slecht geheugen, leren niets van hun fouten, zijn geyl op prestige en Hansje Alders blijft volijk door duwen en lobbyen
(uit de kantlijn van http://www.zuiderzeelijn.nl)
Eh, hoe wil je in godsnaam een 350 km/u trein aanleggen in een land wat grofweg 400 bij 200 kilometer is?
Wil het niets eens hebben over het feit dat elk zichzelf respecterende gemeente langs de route ook een station wil hebben.
Vanochtend ook een belabberd rapport gehoord op Radio 1. Het was zogenaamd een groot onderzoek over de gevolgen van afschaffing van de hypotheekrente. De resultaten:
-De huizenprijzen zullen dalen met 10 tot 40 procent.
-Starters en grote inkomens gaan er het meest op achteruit.
Bij elke diepergaande vraag wist de beste man geen antwoord.
Ja hallo! Zo wil ik ook wel een rapportje maken!
Ik krijg langzamerhand koppijn van dit project. Ik ben er zelf een aantal weken mee bezig geweest en heb verschillende alternatieven tegen elkaar afgewogen.
Een alternatief dat niet zoveel in de schijnwerpers heeft gestaan is van een professor bij Lucht-en Ruimtevaart Techniek op de TUDelft. Hij had het over een SuperBus die snelheden kon halen van boven de 200 km/h en toch ook naar centrale plekken in steden kon rijden over de huidige wegen/snelwegen. Alleen er zou een bepaalde afscheiding komen voor snelheden boven de 150 km/h.
Het is allemaal leuk en aardig en hier geldt hetzelfde als alle grote projecten in Nederland. We moeten niet zeuren en luisteren naar al te veel gezeur. Je moet niet IEDEREEN blij willen houden… dan kom je er nooit.
Denk maar aan de gasboringen in de waddenzee… de NAM moest wachten. Dus laat de NAM een ‘onafhankelijke’ instantie even een leuk onderzoekje uitbrengen, waaruit blijkt dat gasboringen niet slecht zijn voor het Waddengebied, maar de kokkelvissers. Hup dan achter de kokkelvissers aan… maar ze zijn zielig want ze moeten werken… dus komt er een ‘onafhankelijk’ onderzoek en doorde boringen van NAM komt het waddengebied lager te liggen (zakken van grond), dus ecologisch systeem wordt verpest… hup… terug naar NAM… en zo gaat het al decennia.
time is money kennen ze hier niet
@5
Je moet ook niet iedere lokale politicus mee laten denken over het project, dan krijg je weer dat eindeloze gepolder. En als je zo’n ding aanlegt moet je hem ook niet bij elke boom laten stoppen, wat wel een Nederlandse gewoonte is, maar in het geval van een trein die 350 km/u gaat natuurlijk totaal onzinnig is. En zoals ik al zei: denk iets groter, en trek hem door naar Hamburg, dan heb je meteen een beetje een respectabele lengte. Een magneetrein moet ook concurreren met een vliegtuig op middellange afstand, niet met de plaatselijke boemel.