Het verhaal van een soldate

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Tegelijk met de dagelijks problematischer wordende oorlog in Irak, vervliegt ook een van de weinige Amerikaanse helden van dat conflict. Private Jessica Lynch werd op 23 maart jl. in een hinderlaag gevangen genomen en verbleef 9 dagen in een Iraaks ziekenhuis voordat zij door Amerikaanse soldaten werd opgehaald. Een militaire camera registreerde hoe zij uit het ziekenhuis werd meegenomen, welke beelden vervolgens in het thuisland als een (toen broodnodige) oppepper van de moraal fungeerden. Veelvuldig werd op televisie bericht over de 19-jarige soldate die zich tot haar laatste kogel zou hebben verzet tegen haar gevangenneming en hevig had geleden in het ziekenhuis. Bij de beelden van haar redding, in spannend groene ‘night vision’, werd verteld hoe de Amerikanen bij betreding van en aftocht uit het ziekenhuis zwaar onder vuur werden genomen. Toen Lynch werd opgehaald door de Amerikaanse militairen die zich als zodanig aan haar kenbaar maakten, prevelde ze nog: “I’m an American soldier too”. Een zin die mythische proporties kreeg.

Onlangs bleek echter in een interview dat Lynch had met ABC’s Diane Sawyer dat de vork anders in de steel zat. Jessica Lynch was gevangen genomen toen haar konvooi de weg kwijt was geraakt en had zich helemaal niet kunnen verzetten. Sterker, omdat haar wapen weigerde, had ze geen kogel kunnen afvuren. Ook werd getwijfeld of er tijdens de reddingsactie in het ziekenhuis nog wel Irakezen waren, wat het toenmalige bombastische wapenvertoon nogal raadselachtig maakt. Lynch bekende zich zeer ongemakkelijk te voelen over de berichtgeving: “Yeah, it does. It does that they used me as a way to symbolise all this stuff. Yeah, it’s wrong. It hurt in a way that people would make up stories that they had no truth about.”

Desondanks heeft NBC toch een televisiefilm gemaakt ‘Saving Jessica Lynch’. De promo meldt “shown as it happened” (sb/bb). Lynch zelf is na haar interview met een boek gekomen ‘I Am a Soldier, Too: The Jessica Lynch Story’, geschreven door journalist Rick Bragg (winnaar Pulitzer prijs en eerder dit jaar vertrokken bij NYTimes na te zijn geschorst vanwege het achterwege laten van bronvermelding). Dit boek is op zijn beurt bekritiseerd door Iraakse artsen, die boos zijn omdat er naar aanleiding van medische rapportage in is opgenomen dat Lynch in het ziekenhuis is verkracht. En tussendoor onthulde Hustlerbaas Larry Flynt oude naaktfoto’s van Lynch te hebben, die hij bij nader inzien toch maar niet publiceerde: “My first intention was to publish them, but I don’t think it was the best, positive move I could make. She’s very much a pawn for the government. They force-fed us a Joan of Arc.”

Jessica Lynch lijkt in al deze commotie voornamelijk blij te zijn dat zij nog leeft. Zo kan zij zich enig seksueel misbruik niet herinneren en zij benadrukt de Iraakse artsen dankbaar te zijn voor hun werk. Tevens staat de opgeklopte heroïek niet in de weg aan haar dankbaarheid jegens de soldaten die haar uit het ziekenhuis escorteerden. Dat lijkt er niet op te wijzen dat zij bijvoorbeeld juridische stappen tegen NBC overweegt vanwege hun onbekwaamheid in het scheiden van feit en fictie. En zo hebben veel mensen van de ‘waar gebeurde’ oorlogsfilm kunnen genieten, zodat zij de volgende keer weer hoopvol hun zonen en met extra veel plezier eveneens hun dochters kunnen zien vertrekken voor een heldhaftig optreden in naam van de heer en de democratie. Wat je ook moge hebben meegemaakt als militair, sommigen zien de zin “I’m an American soldier too” liever niet in een al te realistisch script.

Bonusvraag: Hoe verhoudt zich de geromantiseerde tv-film tot de explosieve ophef over de serie die over de Reagans is gemaakt?

