Hoge olieprijs maakt mensen slank

Nee, niet doordat straks iedereen plots gaat fietsen omdat de benzine voor de auto onbetaalbaar is geworden. Hoewel dat helemaal geen gek idee zou zijn.
Nee, ze worden slanker omdat straks de suiker duurder wordt. Nu de olieprijs stijgt, is men als een gek bezig om alternatieven te vinden. Een van de meest gebruikte nu is ethanol, zie Brazilië. Voor ethanol is suiker nodig. Bij een snel stijgende vraag zal de prijs ook stijgen omdat de productie niet zo snel opgevoerd kan worden. En daardoor wordt ook de gewone suiker duurder. En dat betekent weer dat bijvoorbeeld frisdrank duurder wordt. Dat leidt tot verminderde consumptie van suikerhoudende producten en dus slankere mensen.
Dus een hoge olieprijs is goed voor de volksgezondheid! Kom maar op.

  1. 1

    Nadeel is dan wel weer dat door de hoge olieprijs de koopkracht van mensen wordt aangetast die daardoor weer op hun beurt ongezonder en vetter voedsel gaan eten welke op hun beurt weer hart en vaat ziekten veroorzaken en mensen weer dikker maken.

    De afname van suikerhoudende drink en etenswaren zal dus teniet worden gedaan door de extra consumptie van frikandellen en andere ongezonde troep

  2. 4

    De ontwikkeling gaat zo snel dat die liquidatie misschien niet eens goed op gang gekomen is voor de prijs stijgt.
    Maar mijn kennis van de suikermarkt schiet hier een beetje tekort.

  3. 8

    Och,
    Zolang de suikerprijs in Europa nog bepaald wordt door de giga subsidies aan de boeren en de zware importheffingen zal dat nogal meevallen…

    Wel fijn voor die derde wereld suikerboeren die nu wel een afzetmarkt voor hun producten hebben. Hopelijk fikken ze niet teveel regenwoud weg om dat spul te kunnen verbouwen…

  4. 10

    Het kan ook feest zijn voor Europa… Stel je voor als strax geen subsidies meer nodig zijn op landbouwroducten, omdat de boer genoeg verdient aan de olieproductie. Scheelt een aardige belasingsent. Alleen vervelend dat die dan weer aan duurder eten opgaat. Maarja dankzij de vooruitziende subsidieblik van onze politici gaan we er in ieder geval niet op achteruit.

  5. 12

    Ik denk toch echt dat vliegen eerder een probleem wordt:

    Easyjet, the low-cost airline, is expected to say this week that the high price of fuel has cost it an additional £55m in the first half of the year.

    The extra cost, which the airline has so far avoided passing on to its passengers in the form of higher fares or surcharges, is expected to lead to the company slumping to a loss of almost £50m when it reports its results for the first half of its year.

    http://www.telegraph.co.uk/money/main.jhtml?xml=/money/2006/04/30/cneasy30.xml&menuId=242&sSheet=/money/2006/04/30/ixcitytop.html

  6. 13

    Door de hoge olieprijzen wordt niet alleen biodiesel uit suiker interessant. Een bedrijf uit Terapelkanaal werkt nu aan biodiesel uit varkensreuzel. En elders in Oost-Groningen wil men tarwe gaan omzetten in biodiesel. Inderdaad, we worden heeel slank. We sparen ons het voedsel uit de bek om maar mobiel te blijven.

  7. 14

    @12: Interessant… Ik vroeg me al af hoe lang die vreemde paradox bleef bestaan dat met het vliegtuig reizen goedkoper is dan met de trein, zelfs als het gaat om maar een kilometer of 500.