Oorlogsmisdaden en het grote wegkijken

OPINIE - Veel mensen hebben ongetwijfeld een filmpje gezien uit Oost-Aleppo afgelopen week. Een filmpje van de afdeling met te vroeg geboren kinderen in couveuses op het moment dat het ziekenhuis werd gebombardeerd. Het filmpje is onderdeel van een ongeveer vier minuten durende filmopname. De opname is een verwoestend beeld van oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid.

Het filmpje begint onder meer met beelden van een jongen die binnen is gebracht met verschijnselen die passen bij een aanval met gifgas. Informatieflarden wijzen er op dat het gaat om een chloorgas aanval met zogenaamde “barrelbombs”. Een kenmerkende werkwijze van de troepen van Assad.

Het inzetten van gifgas is een oorlogsmisdaad. Het bestoken van humanitaire doelen als een ziekenhuis is eveneens een oorlogsmisdaad. Het doelbewust lamleggen van medische faciliteiten (artsenposten, ambulanceposten, ziekenhuizen) is kenmerkend voor de manier van oorlogsvoering door het Syrische regime. Het inzetten van gifgas tegen burgerbevolking is als ik het wel heb een misdaad tegen de menselijkheid.

Honderd jaar na de gifgasaanvallen van de eerste wereldoorlog laten we het nu gebeuren. Waar internationale verontwaardiging op zijn plaats zou zijn, lijkt het filmpje nauwelijks te worden opgepikt. Waarom is dit geen voorpaginanieuws?

We zijn afgestompt en er is nauwelijks nog protest. Sterker nog, het heeft er schijn van dat de entourage van de aanstaande president van de VS wil gaan onderhandelen met de eindverantwoordelijke voor deze oorlogsmisdaden, het regime van Assad. De aandacht van de media richt zich echter vooral op interne aangelegenheden, ook in Nederland: Wilders, de boze blanke man, asielzoekers, gevaarlijke moslims. Steeds weer hetzelfde riedeltje.

Het “Nie Wieder” is een leeg begrip geworden. Als zelfs grootschalige aanvallen met gifgas op burgerdoelen geen internationale reactie meer ontlokt, is de stap naar het laten begaan van het ultieme kwaad (grootschalige genocide) niet ver weg meer.

We staan erbij en kijken er naar.

 

  1. 1

    Wist jij dat Nederland zich het recht van het gebruik van gifgas voorbehoud in de diverse verdragen die ze verbieden.

    M.A.W. als de vijand ze als eerste gebruikt wij ze ook zullen gebruiken.

  2. 2

    Helemaal mee eens.

    Het is voor mij nu een stuk duidelijker hoe het komt dat de nazi’s in de jaren ’30 en ’40 hun gang hebben kunnen gaan.

  3. 4

    Dat heeft links aan zichzelf te verwijten. Dat komt ervan dat het begrip oorlogsmisdaad volledig uitgehold werd door het massaal onterecht Israel daarvan beschuldigen.

  4. 8

    Kijk zo kennen we onze Likoed weer. Niet alleen gierend off topic gaan, maar ook meteen weer twijfel zaaien over vastgestelde feiten.

  5. 9

    “Night after night, we are shown pictures of terrible things which we feel we can do nothing about. Images of civil wars, massacres and starving children; which leave us feel helpless and depressed. And to which the only response is: ‘Oh Dear!’

    There is a name for this: it’s called ‘Oh Dearism’.”

  6. 10

    @Ceridwen, ik heb ook dat gevoel. We weten waar we naar toe gaan, maar het lijkt wel of we er bij staan terwijl de wereld om ons heen wegglijdt in geweld en haat. Ergens ga ik altijd van de redelijkheid van de mens uit, maar keer op keer toch weer verbaasd dat het vooral de verkeerde kant lijkt uit te gaan.

    Likoed Nederland, wat een smakeloze reactie. De doelbewuste strafexpedities jegens burgers van Gaza heeft het Israelische regime gemeen met Assad. Ga toch lekker een eindje fietsen met het vergoeilijken van oorlogsmisdaden.

  7. 11

    Ergens ga ik altijd van de redelijkheid van de mens uit, maar keer op keer toch weer verbaasd dat het vooral de verkeerde kant lijkt uit te gaan.

    Heb jij de Stephen King-film ‘The Mist’ al eens gezien?

    Groepen mensen slachten elkaar al af sinds het begin der tijden. You can’t change human nature. De mens wordt fundamenteel gedreven door niet-rationele impulsen.

    Hoe eerder je dat doorziet en accepteert, des te minder je versteld staat.

  8. 13

    @11: Hoe eerder je dat doorziet en accepteert, des te minder je versteld staat.

    En vermoedelijk hoe eerder je de samenleving als irrationele machinatie de rug toe keert en slecht als eenling, als individu, het leven tegemoet treedt.

    De grootste misvatting is, dat mensen sociale wezens zijn. Dat is een drogreden tot het vormen van een samenleving, die niets anders is dan een irrationele machinatie (met winstmaximalisatie).

  9. 14

    De grootste misvatting is, dat mensen sociale wezens zijn. Dat is een drogreden tot het vormen van een samenleving..

    @13 Vandaar dat zelfs de meest primitieve gemeenschappen in sociale verbanden (over)leven; en dat mensen gek worden als je ze voor langere tijd in de isoleercel vasthoudt; en oudjes vereenzamen als ze geen bezoek meer krijgen.

    Maar misschien bedrijf je in #13 ironie, in een poging tot een stukje omgekeerde psychologie.

    Echter: dat mensen op een fundamenteel niveau gedreven worden door irrationele drijfveren, angsten en psychologische mechanismen staat los van de vraag of mensen sociaal aangelegd zijn (zijn ze wel: net zoals chimpansees, bonobo’s en gorilla’s: onze naaste biologische verwanten; ook apen in gevangenschap kunnen vereenzamen).

  10. 15

    @14: …en dat mensen gek worden als je ze voor langere tijd in de isoleercel vasthoudt; en oudjes vereenzamen als ze geen bezoek meer krijgen.

    Dat vraagt nog niet om de sociale samenhang en organisatie/administratie van onze samenleving. Sterker, de gevolgen die je noemt worden er door veroorzaakt. De sociale samenhang van primaten staat ver van onze samenleving.

    Maar ja, ironie/cynisme/overdrijving zat wel in de opmerking.

    Echter: …dat mensen op een fundamenteel niveau gedreven worden door irrationele drijfveren, angsten en psychologische mechanismen staat misschien wel los van de vraag OF mensen sociaal zijn aangelegd, maar als we het eens zijn – en ik denk dat we dat zijn – dat mensen tot een zeker niveau sociale samenhang nodig hebben, dan BEPERKEN die drijfveren, angsten en mechanismen wel het niveau van sociale organisatie.