Hier kopij van de mail die naar alle UT-medewerkers en -studenten is gestuurd:
Huisstijl UT: minder dan zeven ton
“Enschede, 21 september – Het ontwerp van de nieuwe huisstijl voor de
Universiteit Twente door Studio Dumbar heeft (met BTW) 6,75 ton gekost.
Dat is inclusief alle sjablonen die het mogelijk maken vanaf nu veel
efficiënter te werken met centrale inkoop en ‘preferred suppliers’. Voor
het totale huisstijlproject, ontwerp en implementatie, wordt 2.2 miljoen
Euro uitgegeven. Dat zegt dr. Anne Flierman, voorzitter van het College
van Bestuur van de UT, in reactie op verhalen in de media die zelfs tot
Kamervragen hebben geleid.”
[Uit Persbericht aan TC Tubantia, 21 september]
Sinds een aantal weken gaan er bizarre bedragen rond in de media over
wat het ontwerp van een logo zou kosten. Afgelopen maandag hebben we
naar aanleiding van een bericht in het Dagblad Tubantia uitleg gegeven
over het project huisstijl van de UT.
Het totaalbedrag van 2.2 miljoen voor ontwerp en implementatie
-inclusief BTW – met reserveringen voor onvoorzien, gebouwen, drukwerk
en het wagenpark van de UT wordt gefaseerd uitgegeven. Gefaseerd wil
zeggen dat op de noodzakelijke vervangingsmomenten, nieuwe uitingen
worden voorzien en tegelijkertijd de productie van allerlei materialen
wordt gestroomlijnd. Op afzienbare termijn geeft dat inverdieneffecten,
omdat niet alleen op lopende kosten wordt bespaard maar ook omdat elk
onderdeel van de universiteit niet steeds nieuwe ontwerpvarianten meer
hoeft te laten maken.
De oude huisstijl van de UT is 25 jaar meegegaan. De uitgaven voor een
nieuwe huisstijl moeten dan ook gezien worden als een investering voor
langere termijn in een noodzakelijke, scherpere profilering van onze
universiteit. In een toenemend competitieve omgeving moeten we ons als
UT nationaal en internationaal beter op de kaart zetten. We willen meer
excellente studenten, talentvolle medewerkers en de nodige
onderzoeksmiddelen aantrekken.
Deze noodzakelijke herprofilering is niet nieuw. Hier zijn we in 2007
mee gestart met Route 14, wat heeft geleid tot een aangescherpt profiel
van de UT. In de zomer van 2008 is in overleg met het UMT en andere
partijen op de UT besloten dat bij een aangescherpt profiel, een nieuwe
huisstijl en bijbehorende communicatiestrategie hoort.
De nieuwe huisstijl is vervolgens meerdere malen besproken in o.a. het
UMT, en een speciaal daarvoor ingerichte klankbordgroep. Naar aanleiding
van deze overleggen is de huisstijl op een aantal punten bijgesteld.
Op 19 mei j.l. is de huisstijl aan de UT gemeenschap gepresenteerd.
Daarna heeft het College van Bestuur de huisstijl en bijbehorende
begroting voor implementatie goedgekeurd.
Voor wat betreft de uitrol van de nieuwe huisstijl: Die gaat gewoon door!
Wij zijn ons ervan bewust dat nog niet alles naar volle tevredenheid
verloopt en ook de kritiek laat ons niet ongemoeid. Gaandeweg zal er
zeker nog een aantal zaken worden aangepast. In de komende maanden
zullen er, in nauwe samenwerking met de decentrale
communicatieadviseurs, vaste evaluatiemomenten zijn voor eventuele
bijsturing.
Met vriendelijke groet,
Anne Flierman
Voorzitter CVB
#2
parallax
Haha, Dumbar doet het weer.
Het is bijna briljant.
#3
Lesley
Haha, inderdaad, Dumbar maakte ook dat “nieuwe” logo voor de rijksoverheid. Daar zit iemand die heel goed met (semi-)ambtenaren kan omgaan.
#4
mescaline
De merknaam Dumbar hoort daar ook bij @3. Heel subtiel.
#5
Taco Zip
Blijkbaar wordt er nog steeds gedacht dat huisstijl-ontwerp iets is dat je zusje ook wel even gratis in elkaar kan prutsen. Want, ach communiceren dat kunnen we allemaal, dus waarom zou dat iets moeten kosten?
