Shockvertising

Shockeren helpt. Terwijl een groeiend aantal Nederlanders ook na zijn/haar dood niets overheeft voor de medemens komt BNN met de Grote Donor Show. Iedereen in shock, volop media-aandacht en het publieke debat is weer geopend [extragratis advies van uw blogger: verplichte donorregistratie, eventuele bezwaren in tienvoud indienen].

Shockeren helpt. Amnesty International vroeg met schokkende video-advertenties op de best bezochte Turkse websites, waaronder CNN Turkey, aandacht om mishandeling en marteling. Ongevraagd werd de lezer geconfronteerd met beelden van fysiek geweld. Vervolgens kreeg de lezer een keuze: doorkijken of stoppen. Deze shockvertising genereerde een enorme traffic naar de website Amnesty en een indrukwekkende stijging van het aantal lidmaatschappen.

De shockvertising van Amnesty is hier te zien op het kwaliteitsblog Houtlust dat al twee jaar lang zeer bekijkenswaardige advertenties en publiekscampagnes uit de non-profit sector verzamelt.

  1. 1

    Goh. Dankzij deze show ga ik maar eens *niet* een donorcodicil invullen. Ik bedoel, ze kunnen het klaarblijkelijk ook wel zonder mij regelen.

  2. 2

    …de staat moet met z’n tengels van mijn lijf afblijven, en BNN al helemaal!

  3. 3

    Eer dat je de grote massa iets aan het verstand krijgt moet je wel shockeren om tot die botte brains door te dringen.

  4. 4

    Ruud, ik denk dat de mens vandaag de dag al met te veel om de oren geslagen wordt. Alles wat je extra bij hem/haar probeert te dumpen, gooit ‘ie nagenoeg direkt naast zich neer. Het is geen desinteresse of botte brains, maar overvoerd zijn.

  5. 5

    Kijk, dat ze bij BNN vrijdag gaan aankondigen dat er heeelemaal geen verloting van een carcinogeen niertje komt, dat kun je natuurlijk zelf ook bedenken. Dan gaan ze een fijne sjow-avond ervan maken, en iedereen roept op tot het ondertekenen van een codicil en ga zo maar verder. Je kan het opwarmen van lucht wel overlaten.

    Maar wie kaatst mag de bal verwachten: Ik onderteken niets!

  6. 6

    Vroeg me idd naar aanleiding van de berichtgeving rond deze show af of ik ooit zo’n ding op had gestuurd (weet wel dat ik er een heb ingevuld). Voor de zekerheid gister een printje gemaakt en ingestuurd.

    Dat is alvast één potentiële donor meer.

  7. 7

    Dat is zo, esgigt, men sluit zich af door overvoering. Gevolg is wel dat goede zaken gewoon niet aan bod komen omdat ze minder hijgerig gebracht worden.

  8. 9

    Tja, het is natuurlijk een wedloop, een opbod dat op een gegeven moment ook niet “straffer” kan wegens afgebot & afgestompt. Saturatie, oververzadiging, en uiteindelijk het volgende jaar hetzelfde probleem opnieuw.

    En dan is de vraag : is de toestand werkelijk zo dramatisch dat men zo hard mag gaan. Ik denk eerlijk gezegd van niet dat e.e.a. zo dramatisch is dat echt de grote middelen moeten worden ingezet. De mug en het olifant.

    Plus, bovendien : m.i. zijn er àltijd ook creatieve manieren om aandacht te trekken zonder dat er met een kanon op een mug wordt geschoten. Talent rendeert natuurlijk pas als de briefing scherp staat, maar hoe dan ook, het gaat misschien minder om een opvallende communicatie (met / zonder barnum-evenement), en misschien meer over een verstandige (investering in) kanalenkeuze.

    En waar de argumentatie nu zou zijn : “ja maar puur het aankondigen van het programma levert al zoveel aandacht op”, dan zeg ik “ook daar kan je op een nettere manier rumour around the brand creëren”. Mijn punt blijft toch : hippe grachtengordelse goeroes vergeten soms wie hun doelpubliek werkelijk is (zie in dat verband ook de opkomst van de CU enz. enz.).

  9. 11

    Daarom eet ik altijd slow-food wanneer de laptop, radio en tv aan tegelijk staan, kan ik rustig mijn krantje lezen.

  10. 12

    @#11 : let wel op want als je je naald lang in de eindgroef laat draaien, slijt niet enkel de plaat, maar ook je naald, Ruud !

  11. 15

    Dikke merci nog voor de Houtlust link ! Van mijn kant : klikmelink voor super Aids spot uit Frankrijk. En zou graag die Britse vallende-zerk-spot van twintig jaar geleden nog ’s zien…