Vooraankondiging Sargasso lijst beste covers

Hij gaat er dan toch echt komen, de Sargasso lijst met beste covers. Uiteraard past deze lijst in de inmiddels lange traditie van bijzondere Lijsten :1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7.
Dit keer echter een vooraankondiging omdat veel mensen waarschijnlijk even wat uitzoekwerk te doen hebben. Maar ook om op voorhand de discussie te voeren over wat we onder het begrip “cover” verstaan.
Het inzenden zal mogelijk worden vanaf volgende week vrijdag (8 juni) tot en met de maandag erna (11 juni) een uur of 4 ’s middags.
En wat is een cover? Het moet in ieder geval een muziekstuk zijn waar een eerdere uitvoering van bekend is door een andere artiest (band, zanger, zangeres, etc…). Daarbij laat ik de duizenden 1-op-1 interpretaties van klassieke stukken even buiten beschouwing.
Voor de rest moet je de cover natuurlijk wel echt beter vinden dan het origineel, toch?
Schiet u maar.

  1. 2

    Er komt vast nog wel wat meer, maar ik begin met:
    Cake – I Will Survive
    Queensryche – Scarborough Fair
    Disturbed – Land Of Confusion
    Ian Gillan Band – Child In Time
    Rainbow – Beethoven’s Ninth
    Sinead O’ Connor – Nothing Compares 2 U
    Status Quo – Rocking all over the world
    Chaka Khan – I Feel For You

    Of worden we geacht een mooi lijstje van 10 met volgorde aan te leveren?

  2. 5

    Leuk al die inzendingen nu, maar ik negeer ze. Pas wat volgende week ingezonden wordt neem ik mee in het overzicht.
    Dan geef ik ook aan hoeveel nummers je mag geven en hoe (voor de verwerking).

    Maar intussen vind ik alle linkjes natuurlijk wel leuk.

  3. 6

    Voor wie wil opzoeken wat het origineel is, en of iets ueberhaupt een cover is :
    http://www.coverinfo.de/
    http://www.coversproject.com/
    http://www.originals.be/
    http://www.secondhandsongs.com/
    (meer tips welkom).

    Kleine caveat nog : toch even opletten met de grens tussen coveren [bv. Coolio’s “Gangsa paradise” als versie van Stevie Wonder’s “Pastime paradise”] en stevig samplen [bv. Beck “Devil’s haircut” vs Them, cf. http://en.wikipedia.org/wiki/Devils_Haircut_(song)%5D ?

    Caveat voor gevorderden : denk na over uw houding tgo. ‘auteursversies’, bv. gevallen als ‘The mighty Quinn’ (geschreven door Dylan, maar eerst opgenomen door Mann) of gevallen waarin de demo’s later released worden ?

    In dit verband nog ’s de tip : de hardback editie van “Always magic in the air – The bomp and brilliance of the Brill Building era” van Ken Emerson wordt (werd) dezer dagen weggeramsjt voor een prijs lager dan de geïmporteerde paperback. Meer info over dit excellente boek op :
    http://lpintop.tripod.com/oldiesconnection/id68.html
    http://www.spectropop.com/recommends/index2006.htm (scrollen).

  4. 8

    @S’z: thx. Ik neem de verwijzingen op bij de echte start volgende week.
    Grens ligt wat mij betreft wel bij het feit dat een nummer al eerder uitgevoerd moet zijn door een andere artiest. En ook uitgebracht uiteraard. Alleen schrijven is niet genoeg.

  5. 9

    Kleine detaildiscussie : groot gelijk, #8, als bv. een Carole King naderhand terugkeert naar de nummers die ze destijds om den brode schreef en verkocht. Maar ze schreven niet alleen, die songschrijvers, ze namen vaak een ‘guidance tape’ op, om aan te geven in welke sfeer ze het nummer gaven. En soms duiken die dan later op, vgl. bv. met de sixties demo’s op “Scoop” van Pete Townshend (rel. 1983). Persoonlijk zou ik vooral kijken naar de official release date, maar bv. in het geval van Dylans “Basement tapes” geraken de gemoederen soms verhit in wat voor het overige inderdaad een futiele aangelegenheid is – voer voor boekhouders ipv muziekliefhebbers. Desondanks, u wilt de discussie hier voeren, ik reik hier dan ook elementen aan.

