ING kwam met het plan om de financiële handel en wandel van haar klanten vrijwillig te vertalen naar mooie aanbiedingen om extra geld aan uit te geven. Los van de privacydiscussie, is deze benadering van ING een gemiste kans.
Laten we eerst even beginnen met waartoe banken op aarde zijn. Vanuit mijn perspectief als consument, bestaan banken om mijn geld veilig en een beetje waardevast te kunnen bewaren. Als ik diezelfde bank vervolgens ook nog kan gebruiken om geld van en naar andere mensen en bedrijven te kunnen verplaatsen, zonder het eerst in cash om te moeten zetten, is het helemaal top.
Daar valt eigenlijk verder niet echt op te concurreren. En misschien is een markt ook niet zo’n goed idee voor wat in essentie een nutsfunctie is. Maar goed, het is toch een markt. Dus waar kunnen de diverse banken zich dan op onderscheiden? Op drie vlakken:
- Zo renderend mogelijk met mijn geld omgaan (lage kosten, hoge rente).
- Zo netjes mogelijk met mijn geld omgaan (duidelijk beleid over waar ze het wel en niet in beleggen).
- Zo makkelijk mogelijk met mijn geld laten omgaan middels slimme aanvullende diensten (denk pinnen en iDeal).
Eigenlijk komt het er allemaal neer op dat ik zoveel mogelijk de juiste dingen kan doen met mijn geld, tegen zo min mogelijke kosten. En het ontvangen van advertenties op basis van mijn betaalgedrag past daar dus niet in. Want die zijn alleen maar bedoeld om meer geld uit te geven.
En dat roept gelijk de vraag op waarom ING niet iets heeft bedacht om juist minder geld uit te geven. Immers, als je dan toch het betaalgedrag analyseert, kan je ook eenvoudig zien waar er nog wat te besparen valt.
Zo zou de bank kunnen zien dat iemand van 35 jaar al zeker vijf jaar lang geen kosten maakt op het vlak van gezondheid, maar wel een dure ziektekostenverzekering heeft met laag eigen risico. Een tip op dit punt kan al snel honderden euro’s opleveren.
Of mij vertellen dat het helemaal niet slim is om steeds bij tankstation X te tanken, terwijl twee straten verder een tankstation zit die consequent vier cent per liter goedkoper is.
Of aangeven dat mijn automatische overboeking naar een gezamenlijke rekening beter een dag of zes later gepland kan worden, omdat die gezamenlijke rekening zelden rood staat terwijl mijn eigen rekening dat wel regelmatig doet als gevolg hiervan. Spaart ook weer een paar euro.
Ze hebben al die gegevens en kunnen net zo goed als aanbiedingen van derden mij van echt goed advies voorzien. Gemiste kans dus.
Overigens ben ik van mening dat banken als ING geen van beide diensten zou moeten aanbieden. Hun IT-omgeving en ondersteunende afdelingen worden er alleen maar groter, logger, complexer en duurder van. En daar is niemand bij geholpen.
Update (12:45 uur): Gelijk met het verschijnen van dit stuk trok ING het plan in.
Reacties (8)
ING heeft het plan intussen op de lange baan geschoven.
@1: Had ik gehoord. Maar wat vind je van mijn plan?
http://www.nu.nl/economie/3728161/ing-baas-maakt-excuses-onrust.html
Het valt of staat toch bij de gratie van het hebben van geld. Zonder geld, c.q. méér dan een evenwicht tussen inkomsten en uitgaven, is de bank alleen maar een verplicht depot voor formele betalingen. Als dat alles is waar je een bank voor gebruikt, valt er niet zo veel aan te verbeteren, lijkt me.
Ik mistte eigenlijk nog een aanbod van ING aan de klanten; mogen we voor – bv – 10 euro per maand uw betalingsgegevens verkopen?
Nou is mij dat bedrag te laag, maar er is vast een grens waarboven een hoop mensen hun schouders ophalen en “das goed hoor, ik heb die nee/nee sticker toch op mijn bus” zullen denken.
Je plan is sympathiek, maar er zit een probleem in: als de bank gaat bepalen wie goedkoper is, zullen de aanbieders alle mogelijke moeite gaan doen om de aandacht van de bank te krijgen. Dat plaatst de bank in een (de zoveelste) machtspositie, die ze vervolgens kunnen uitbuiten, met alle kosten van dien voor de aanbieders, die dat vervolgens weer doorberekenen aan mij. Ben ik weer niet goedkoper uit.
Het grote misvestand is dat de ING gegevens wilde gaan verkopen. Daar is nooit sprake van geweest. Slechte communicatie dus, zowel van de ING als van de media (incl sargasso).
@2: Hehheh. Eindelijk iemand die het snapt. Ik denk dat het een heel goed plan is. En hoe je het wendt of keert – het is precies hetzelfde plan als wat de ING heeft. Die zitten op een berg data. Waarom zouden ze dat niet ten gunste van de klant – jij dus – aanwenden? Door tips. Door kortingsacties. En op manieren die we nu nog niet hebben bedacht.
Het gaat toch uiteindelijk om samenloop? Weet jij veel misschien was je inderdaad wel net op zoek naar dat product of die dienst. Als je het niet wilt hebben negeer je het, als je er toch al aan dacht kan je het altijd onderzoeken en heb je misschien wel een hele leuke deal…
En nog wat anders? Waarom zouden de gezamenlijke rekeninghouders geen voordeel hebben van die bult data waar de ING en andere banken opzitten?