Dit is het Sargasso-café van vrijdag 21-02-2020. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
Dit is het Sargasso-café van vrijdag 21-02-2020. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.
Reacties (11)
Bijna Nederlandse vertaling nieuwste boek Piketty: Kapitaal en ideologie. Het zwaaien met dit boek kan gezien worden als een vorm van fitness.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/02/20/de-mens-raakt-vermalen-tussen-twee-elites-a3991128?
Steeds gekker daar in het Witte Huis
https://www.rightwingwatch.org/post/paula-white-claims-to-have-gone-to-the-throne-room-of-heaven-where-she-saw-the-face-of-god/
Beledigde relistaat in het Midden-Oosten eist verbod op Westerse traditie in België.
@3
Inderdaad was antisemitisme tot 75 jaar geleden een haast onweersproken traditie. Het verbaast mij niets dat jij hier naar terugverlangt.
Hier een grappig liedje uit de “oudheid,” genaamd:
Dracula.
@4: De traditie die verboden moet worden is toch echt carnaval. Altijd lastig, een titel lezen… Wel grappig dat juist jij anderen van racisme gaat betichten.
@6: Dat onschendbare staatje met de lange tenen, hou toch op. Met carnaval is in beginsel niets heilig. Indien wel, dan hadden de groten der aarde de wagenbouwer Jacques Tilly toch allang de mond gesnoerd.
@6: Ik lees er al een paar dagen over. Het is een rare toestand. Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van die joodse karikaturen, maar inderdaad, zoals Beug in #7 zegt, carnaval is toch een beetje een geval apart.
In Aalst dreigt het volledig uit de klauwen te lopen.
Hier roept KOZP op tot melding van racistische uitingen en – godbetert – cultural appropriaton.
Nou beschouw ik mezelf toch als zeer antiracistisch. Maar wat ik hier nou mee moet…
@8: Ik vind ook wel dat er verschil is tussen Zwarte Piet (die altijd knecht blijft) en iemand die zich als indiaan of Afrikaan verkleedt.
Natuurlijk zijn de kostuums vol van clichées (elke chinese hoed zal een zwarte staart hebben bijv.) maar dat geldt ook als iemand zich als boer (met klompen) of ridder verkleedt.
Er zijn natuurlijk clichées die ik in een film zou afkeuren (bijvoorbeeld een moordzuchtige Chinese karate-expert, of een zwarte die mensen in kookpotten stopt) maar tijdens carnaval minder serieus neem.
@7: Ik vind dat er wel een verschil is tussen het afbeelden van een politicus (individu, verantwoordelijk voor zijn daden) en een stereotiep dat uitbeeldt dat joden rijk zijn.
De burgemeester zegt dat spotten mag, maar racisme niet.
Ik denk dat die wagen in Aalst over de grens is.
@9: Ja dat dus, dat het een kakofonie is van “cultural appropriation” (overigens een principe waar ik sowieso moeite mee heb, want culturele vermenging lijkt me juist een zegen, maar dat is weer een ander verhaal).
Over die wagen in Aalst ben ik echt ambivalent. Ik vind het moeilijk te bepalen of er een grens wordt overschreden, het uitvergroten van stereotyperingen hoort wel bij carnaval. Maar gezien de ophef, holy moly, moeten ze misschien toch maar een beetje inbinden.
Dat doen ze dus niet, ik begrijp dat er zelfs nog een tandje bijgezet wordt. Schijnt in de Aalstse aard te zitten.
Dit beestje gaat nog een lange staart krijgen denk ik. Maar da’s niet per se verkeerd.