    Hey en graag gedaan. Integendeel : dank ù.

  6. 21

    Hoe zit het met liedjes die voorzien worden van andere taal, (totaal) andere tekst en andere titel?

    Ik denk onder andere aan de fantastische producties van de WW-band (zoals ’t Sjteut mich op, origineel Stir it up van Bob Marley & the Wailers) en Janse Bagge (Blief bie de mam, op Tammy Wynettes stand by your man).

  7. 22

    Qua pluggen : klikmelink voor ’n leuke Dead Kennedys anekdote !

    Overigens is er nog een schemerzone in discussies, die even werd aangeraakt met “Daarbij laat ik de duizenden 1-op-1 interpretaties van klassieke stukken even buiten beschouwing.” Namelijk : wat te doen met traditionals ? Kunnen we “She moved through the fair” door Fairport Convention of Trees insturen ? Ik zou er niet over struikelen. Maar wat met Robert Wyatt’s versie van de internationale ? En is zijn interpretatie van het eeuwenoude “O Tannenbaum” kerstlied als “Red flag” een cover of een eigen nummer, want nieuwe tekst op public domain melodie ? Indien het tweede, wat doe je dan met die zovele bluesnummers waar blanke jongens als Jagger & Page rijk van zijn geworden ? Niet simpel, als je zin hebt om het ingewikkeld te maken.

    Ander mogelijk element van discussie : wat met een remix of remake door de artiest zelf, een aantal weken later ? Vaak op hetzelfde tijdstip opgenomen of geremixt, maar door het release schedule later verschenen. In die gevallen moet je vooral kijken naar “wat is de moederversie” van het nummer, denk ik. Weinig interessante discussie.

    Zie ook #9 + #11. Soms schudt niet enkel het uitbrengen van demotapes de volgorde weer om, het gebeurt ook vaak met radio-opnames. Bv. muzikant B hoorde muzikant A een nummer brengen bij wijlen John Peel of de Twee Meter sessies en bracht zijn coverversie sneller uit dan A kon. Ben geen kenner, maar was het ook niet zo dat the Byrds hun Dylan covers soms al opnamen na het horen van een concert, demo of advance release copy of tape ?

    Ach, oninteressante discussies om zwart / wit te beslechten, eigenlijk. Gewoon aandachtspuntes voor wie diep wil graven. Ik denk niet dat er zich op dit forum veel problemen zullen stellen. Bovendien vind ik dat de èchte discussie au fond niet meer mag gaan over “wat is een coverversie die beter is dan het origineel” (levert eindeloze longlists op) maar eerder moet gaan over “welk nummer is ge-wèl-dig en is toevallig ook nog ’s een coverversie die beter is dan het origineel” (is nog beheersbaar). En dan is het misschien even uitkijken om te zien of er geen discussie bestaat over cover of origineel via de bronnen geciteerd in #6 ? Deal, folks ?

    Voor het overige durf ik er veel op verwedden, bij Jacques Hanegraaf, dat “Hurt” van Cash op één eindigt.

    Pluggenderwijs nog deze 1e aanzet
    * “Round midnight” : twijfelen tussen Monk en Wyatt !
    * note to self : hoe zat dat ook weer met “Shipbuilding” (Wyatt / Costello) ?
    * note to self : checken wie ook weer eerst was, Leonard Cohen of Judy Collins.

  8. 23

    @#20 : de uitdaging lijkt me goed na te denken over “welke versie van die fantastische song raakt me het diepst”. Mijn mening is : er zijn covers die beter zijn dan het (in die gevallen vaak obscure) origineel. Maar het novelty effect van het verrassen met een maffe interpretatie van iets uit het collectieve geheugen slijt sneller dan die ultieme versie van een grootse song…

    @#21: my point exactly. Schemerzone, meningen verschillen, zeker als je het over the blues begint te hebben. Zie in dit verband ook de excellente v/a cd “The song before the song” op Viper, http://www.the-viper-label.co.uk/

    @#10: yep, M. Ward… Edoch check ook “Tanz mit” door the Helen Lundy trio, bonus track op “After Low” (v/a cd bij “Fascination : The Bowie Show”), cf. https://securehost2.zen.co.uk/headpress/Online_CG_AfterLow.asp !