Wanneer een universiteit een nieuw gebouw laat neerzetten wordt er toch ook niet geroepen dat het véél goedkoper had gekund wanneer m’n handige buurman het in de avonduren gemetseld had?
#6
Maarten
dumb (a)mbtena(r)en
#7
Lesley
@Taco Zip: Wie zegt dat? Het valt alleen op dat een aantal projecten van Dumbar rijkelijk beloond wordt, terwijl het resultaat “ietwat teleurstellend” is, volgens vele betrokkenen.
#8
Taco Zip
@7: De VVD gaat kamervragen (!) stellen over deze kosten (600k) “terwijl er volgens hen geldgebrek is bij een aantal wetenschappelijke projecten” waaruit weer eens blijkt dat uitgaven aan huisstijlvernieuwing iets zijn wat blijkbaar niet te rechtvaardigen is.
Wanneer het blijkt dat er één specifiek bureau structureel té goed betaald wordt voor klussen door de (semi-)overheid gaat de discussie over héél iets anders.
#9
Maarten
@8: wanneer blijkt dat alle buro’s (en dan kun je ook best denken aan adviesburo’s, waar ik dan toevallig meer ervaring mee heb) de overheid structureel handig meer geld aftroggelen dan ze bij ‘normale’ opdrachtgevers zouden krijgen is er ook wel wat aan de hand.
Dan hoeven we niet specifiek naar Dumbar te wijzen maar dan is er zelfs nog een ernstiger probleem
#10
Bismarck
@5: En in dit geval is het ook zo: Een nieuw logo kan best in elkaar gezet worden door een communicatiemedewerker van de universiteit zelf (want daar hebben ze er ook een heel blik van in huis), eventueel in samenwerking me de eigen grafische dienst (als die niet al is uitbesteedt aan Océ). Een logo is immers geen gebouw, maar een (ontzettend simpel) symbool, dat bij de universiteit moet horen en dus zelfs beter door iemand met verbondenheid aan die universiteit ontworpen kan worden.
Verder opvallend dat Anne Flierman ermee bezig is geweest. Als ik me niet vergis had die ook iets te maken met het logo voor de Universiteit Maastricht, toen hij daar in het CvB zat, dat ontworpen is door… Dumbar!
#11
Bismarck
@10: Kleine correctie: Flierman zat nog niet in het CvB van de UM (nu MU) toen Dumbar het logo voor die universiteit maakte.
#12
Taco Zip
@10: Een gebouw kun je ook door de aannemer laten tekenen. Die hebben ook constructeurs in dienst. Heb je helemaal geen dure architect (zakkenvullers! intellectuelen!) voor nodig.
Een universiteit heeft pas écht wat uit te leggen wanneer ze een heel leger grafische vormgevers in dienst zou hebben. Wat kost dát niet? Die communicatiemedewerker moet brieven schrijven, teksten redigeren en plaatjes voor een brochure uitzoeken. Geen hele huisstijl uitwerken.
#13
Bismarck
@12: Tot voor kort hadden de universiteiten anders wel grafische ontwerpers in dienst, bij de eigen grafische dienst. Inmiddels wordt drukwerk ed. uitbesteed (en zijn de diensten door commerciële partijen overgenomen), maar of dat echt goedkoper is? Ik heb een sterk vermoeden dat het hier meer om prestigewinst dan monetaire winst gaat.
#14
Taco Zip
@13: zo diep kan ik niet in de boeken kijken. Maar een mannetje in vaste dienst met Vut-regeling, premievrij pensioen en what have you kost echt niet minder dan een designer op uurbasis. De interne grafische diensten die ik ken kunnen prima op een bestaande huisstijl voort borduren maar een volledig nieuw design opleveren is een andere stiel.
Prestigemotieven bij bestuurders moeten overigens nooit uitgevlakt worden.
#15
Alper Cugun
En wie zei dat het slecht ging met de grafische sector!
#16
S’z
Ook universiteiten moeten op de prijs onderhandelen. Want zelfs voor zo’n grote huisstijlopdracht is dat bedrag er zwààr over.
En weet zo’n Fierman nog altijd niet dat je “euro” zonder hoofdletter spelt ?!?
