I have been preoccupied with climate change for a long time, but it is true of my own work as well, that this subject figures only obliquely in my fiction. I have come to be convinced that this discrepancy is not the result of personal predilections: it arises out of the peculiar forms of resistance that climate change presents to what is now regarded as serious fiction.
Romans zijn doorgaans een reflectie van de tijd waarin ze geschreven zijn. Waarom zijn er dan nagenoeg geen serieuze romans over klimaatverandering, vraagt Amitav Ghosh zich af in een longread bij The Guardian. Ghosh noemt een aantal voorbeelden van romans met klimaat als thema (Solar van Ian McEwan, The Road van Cormac McCarthy), maar constateert dat een verwijzing naar een catastrofe een boek al snel bij de science fiction doet belanden. Waarom dat nou is – Ghosh komt er niet uit.
Reacties (2)
Er zijn anders sensationele blockbuster achtige films over gemaakt.
Een ander antwoord is: omdat het een bloedsaai onderwerp is. Daarom.
Nog een ander antwoord is: omdat het een gegeven is, waarbij serieus wetenschappelijk onderzoek altijd wordt vermengd met activisme. En activisme is niet sexy te *krijgen*!
@1: Ik denk dat het vooral te traag gaat (overspant een mensenleven) om er een boeiende roman van te maken.