  9. 24

    Ik begrijp niet waarom een cover niet beter zou kunnen zijn dan het origineel. Ik denk dat er volgende week wel een paar in mijn top 10 staan waarbij dat zeker het geval is. Als is een goeie cover natuurlijk vooral onvergelijkbaar met het origineel. Een nummer grondig en met veel plezier om zeep helpen is wel eens een goede keuze.

    De verleiding is te groot: ik moet even dit linkje plaatsen. Ooit gemaakt in een baldadige bui en nooit echt afgemaakt. Dat hij beter is dan het origineel zal ik niet zeggen, want eigenlijk is het heiligschennis, maar anders is hij zeker.

  10. 25

    @Oplawaai: ik heb zelf een cover gemaakt van Close to You van the Carpenters, maar dan in punkwave-uitvoering. Ondanks dat dat genre meer mijn muzieksmaak is, blijft het nummer van Karen toch briljanter, want zonder het hare had ik het mijne niet kunnen maken.
    En: meteen afmaken dat nummer van je, hoewel ik niet hoor van wie het een cover is.

  11. 26

    23bis @#20 : zie ook het novelty effect van Nouvelle Vague… Maar laat Marc Collin nu net een excellente v/a 2cd hebben samengesteld getiteld “Nouvelle Vague presents New Wave”, op District 6 (klikmelink, pluggerdeplug-plug-plug). En daaruit zou ik Karel Fialka wel durven pikken voor m’n lijstje, want echt estranged…

    En als ik eerlijk ben vind ik “Angie” door LB (quite novelty, at first listen) ook beter dan het origineel, want een betere expressie van dat gevoel van vervreemd niet meer begrijpen waar het mis is gegaan dan het kleffe cliché dat Jagger & co van dat nummer hebben gemaakt.

    Allez, salut maintenant. Genoeg zeau.

  12. 27

    @#25 : ja, zonder origineel geen cover. En veel covers zijn opgenomen voor de lol, bv. jazz cats die een soul nummer coveren om ’s lekker jammend loos te kunnen gaan op de melodie of groove van het origineel, waar nog zoveel meer bij te verzinnen viel. Maar er zijn ook coveraars die zeggen : die originele versie, daar ontbrak wat aan, daar kan ik zelf meer passie in leggen. Of wat als ik die geweldige tekst nu ’s van een ander arrangement voorzag. En dan kom je uit bij … de cover is beter dan het origineel !

  13. 29

    @ Jorn: Maar het gaat natuurlijk juist over de uitvoering van een nummer. En er zijn natuurlijk wel goede nummers waarvan de originele uitvoering niet zo goed is. Of nummers die eigenlijk helemaal niet zo goed zijn, maar waaraan in de coverversie een briljante draai wordt gegeven.

  14. 30

    27bis : to state my case “At last I am free” van Chic, door Robert Wyatt. Voor het overige geen wereldnummer, maar bij Chic was het een niemendalletje, door Wyatt sta je pas echt stil bij de politieke dimensie van de tekst. Of “Tainted love” van Gloria Jones : ’n geweldig soulnummer waar Soft Cell een hit van heeft gemaakt. Maar de definitieve versie is voor mij die van Coil, omdat ze die opnamen voor ’n Aids fund raising project. Kinda makes you look at the lyrics from a different mindset ;-).

    Ganz tot slot, nogal zot, nog een tip voor ‘worst cover’ : “Walking on the moon” (Police) door Hot Chocolate. Kinky !

  15. 32

    Steeph, gegeven #13, misschien gelijk ’n poll houden naar “de volgens u tien beste covers” en “de volgens u tien slechtste covers” ? Of vijf meest intense, vijf geinigste, vijf tenenkrullendste ? Wil u niet in de ziekteverzekering jagen, hoor… maar is misschien juist makkelijker ?

    (Klikmelink voor meer William “The transformed man” Shatner madness, MISTER TAMBOURINE MAN !)

  16. 33

    @ S’z: Ben je niet een tikje te ambitieus? Gewoon een leuk lijstje met tien covers lijkt mij genoeg. Al zat ik wel met de gedachte te spelen om ook minpunten uit te delen, of dat in elk geval te proberen. Voor een man die niet één, maar twee nummers van een van mijn helden op genadeloze manier ontdaan heeft van alles wat er goed aan was. Meer verklap ik nog niet.