“Geïnspireerd door uw bedrijfsplan gaan wij met onze creatieve geesten aan de slag met de eerste collectie variërende logo’s. Na eventuele volgende collecties komen we samen met u snel uit bij het juiste logo. € 250,- excl. BTW”
OA de ontwerpers van het logo van de rabobank, sbs6, warchild enz enz..
#19
Bismarck
@18: Maar voor zo weinig geld kan je natuurlijk geen prestigieus logo krijgen he? Dat moet wel rommel zijn, logies tog?
#20
parallax
@ seven:
Geloof je het zelf?
#21
Walter
Wat heeft Londen ook al weer betaald voor het logo voor de Olypische Spelen? (400.000 pond)
En wat betaalde Pepsi ook alweer voor een nieuwe identity? Was dat niet een miljard?
Het blijft veel geld. Ik doe het voor 500 euro. Mijn emailadres is bekend bij de redactie.
#22
Intelligent Design
Wel opletten met appelen en citroenen vergelijken. Een volledige branding oefening, inclusief stakeholdersanalyse, concertatie, studie, draagvlakoefening, mood boards, mission statement, corporate story, huisstijl en vooral de doorimplementatie van die huisstijl op vele, vele dragers, dàt gaat vanzelfsprekend meer kosten dan een logootje ontwerpen, met of zonder slagzin in de bestuurskamer bedacht …
#23
Quasi
@22
Als in bijna 4 manjaar (à 100 euro/uur)?
#24
Mark Visbeek
Als student Industrieel Ontwerpen aan de Universiteit Twente trek ik mij dit onderwerp vrij persoonlijk aan, en dat is ook de reden dat ik een artikel heb geschreven waarin ik de verschillende pijnpunten (zowel design als kostenperikelen) uiteenzet en becommentarieer.
De bedoeling is de discussie verder op gang te brengen, dus ik ben benieuwd naar jullie mening.
Ik vraag me af of deze opdracht niet openbaar aanbesteed had moeten worden.
Dumbar heeft niet alleen goede contacten bij de overheid. Ook in het bedrijfsleven krijgen ze veel opdrachten. Via insiders heb ik begrepen dat de logo van http://www.belastingkamer.nl ook door Dumbar is ontworpen.
Reacties (26)
Hier kopij van de mail die naar alle UT-medewerkers en -studenten is gestuurd:
Huisstijl UT: minder dan zeven ton
“Enschede, 21 september – Het ontwerp van de nieuwe huisstijl voor de
Universiteit Twente door Studio Dumbar heeft (met BTW) 6,75 ton gekost.
Dat is inclusief alle sjablonen die het mogelijk maken vanaf nu veel
efficiënter te werken met centrale inkoop en ‘preferred suppliers’. Voor
het totale huisstijlproject, ontwerp en implementatie, wordt 2.2 miljoen
Euro uitgegeven. Dat zegt dr. Anne Flierman, voorzitter van het College
van Bestuur van de UT, in reactie op verhalen in de media die zelfs tot
Kamervragen hebben geleid.”
[Uit Persbericht aan TC Tubantia, 21 september]
Sinds een aantal weken gaan er bizarre bedragen rond in de media over
wat het ontwerp van een logo zou kosten. Afgelopen maandag hebben we
naar aanleiding van een bericht in het Dagblad Tubantia uitleg gegeven
over het project huisstijl van de UT.
Het totaalbedrag van 2.2 miljoen voor ontwerp en implementatie
-inclusief BTW – met reserveringen voor onvoorzien, gebouwen, drukwerk
en het wagenpark van de UT wordt gefaseerd uitgegeven. Gefaseerd wil
zeggen dat op de noodzakelijke vervangingsmomenten, nieuwe uitingen
worden voorzien en tegelijkertijd de productie van allerlei materialen
wordt gestroomlijnd. Op afzienbare termijn geeft dat inverdieneffecten,
omdat niet alleen op lopende kosten wordt bespaard maar ook omdat elk
onderdeel van de universiteit niet steeds nieuwe ontwerpvarianten meer
hoeft te laten maken.
