In Europa en Noord-Amerika daalt de vraag naar olie door economische problemen. In Azië blijft de vraag stijgen. Langzaam begint het in de Westerse wereld te dagen: economische groei is alleen nog maar mogelijk als olie en energie goedkoper worden.
In Azië kan de economie nog wel groeien bij de huidige hoge olieprijs. De verklaring is eenvoudig. In Azië kunnen er 8 man op een kleine motorfiets of één man met honderdvijftig kilo vracht. Met één liter brandstof rijdt een Aziaat meer dan 50 km. De gemiddelde Amerikaan haalt in zijn eentje met zijn SUV nog geen 5 km. per liter brandstof. De Aziatische economieën halen veel meer rendement uit de peperdure aardolie.
De wereldproductie van ruwe olie bereikte eind 2004 74 miljoen vaten per dag en is daarna niet verder gestegen. Om de hoeveelheid vloeibare brandstof nog iets op te krikken gebruiken we nu ook biobrandstof en teerzandolie.
De productie van conventionele aardolie in Saoedi-Arabië kostte minder dan $20 per vat. Die bronnen raken uitgeput en worden vervangen door moeilijk winbare olie, waarvan de productie $80 per vat kost of meer. Het wordt steeds belangrijker om efficiënt om te gaan met die dure brandstof.In China halen busjes en SUV’s 9 km. met één liter brandstof en in 2015 wordt een wettelijk minimum van 1 op 10 vereist. In de VS rijden 225 miljoen auto’s rond, die een gemiddelde halen van 6 km. per liter. China krijgt er in de komende vijf jaar 125 miljoen auto’s bij, die gemiddeld 1 op 12 zullen rijden.
De vraag naar aardolie verschuift van West naar Oost
De vraag naar vloeibare brandstof binnen de OECD is al sinds 2005 aan het dalen: we gaan zuiniger en minder rijden en vliegen. Het verbruik in de niet-OECD-landen stijgt onverminderd door en zal dit jaar voor het eerst het OECD-verbruik overtreffen.
Vooral het olieverbruik van China en India stijgen sterk. In de VS daalde het olieverbruik tussen 2006 en 2010 met 1,65 miljoen vaten per dag. Het verbruik van China en India steeg in één enkel jaar (2009 – 2010) met 0,96 miljoen vaten per dag. De groei van het Aziatisch verbruik is groter dan de daling van het Westers verbruik: het IEA verwacht dat dit ook in 2012 zo zal zijn.
Steeds minder olie wordt geëxporteerd
Olieproducerende landen gaan zelf ook steeds meer olie gebruiken. Geoloog Jeffrey Brown beschreef deze trend in zijn export-land-model. Bij gelijkblijvende productie betekent dat de hoeveelheid aardolie, die wordt geëxporteerd, afneemt. In onderstaande grafiek wordt de olie-export van de 5 grootste olie-exporteurs van de wereld samengevat (bij elkaar goed voor 75% van alle olie-export).
De stijgende export van Rusland en Saoedi-Arabië kan de dalende export van Noorwegen en Iran nog compenseren. Maar in 2012 zal de Iraanse export door sancties nog kleiner worden. En de Noorse olieproductie zal nog verder afnemen.
In theorie zal de olie-export teruglopen naar nul vaten per dag (in 2030). In de praktijk krijgen we eerst te maken met hoge olieprijzen. De hoge prijs zal ertoe leiden dat inefficiënt gebruik van aardolie stopt. Brandstofsubsidies (en reiskostenvergoedingen) zullen verdwijnen en daarna zal de hoge prijs door marktwerking effect hebben op het verbruik.
Om te kunnen concurreren met de efficiënte economieën in Azië zullen we heel snel moeten overschakelen op zuiniger transportmiddelen. De verkoopcijfers van nieuwe auto’s dalen en het zal nog vele jaren duren voordat onze vloot van benzineslurpers is vervangen door superzuinige auto’s. In dit tempo zullen we het van Azië gaan verliezen. We kunnen hopen op jaren van economische stilstand, maar het wordt waarschijnlijk economische krimp.
(bron: Oil demand shift: Asia takes over van Chris Nelder voor Smartplanet)
Reacties (22)
“De gemiddelde Amerikaan haalt in zijn eentje met zijn SUV nog geen 5 km. per liter brandstof.”
