Spotlight: Elliott Smith

Op vrijdag laat GeenCommentaar zijn licht schijnen op een bekende of minder bekende artiest. Van politiek gedreven zanger(es) tot stevige no-nonsense rock, we bespreken elke week een spraakmakende muzikant.

Elliott Smith (Foto: Flickr/biphop)

Het einde van de show, een lege stoel en zijn gitaar languit, breekbaar op de houten vloer, terwijl het publiek klapt, joelt en fluit voor meer, meer, meer. Moeilijk voor te stellen dat hij het veroorzaakt heeft: de schuchtere figuur met zachte stem, gekleed in een eenvoudig blauw t-shirt, lichtbruine corduroybroek en met bescheiden oogopslag. Dan begint hij zijn toegift: Elliott Smith, geboren in 1969, genomineerd voor een Oscar voor het beste liedje in een film tijdens de uitreiking van 1998. Een paar jaar later zou hij er niet meer zijn.


Elliott Smith – Ballad of Big Nothing


Opening

Het nummer ‘Ballad of Big Nothing’ dat je net kon bekijken, komt van het album ‘Either/Or‘ uit 1997. Elliott Smith, een singer-songwriter, speelde alle instrumenten zelf in op deze plaat die indirect zorgde voor zijn doorbraak. Drie nummers van het album kregen een prominente plek in de film ‘Good Will Hunting’ en een nieuw nummer ‘Miss Misery’ kreeg een nominatie voor de Oscar. Daar stond hij: in smetloos wit pak, met enkel een gitaar, onder het felle licht van Hollywood. Uiteindelijk won Celine Dion de prijs met ‘My Heart Will Go On’, maar Smith had zijn naam gevestigd.


Elliott Smith – Miss Misery


Het Succes

Zijn volgende album ‘XO‘ stond gelijk in grote aandacht en werd uitgebracht door DreamWorks, de maatschappij van onder andere Steven Spielberg. De plaat was voller van geluid dan zijn voorgaande werk, met veel melodie, heldere vocalen, maar nog steeds met zijn karakteristieke fluisterstem. Hieronder het meest bekende nummer, Waltz #2.


Elliott Smith – Waltz #2


Het Begin van het Einde

The domestic situation wasn’t good. But it’s not something I want to dredge up because that’s been worked out between me and the person, and they don’t need to feel bad about it forever.

Ondertussen begonnen zijn verleden en zijn depressies naar de oppervlakte te komen, evenals verhalen over drugsgebruik. Zijn melancholieke, ingetogen muziek leek het beeld van een artiest gebogen onder het verleden te benadrukken. Misschien wel daarom was zijn volgende album ‘Figure 8‘, uitgebracht in 2000, op een andere leest geschoeid. Hieronder een voorbeeld van zo´n meer rock georiënteerd nummer, via een live-optreden bij de televisieshow van Amerikaanse late night held David Letterman.


Elliott Smith – Stupidity Tries


Het Einde

We are deeply saddened by Elliott Smith’s tragic death and send our condolences to his friends and family.

Zo luidde de boodschap van zijn platenmaatschappij DreamWorks na het plotselinge overlijden van de zanger in 2003. Op 34-jarige leeftijd leek het erop dat hij zelf zijn leven beëindigd had. Over de dood van Elliott Smith, zelfmoord of niet, zijn op internet vele discussies gevoerd. Ik luister liever naar zijn muziek.


Elliott Smith – Easy Way Out


Toegift

Elliott Smith leeft ondertussen in gedachten voort bij zijn fans, bijvoorbeeld in Los Angeles door de memorial wall. Toen eerder dit jaar de muur van Elliott er erg slecht bijstond en dit via internet gemeld werd, kwamen fans in actie om dit te herstellen:

Who knew an early Monday morning post about graffiti on a mural posthumously made famous by singer/songwriter Elliott Smith would lead to such wonderful results.

Als muzikale toegift heb ik een favoriet nummer gekozen, ‘Between The Bars’, van het album ‘Either/Or’.


Elliott Smith – Between The Bars

Reacties zijn uitgeschakeld