  17. 36

    Statistisch is Bob Dylan natuurlijk de te kloppen gecoverde en Nina Simone de gedoodverfde coverende. Wat weer betekent dat I shall be released in de uitvoering van de laatste nr. 1 gaat worden.

    House of the Rising Sun van Nina mag voor mij ook natuurlijk. De Cash methode heeft Personal Jesus trouwens ook toegang tot Cover Hemel bezorgt.

    Bah, wat een verleidelijke vrijdagmiddagvraag.

  18. 39

    een van de beste covers ooit verscheen onlangs nog…
    Arctic Monkeys – You know I’m no good (orig. Amy Winehouse)
    Verder stem ik op Nina Gordon – Straight outta Compton

  19. 46

    @#37 Clear blue : check in elk geval #26. In the wake of Nouvelle Vague zijn er trouwens allerhande cash in ‘lounge cover’ releases, bv. de net iets te gladde reeks “Bossa ‘n’ Stones” (of andere bands) comps op PMB, waar ook “Jazz and ’80s” en “Jazz and ’90s” verschenen. Quite klef, maar af en toe verrassend.

    Veel leuker : “On the rocks” 1+2 in EMI’s Ultra-Lounge reeks v/a comps, en vooral “The exotic trilogy” delen 1 & 2 (v/a) op Klauhüte Bangzeit (KBZ Irritainment in sound) van begin jaren ’90 : nix dan versies van “Quiet village”, “Tabu” & “Caravan”, tot ze uw oren uitkomen !

    En nu we toch bezig zijn, JB fans check de v/a covercomps “Good god!” (Guerilla) en “Doing the James Brown” & “Versionexcursion” (Harmless). Dylan fans check “It ain’t me babe” (Sanctuary) en de lijstjes in het boek “Touched by the hand of Bob” (Black Book company, nù in de ramsj). Voor Beatles fans is er bij dezelfde uitgever “The Beatles uncovered”, opnieuw van Dave Henderson, plus de broodnodige albums “The Exotic Beatles” (3 delen op Exotica, via Cherry Red, klikmelink), “Beatlemaniacs” (Ace) & “Better than the Beatles” (Knight). Uiteraard zijn er eindeloos veel Beatles covers, cf. recente comps op Blue Note, Warner Jazz UK (WSM) en Trojan… De maker van de twee “I hate the Beatles” v/a lp’s heeft ook een geweldige reeks v/a lp’s genaamd “What do I say” gepland. ’t Hilariese deel één droeg de titel “Juddy in the sky with nazi’s” (geen verwijzing naar the Residents’ “Third Reich ‘n’ Roll” maar naar hoe een stel Hongaren de titel verkeerd had verstaan).

    En om het lijstje ‘resources’ af te sluiten, Nick Cave fans noteren graag ook het bestaan van twee verzamelcd’s met originals “Original Seeds” (Rubber records, Oz) – er bestaat een Wiki met de tracklistings en zie ook de site “Nick Cave collector’s hell”…

  20. 47

    @Maks: In de opzet van Retecool komt er geen eindstand uit. Kijk naar de voorbeelden die in het postje hier gegeven wordt en zie waar het uiteindelijk volgende week naar toe moet.
    In de tussentijd dank voor de extra inspiratie.

    (En we zijn hier geïnteresseerd in wat de Sargasso bezoekers vinden. Kan anders zijn dan wat men bij Retecool vindt).

  21. 49

    @ arieT @ A Clear Blue Sky

    geweldig he. vooral de stukjes ‘So when I’m in your neighborhood, you better duck, Coz Ice Cube is crazy as fuck’
    en ‘You too, boy, if ya fuck with me
    The police are gonna hafta come and get me
    Off yo ass’.. klinken geweldig uit een vrouwenmond :)

  22. 50

    Wow, merci voor de Richard Cheese link ! Beats Weird Al Jankovic & Beatallica samen ! Maar de max blijft voor mij toch subtiele Señor Coconut (klikmelink).

