1. 2

    Zullen ze zeker niet doen. Hoorde vorige week uit Zeer Betrouwbare Bron dat Youtube in Silicon Valley The Next Napster genoemd wordt, omdat er een stuk of 100 advocaten namens de platen- en filmindustrie momenteel bezig zijn de dagvaardigingen voor te bereiden. Ieder groot bedrijf wat Youtube koopt, koopt alleen maar een berg rechtszaken.

    En als al het copyright materiaal ervanaf gehaald wordt, zal Youtube een stuk inzakken, en waarschijnlijk niet veel hoger uitkomen dan Google Video.

  2. 3

    Voor rechtzaken zou Google niet zo bang zijn. Toch past YouTube niet bij Google. Commercieel moeilijk rendabel, je krijgt er geen nerd-liefde voor terug, de technologie hebben ze al, en goed personeel staat toch al bij hun in de rij. Het enige waar ze misschien in geintresseerd zijn zou de community zijn (mail, blog en google-groups unificatie met YouTube).

    Ik zie nog eerder Yahoo het kopen (het past meer bij Yahoo). Sowieso google koopt alleen kleine internet-startups die in een nieuwe markt een half jaar voorsprong geeft (tov zelf ontwikkelen).

    Sowieso is YouTube dood. Het te makkelijk te kopieren en ze zijn er niet het beste in. Waar is de digg-this knop eigenlijk? Een soort thumb-up thumb-down systeem lijkt mij cruciaal. YouTube bevat een zooi leuke video’tjes maar je moet wel weten hoe je ze moet vinden. Er is geen democratisch proces dat de video’s per tag op boeiend-tot-niet-boeiend sorteerd. Aantal views werkt als een self-fullfilling-prophecy.

    De killer social network site, zal video/blogs/comments/links/news moeten integreren op een manier dat het niet 5 aparte dingen zijn.

    Iemand post een video (YouTube)
    Iemand post een link (Digg)
    Iemand post een foto (Flickr)
    Iemand post een bericht (Blogs)
    Iemand post een commentaar (Reacties op Blogs/Digss/News/Videos)

    Als elke post nou op je blog belandje en je alle soorten meta-dingen kon posten (linken, video, photo, bericht)

  3. 5

    In de toesprak van Lorraine Twohill (Marketing Director Google Europe) op Picnic ’06 noemde ze YouTube een paar maal naast Google Video. Ik vond dat opvallend.

    Als Google YouTube overneemt is het voor Google heel simpel om alle video’s die discutabel zijn niet te publiceren. Of ze sluiten een advertentie-deal met YouTube.