De oude huisstijl van de UT is 25 jaar meegegaan. De uitgaven voor een
nieuwe huisstijl moeten dan ook gezien worden als een investering voor
langere termijn in een noodzakelijke, scherpere profilering van onze
universiteit. In een toenemend competitieve omgeving moeten we ons als
UT nationaal en internationaal beter op de kaart zetten. We willen meer
excellente studenten, talentvolle medewerkers en de nodige
onderzoeksmiddelen aantrekken.
Deze noodzakelijke herprofilering is niet nieuw. Hier zijn we in 2007
mee gestart met Route 14, wat heeft geleid tot een aangescherpt profiel
van de UT. In de zomer van 2008 is in overleg met het UMT en andere
partijen op de UT besloten dat bij een aangescherpt profiel, een nieuwe
huisstijl en bijbehorende communicatiestrategie hoort.
De nieuwe huisstijl is vervolgens meerdere malen besproken in o.a. het
UMT, en een speciaal daarvoor ingerichte klankbordgroep. Naar aanleiding
van deze overleggen is de huisstijl op een aantal punten bijgesteld.
Op 19 mei j.l. is de huisstijl aan de UT gemeenschap gepresenteerd.
Daarna heeft het College van Bestuur de huisstijl en bijbehorende
begroting voor implementatie goedgekeurd.
Voor wat betreft de uitrol van de nieuwe huisstijl: Die gaat gewoon door!
Wij zijn ons ervan bewust dat nog niet alles naar volle tevredenheid
verloopt en ook de kritiek laat ons niet ongemoeid. Gaandeweg zal er
zeker nog een aantal zaken worden aangepast. In de komende maanden
zullen er, in nauwe samenwerking met de decentrale
communicatieadviseurs, vaste evaluatiemomenten zijn voor eventuele
bijsturing.
Met vriendelijke groet,
Anne Flierman
Voorzitter CVB
Haha, Dumbar doet het weer.
Het is bijna briljant.
Haha, inderdaad, Dumbar maakte ook dat “nieuwe” logo voor de rijksoverheid. Daar zit iemand die heel goed met (semi-)ambtenaren kan omgaan.
De merknaam Dumbar hoort daar ook bij @3. Heel subtiel.
Blijkbaar wordt er nog steeds gedacht dat huisstijl-ontwerp iets is dat je zusje ook wel even gratis in elkaar kan prutsen. Want, ach communiceren dat kunnen we allemaal, dus waarom zou dat iets moeten kosten?
Wanneer een universiteit een nieuw gebouw laat neerzetten wordt er toch ook niet geroepen dat het véél goedkoper had gekund wanneer m’n handige buurman het in de avonduren gemetseld had?
dumb (a)mbtena(r)en
@Taco Zip: Wie zegt dat? Het valt alleen op dat een aantal projecten van Dumbar rijkelijk beloond wordt, terwijl het resultaat “ietwat teleurstellend” is, volgens vele betrokkenen.
@7: De VVD gaat kamervragen (!) stellen over deze kosten (600k) “terwijl er volgens hen geldgebrek is bij een aantal wetenschappelijke projecten” waaruit weer eens blijkt dat uitgaven aan huisstijlvernieuwing iets zijn wat blijkbaar niet te rechtvaardigen is.
Wanneer het blijkt dat er één specifiek bureau structureel té goed betaald wordt voor klussen door de (semi-)overheid gaat de discussie over héél iets anders.
@8: wanneer blijkt dat alle buro’s (en dan kun je ook best denken aan adviesburo’s, waar ik dan toevallig meer ervaring mee heb) de overheid structureel handig meer geld aftroggelen dan ze bij ‘normale’ opdrachtgevers zouden krijgen is er ook wel wat aan de hand.
Dan hoeven we niet specifiek naar Dumbar te wijzen maar dan is er zelfs nog een ernstiger probleem
@5: En in dit geval is het ook zo: Een nieuw logo kan best in elkaar gezet worden door een communicatiemedewerker van de universiteit zelf (want daar hebben ze er ook een heel blik van in huis), eventueel in samenwerking me de eigen grafische dienst (als die niet al is uitbesteedt aan Océ). Een logo is immers geen gebouw, maar een (ontzettend simpel) symbool, dat bij de universiteit moet horen en dus zelfs beter door iemand met verbondenheid aan die universiteit ontworpen kan worden.