    Was nog twee resources vergeten : “Under the influence – the original versions of the songs the Beatles covered” (Sequel / Castle, 1992) en “Real Stones – a compilation of songs that have been covered by the Rolling Stones” (Provogue 1989 ; er was in dezelfde periode een ietsjes afwijkende compilatie met Stones originals, label vergeten).

    Steeph, wil je vnl. de mening kennen van de vastere bezoekers ? If not, verwittig dan de Arnold Rypens posse of de Muzieklijstjes.nl teboekhouders ;-)

  23. 51

    Typisch Sargasso om er weer een rangorde aan te verbinden. Ook ongelofelijk zinloos. Want het blijft een smaakkwestie. Maar goed, lijstjesnazi’s willen lijstjes…

  24. 52

    Jazeker, #51, de gustibus … maar veel meer dan ’n ranking à la ‘vijf mensen vonden hetzelfde’ levert dat niet op. En je kan best een greep insturen om mensen zin te geven om ’n bepaald nr. te beluisteren. Proficiat met de quasi-Godwin, overigens.

  25. 53

    Niet mooi maar wel leuk: Butchering The Beatles

    CD met Fab Four-nummers gespeeld door setjes stoere mannen: Lemmy, Duff, Vai, Yngwie, Idol, Gibbons, Lukather.

    Madonna’s Borderline door Ogre en Ray of light door Sigue Sigue Sputnik.

    Blondie: Heroes (of Bowie zelf in het Japans)

    Brood: Still believe

    GnR: Live and let die

    en natuurlijk A Metal Tribute to Abba, Punk goes 80s, idem 90s, idem Metal, idem Pop.

  26. 54

    @51: Typisch ochblog om iets af te kraken. Waarom zou je iets origineels zeggen als je iets of iemand lekker de grond in kunt stampen.
    Get a life.

  27. 57

    Kun je ook covers aandragen die (nog) niet bestaan, maar die je graag zou willen horen? (Hoe zou Sweet child o’ mine klinken door Rammstein?)

  28. 60

    @#57: ik pleit daarom (#32) voor aparte subcategorietjes àls Steeph dat ziet zitten : vijf diepsnijdende, vijf geinige, vijf tenenkrullende en vijf gedroomde. (Anders in een aantal afleveringen, Steeph ? Hè? Hè? Hè? Hè?)

    @#53: check anders ook het LONDON PUNKHARMONIC ORCHESTRA [“Classical punk aka Symphony of destruction (punk goes classical)” cd]…
    http://users.skynet.be/dada/critiq/A/Lpunkh.htm

  29. 61

    Alle bluesknakkers hebben alles gespeeld van Robert Johnson, Muddy Waters, Albert King en noem er zo nog maar een paar. Da’s heel wat om uit te kiezen.

    O, en Hey Joe van Willy de Ville natuurlijk.

    Nette Heer: Butchering The Beatles is heus wel helemaal leuk! Magical Mystery Tour waar Yngwie het niet kan laten om eerst twee minuten loos te gaan…;-)

  30. 69

    @ Steeph & S’z: Nogmaals teken ik heftig bezwaar aan tegen het eventuele plan om een indeling in categorieën te maken. Muziek laat zich niet indelen. Wat doe je bijvoorbeeld met “Tower of song” van (jawel!) Nick Cave (helaas geen linkje naar een mp3 of zo gevonden)? Op het eerste gehoor hilarisch, maar bij nadere beluistering veel meer dan dat. Humor is gewoon één van de middelen die iemand kan gebruiken bij het vertolken van een nummer. Maar als een cover alleen maar grappig is en niet meer dan dat, dan is hij geen plekje waard in een lijstje. In elk geval niet in mijn lijstje.

    Jezus, ik begin dit wel erg serieus te nemen….

  31. 71

    @Steeph #54: Typisch Steeph, heel typisch.. Laat die xs4all blogger vriendjes toch los. Dat heeft zo’n jongen als jij toch helemaal niet nodig…

  32. 72

    @ 51 c/ 54

    Wat is er mis met de vraag waarom er zonodig een topnogwat uit moet komen?

    Het is interessant om te weten wat er voor koffer “underground” bestaat, maar om dat lekker au superieur te gaan lopen labelen als goed of kut is pretentieus geneuzel.

  33. 76

    Ben in dubio, I shot the Sherrif, beter van Bon Marley (origineel) of van Eric Clapton (cover)?

    eigenlijk zijn ze beide goed, hangt een beetje van mijn stemming af.

