Nee, dat is al de nodige jaren geleden. Maar ga je mij nou vertellen dat ze op de lagere school spreken over keersommen? Bizar.. Ik dacht echt dat het iets was van de lage niveau van Pabostudenten: “kom jongens, we gaan verminig.. vermonig.. vermijnig.. keersommen maken!”
#3
JSK
Ik heb deze truc: 21*13=(20+1)*(10+3)=200+10+60+3=273.
Op die wijze hoef je alleen de tafels tot en met 10 te kennen.
Lijkt me makkelijker dan (70+9)*(30+7), maar misschien vind jij dat anders. Mijn ervaring is dat jouw wijze in ieder geval door vrijwel geen enkele universitaire student zonder hulp correct opgelost kan worden zonder rekenmachine (al was het maar omdat ze niet met combinatie (a+b)*(c+d) kunnen omgaan).
#4
MrOoijer
Dit is gewoon een oude Oosterse methode van hoofdrekenen. Met enige oefening maak je elke abc*def som in een tiental seconden uit het hoofd. Japanners visualiseren kennelijk een ruit, dat wist ik niet en het lijkt me een kleine verbetering op een schema uit India, waarin de cijfers met streepjes zijn verbonden. Dat heb ik geleerd op de lagere school, en dat was toen gewoon.
Reacties (10)
Totdat je 978X765 gaat doen… success met lijntjes en stippen tellen.
“keersommen”?
Dat is voor mensen die vermenigvuldigen moeilijk vinden :oP
geen kinderen in de lagere school leeftijd zeker?
Nee, dat is al de nodige jaren geleden. Maar ga je mij nou vertellen dat ze op de lagere school spreken over keersommen? Bizar.. Ik dacht echt dat het iets was van de lage niveau van Pabostudenten: “kom jongens, we gaan verminig.. vermonig.. vermijnig.. keersommen maken!”
Ik heb deze truc: 21*13=(20+1)*(10+3)=200+10+60+3=273.
Dat kan makkelijker:
13*21 = 13*2*10 + 13*1 = 260 + 13 = 273
Of dat makkelijker is in dit geval weet ik. Maar probeer het eens met 79*37.
79*37= 80*37 – 1*37 = 10*8*10*3 + 10*8*7 – 1*37 = 2400 + 560 – 37 = 2923
Op die wijze hoef je alleen de tafels tot en met 10 te kennen.
Lijkt me makkelijker dan (70+9)*(30+7), maar misschien vind jij dat anders. Mijn ervaring is dat jouw wijze in ieder geval door vrijwel geen enkele universitaire student zonder hulp correct opgelost kan worden zonder rekenmachine (al was het maar omdat ze niet met combinatie (a+b)*(c+d) kunnen omgaan).
Dit is gewoon een oude Oosterse methode van hoofdrekenen. Met enige oefening maak je elke abc*def som in een tiental seconden uit het hoofd. Japanners visualiseren kennelijk een ruit, dat wist ik niet en het lijkt me een kleine verbetering op een schema uit India, waarin de cijfers met streepjes zijn verbonden. Dat heb ik geleerd op de lagere school, en dat was toen gewoon.