0

Reacties (7)

#1 Carlos

Was Jessica Lynch ook niet nog eens minderjarig toen ze naar Irak werd uitgezonden? Volgens mij was ze zeventien? Kindsoldaat dus…

  • Volgende discussie
#2 Inge

Wat zuigt die promo alle kanten op! My goodness…alsof de redding van het meisje zo en passant ook de wereld heeft gered. Met deze achtergrondkennis wordt het script nog onaannemelijker dan die van Armaggedon (en dat was al een dráák van een scenario).

You go nbc! You go!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 bicat

Komkom, zo werkt het nu eenmaal.
Of dacht u dat Schindler’s List soms nìet gedramatiseerd was?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Inge

…ware het niet dat dan het echte verhaal van Schindler’s list zou zijn dat hij per ongeluk Joden in een werkplaats had toegelaten zonder dat er een gevaar voor hen bestond, waarna er 40 miljoen Canadezen en Amerikanen kwamen om de deur van deze werkplaats te forceren en hen te bevrijden. De Joden zouden er prima aan toe zijn (de Duitsers kwamen zelfs regelmatig langs om na te gaan of ze nog wel in goede gezondheid verkeerden), en diezelfde Duitsers kwamen achteraf hun excuses aanbieden voor het niet direct afgeven van de sleutel voor de werkplaats om deze wat makkelijker open te kunnen doen.

[grijns]

Ik snap het punt, ware het niet dat NBC wel erg, eh, flexibel is met haar waarheidsinterpretaties.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 mark

Goeie vertaling inderdaad, Inge. Dat reduceert het punt van bicat al tot een puntje.

Verders ontslaat de welhaast cynische opmerking dat het ‘nu eenmaal zo is’ de menschheid toch niet van de plicht of ontneemt in elk geval niet het recht om er wat over door te denken. En dan stoort een feelgood drama over de liefde mij niet zo omdat het hooguit wat mensen aanzet tegen beter weten in toch weer halsoverkop in liefde te vallen met een volkomen ongeschikte partner. De Schindler film vond ik al irritanter omdat die alom werd geprezen om zijn genuanceerde insteek, terwijl het toch inderdaad goed geromantiseerd was. Maar daarbij komt dat het effect toch niet erg kwalijk kan zijn, hooguit wordt de (onrealistische) deugd van het verzet voor eigen levensgevaar wat gepropageerd, en dat is (alhoewel tegen de aard van de meeste mensen in) niet negatief te noemen.

En dan kom ik bij NBC. Die houden de mythe van het heldhaftig oorlogvoeren in stand en behoren tot de stroming die moord en brand schreeuwt als er gruwelijke oorlogsbeelden worden getoond en helemaal gek worden als het Amerikanen zijn, terwijl dat de daadwerkelijke kosten van een oorlog zijn. En of je voor of tegen bent, het is ongepast om die kosten te verdoezelen, laat staan te in strijd met de waarheid te romantiseren onder het mom van ‘shown as it really happened’.
[/preekmodus]

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Grobbo

Ik vond Schindler’s List wel vrij indrukwekkend moet ik zeggen.

Op zich heb ik ook wel iets tegen films die zo enorm de hemel in worden geprezen. Als ze dan later ook nog eens een stoet oscars winnen dan is dat meestal een reden om ze niet te bekijken.

Zo heb ik nog steeds Titanic nog niet gezien (voldoet aan beide criteria en is ook nog eens waargebeurd en geromatiseerd).

En dat wilde ik zo houden. Dat schip zint toch wel, in de romantische escapades van Leonardo en Kate ben ik niet geinteresseerd, en als ik special effects wil dan zet ik de Matix wel op of zo.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Siquo

Ik meen een tijd geleden ook in verband met mevrouw Lynch een stuk gelezen te hebben over de heldhaftige Iraakse verzetsstrijder (In Nederland had ie NSB’er geheten) die de Amerikanen erop had gewezen waar ze precies lag in het ziekenhuis.
Ik vroeg me af wat er van hem en zijn familie is geworden. Per ongeluk neergeschoten?

  • Vorige discussie