NRC | Kandidaat Gouden Hockeystick 2020
NRC vindt klimaat best belangrijk. Maar misschien iets minder belangrijk dan advertentie-inkomsten. NRC helpt namelijk Shell met greenwashing door ‘branded content’ – een hip woord voor nepartikelen – te plaatsen bij NRC-artikelen over klimaat en duurzaamheid. Hiermee is de ‘slijpsteen van de geest’ verworden tot “steen aan het been van de transitie”, zo merkt burgerinitiatief ‘Verbied Fossiele Reclame’ terecht op.
Hoe werkt het? Een speciale afdeling binnen NRC schrijft deze artikelen, die zo veel mogelijk op echte journalistiek lijken, in opdracht van Shell. Deze afdeling opereert binnen het bedrijf, maar volkomen gescheiden van de journalistieke redactie. In deze artikelen, waarin ook semi-kritische vragen worden gesteld, krijgt Shell de gelegenheid om zonder weerwoord de conclusies van kritische journalistieke artikelen ter discussie te stellen. Hiermee helpt NRC Shell met haar meest favoriete – op het in de lucht pompen van co2 na – bezigheid: greenwashen. En zo maakt NRC haar eigen kritische artikelen onschadelijk.
Via ‘branded content’ wordt de boodschap van de adverteerder op “een relevante en geloofwaardige wijze” overgebracht, op zo’n wijze dat de advertorial “daadwerkelijk effect sorteert”. En met succes aldus NRC: “Onze branded content heeft bewezen effect. Effect op hoe de lezer naar het merk kijkt, welke associaties hij bij het merk heeft en of hij er een voorkeur voor ontwikkelt.” NRC helpt Shell hiermee aan een onterecht groen imago. Lees meer op de site van Reclame Fossielvrij.
Mocht het stemformulier hierboven niet verschijnen, probeer het dan via deze pagina.
AVG: We slaan van elke stemmer het IP-adres op. Dit IP-adres wordt na de stemperiode gewist.