  34. 78

    Nick Cave & the Bad Seeds – Avalanche (org: Leonard Cohen)
    Elvis Presley – Blue Suede Shoes (org: Carl Perkins)
    Dead Raven Choir – Highway Kind (org: Townes van Zandt)
    Queens of the Stone Age – Never Say Never (org: Romeo Void)

  35. 80

    —- Redactie: uit spamfilter gehaald (ga dan ook niet zo snel) —-

    @#69 elk nadeel hep ze voordeel, en vice versa… Ja je hebt gelijk, maar anderzijds… Och ja, ach neen, whatever.

  36. 82

    —- Redactie: uit spamfilter gehaald (ga dan ook niet zo snel) —-

    @#70: u verwart the Beatles met Ralph McTell !?!

    [K L O T E S P A M F I L T E R R R ook]

  37. 85

    @Zazkia + YP qua “Venus”(klikmelink) HIER EEN HELE UITLEG.

    Het is origineel van Shocking Blue (Robbie Van Leeuwen) denk ik toch, zie ook
    http://www.coverinfo.de/
    http://www.secondhandsongs.com/

    MAAR het blijkt geïnspireerd door “The banjo song”, en je kan dat hier beluisteren :
    http://blokhuis.radio6.nl/2007/05/01/venus-en-the-banjo-song/

    Zie ook :
    http://www.marcoraaphorst.nl/2007/05/16/the-banjo-song-en-venus-mashup/
    +
    http://www.originals.be/nl/main.cfm?c=t_new_show&id=10600

    Voor de fantastische coverversie van Claude Denjean : downloadbaar via
    http://www.wiels.nl/blog/index.php?entry=entry061111-181816

    Die lp van Denjean is in minstens drie verschillende kaften verschenen, trouwens – zie ook
    http://perso.orange.fr/scopia/moog1.html

    Er staat ook een versie van “Lay lady lay” op, en nog wel meer covers uiteraard.

    @YP dus jij bent een Zeeuw potdorie ?!?

  38. 88

    @ S’z
    Leo Blokhuis, ik hoor het hem nog zeggen, zei in DWDD letterlijk: “Venus is een cover”. En als er 1 muziekkenner in Nederland is is hij het wel. Maar goed, ga er niet wakker van liggen. Kniesoren! Betweters!! Halve- maanrovers!!!

    Zeeland? Opa en vader uit Zeeuws- Vlaanderen, rond Oostburg zeg maar. Tis eigenlijk al België..met de pont (nu vervangen door tunnel) een drietal keer per jaar op vakantie/ logeren. Apart stukje “Holland” (denken ze daar anders over). Walcheren..en je zit meteen in andere wereld. Nee…emmers paling vangen in al die kreken. Stikt(e) daar van de bunkers. ’s Nachts met opa oude smokkelroutes (jaren 30, boter, spek en zo) naar België (5 km) lopen. Allerlei lugubere verhalen (3/4 uit duim gezogen) over kat-en-muis confrontaties met klabakken en in de oorlog met Moffen..ik (“waarom alleen ik opa”) tegen de snuffelhonden van oor tot teen ingesmeerd met koeienstront (was hoax, plus nog dagen stukjes hard geworden zacht in kleding)

    Dus vandaar…ek vestoa da an bitje doar…

    *gaat de site langzaam*

  39. 89

    @ Steeph

    Tss..dacht nog dat de lijst redactioneel democratisch zou worden gewikt en gewogen..pro en contra’s tegen elkaar afgezet en vervolgens besloten? Nerveus heen-en-weer geloop tijdens een break..compromissen sluitend op een gang? Niks daarvan dus. Gaat zonder énige ruggespraak te houden met een groot rood dik potlood rücksichtslos een beetje in mijn lijstje zitten te krassen…met vast Wagner op de achtergrond.

    “Anders gooi IK hem weer dicht… heb IK besloten”
    Waarom laat je geen snorretje groeien Steeph?…weet je wel..zo’n klein zwart snorretje in de schaduw van je neus. Zou je niet misstaan…ik zweer het…

    “De snor van Steeph”…dát blijft in de herinnering…vergeet die “constante”….