Verder opvallend dat Anne Flierman ermee bezig is geweest. Als ik me niet vergis had die ook iets te maken met het logo voor de Universiteit Maastricht, toen hij daar in het CvB zat, dat ontworpen is door… Dumbar!
@10: Kleine correctie: Flierman zat nog niet in het CvB van de UM (nu MU) toen Dumbar het logo voor die universiteit maakte.
@10: Een gebouw kun je ook door de aannemer laten tekenen. Die hebben ook constructeurs in dienst. Heb je helemaal geen dure architect (zakkenvullers! intellectuelen!) voor nodig.
Een universiteit heeft pas écht wat uit te leggen wanneer ze een heel leger grafische vormgevers in dienst zou hebben. Wat kost dát niet? Die communicatiemedewerker moet brieven schrijven, teksten redigeren en plaatjes voor een brochure uitzoeken. Geen hele huisstijl uitwerken.
@12: Tot voor kort hadden de universiteiten anders wel grafische ontwerpers in dienst, bij de eigen grafische dienst. Inmiddels wordt drukwerk ed. uitbesteed (en zijn de diensten door commerciële partijen overgenomen), maar of dat echt goedkoper is? Ik heb een sterk vermoeden dat het hier meer om prestigewinst dan monetaire winst gaat.
@13: zo diep kan ik niet in de boeken kijken. Maar een mannetje in vaste dienst met Vut-regeling, premievrij pensioen en what have you kost echt niet minder dan een designer op uurbasis. De interne grafische diensten die ik ken kunnen prima op een bestaande huisstijl voort borduren maar een volledig nieuw design opleveren is een andere stiel.
Prestigemotieven bij bestuurders moeten overigens nooit uitgevlakt worden.
En wie zei dat het slecht ging met de grafische sector!
Ook universiteiten moeten op de prijs onderhandelen. Want zelfs voor zo’n grote huisstijlopdracht is dat bedrag er zwààr over.
En weet zo’n Fierman nog altijd niet dat je “euro” zonder hoofdletter spelt ?!?
Zie bv. ook : http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/schv/2007-2008/VANDENBROUCKE/261/antw.261.doc
“Geïnspireerd door uw bedrijfsplan gaan wij met onze creatieve geesten aan de slag met de eerste collectie variërende logo’s. Na eventuele volgende collecties komen we samen met u snel uit bij het juiste logo. € 250,- excl. BTW”
OA de ontwerpers van het logo van de rabobank, sbs6, warchild enz enz..
@18: Maar voor zo weinig geld kan je natuurlijk geen prestigieus logo krijgen he? Dat moet wel rommel zijn, logies tog?
@ seven:
Geloof je het zelf?
Wat heeft Londen ook al weer betaald voor het logo voor de Olypische Spelen? (400.000 pond)
En wat betaalde Pepsi ook alweer voor een nieuwe identity? Was dat niet een miljard?
Het blijft veel geld. Ik doe het voor 500 euro. Mijn emailadres is bekend bij de redactie.
Wel opletten met appelen en citroenen vergelijken. Een volledige branding oefening, inclusief stakeholdersanalyse, concertatie, studie, draagvlakoefening, mood boards, mission statement, corporate story, huisstijl en vooral de doorimplementatie van die huisstijl op vele, vele dragers, dàt gaat vanzelfsprekend meer kosten dan een logootje ontwerpen, met of zonder slagzin in de bestuurskamer bedacht …
@22
Als in bijna 4 manjaar (à 100 euro/uur)?
Als student Industrieel Ontwerpen aan de Universiteit Twente trek ik mij dit onderwerp vrij persoonlijk aan, en dat is ook de reden dat ik een artikel heb geschreven waarin ik de verschillende pijnpunten (zowel design als kostenperikelen) uiteenzet en becommentarieer.
De bedoeling is de discussie verder op gang te brengen, dus ik ben benieuwd naar jullie mening.
Het artikel is te vinden op Spotlight Effect: http://bit.ly/1a9Ri7
@24 Ietsjes lang, maar mooi uitgeserveerd.
Ik vraag me af of deze opdracht niet openbaar aanbesteed had moeten worden.
Dumbar heeft niet alleen goede contacten bij de overheid. Ook in het bedrijfsleven krijgen ze veel opdrachten. Via insiders heb ik begrepen dat de logo van http://www.belastingkamer.nl ook door Dumbar is ontworpen.