Iets meer dan 6 km. Een camper rijdt 1 op 4 en de gemiddelde personenauto 1 op 13 daar. (Ga in juni een maand met de auto door Amerika, dus had al wat onderzoek gedaan)
1 op 13? Dan heb je wel een Japanner. Of check anders dat het geen mile to the gallon is… (13mile op ’n gallon is ongeveer 1 op 5, wat ongeveer overeen komt met hoe ik ‘gemiddelde’ amerikaanse bakken ken)
Geef dan maar economische krimp, Hans. Dan krimpt Azië ook wel mee, want die werken om jouw en mijn troep in elkaar te zetten.
De Iraanse export zal niet eeuwig door dalen natuurlijk. Zodra het tekort te nijpend wordt om nog principieel te doen en/of de VS aan regime change gaat doen (het tweede kan natuurlijk ook gevolg van het eerste zijn), zal de productie van Iran vrij snel gaan stijgen.
Regime change pas na de herverkiezing van Obama, want voor die tijd ingrijpen zal leiden tot grote paniek der amerikanen vanwege stijgende olieprijs. Bovendien komt er nog een debt ceiling discussie aan vlak voor verkiezingen en om dan een oorlog te gaan beginnen waarbij Iraq/Afghanistan verre bij in het niet valt is zelfs voor Obama niet te verkopen aan zijn volk.
Nou dat komt lekker uit dat we ons gehele wagenpark moeten vervangen door electriek rijden net nu we in recessie zitten. Biofuel kost trouwens meer conventionele brandstof dan het oplevert, maar het staat wel lekker groen. 2030 is over 18 jaartjes, tegen die tijd heb ik mijn groentetuin wel af nou nog een goede verdedigingsstrategie tegen de hordes hongerige stadsbewoners die ziek en zwak over het land zullen zwalken.
Op zich lossen we het probleem met auto’s op electriek ook maar half op. Voor stroomopwekking gebruiken we dan wel geen olie, maar wel gas, dat net zo snel opraakt (zeker in deze regio) en vooral kolen, die weliswaar wat langer meegaan, maar veel vervuilender zijn dan olie en gas. Pas als we ook de stroomopwekking uit niet-fossiel halen, kunnen we echt onafhankelijk worden van bedenkelijke regimes en uit de concurrentierace (voor energie) met Azië stappen.
Blurp: Nou dat komt lekker uit dat we ons gehele wagenpark moeten vervangen door electriek rijden net nu we in recessie zitten.
Dat kan een prima stimulans voor de economie opleveren. Als we ook zelf van die voertuigen, of tenminste de technologie ervoor, produceren. Zijn we wel al een beetje laat mee, maar beter laat dan nooit.
Blurp: Biofuel kost trouwens meer conventionele brandstof dan het oplevert,
Ik weet dat biobrandstof ook problematisch is. Maar deze bewering mag je uitleggen. Of geef een link, dat kan ook.
Inderdaad , te kort door de bocht beweerd dat het niet oplevert, de meningen zijn verdeeld. Ik kan beter zeggen de onstilbare honger naar brandstoffen gaat honger betekenen voor de minder bedeelden. Omdat we grote arealen land nodig gaan hebben voor biofuels, hebben ze pech. Dat bovenop de speculatie die er toch al bestaat op voedsel gaat grote problemen opleveren. Oorlogen, nog meer economische vluchtelingen, nog meer grenscontroles, nog meer roofbouw uit wanhoop. Dingen die ook allemaal op zich weer enorme hoeveelheden olie gaan kosten en die door optimistische wetenschappers buiten de berekeningen worden gelaten maar wel reeel meetellen.
OK, daarover zijn we het dan wel ongeveer eens, dat is ook wat ik bedoelde met “problematisch”.
Dan zit Frankrijk dus redelijk goed, met z’n atoomstroom.
Behalve dat de vraag naar stroom gaat stijgen als iedereen elektries gaat rijden en ze dan dus onvoldoende capaciteit hebben. Bovendien zijn er daar veel centrales die hun houdbaarheidsdatum naderen (de komende vijftien jaar gaat meer dan de helft van hun centrales daar overheen), terwijl er zover ik weet momenteel maar één in aanbouw is, die over circa 5 jaar begint te leveren. Dat nog even los van het probleem van de brandstof. De vraag naar splijtstoffen vanuit Azië stijgt immers net zo goed (want in China gaan de komende vijf jaar 26 reactors online), dus wat dat betreft bevinden we ons daarvoor in een zelfde concurrentierace als voor olie.
Benzineprijs steeg vandaag naar 1 euro 84.
In Azië kan de economie nog wel groeien bij de huidige hoge olieprijs. De verklaring is eenvoudig. In Azië kunnen er 8 man op een kleine motorfiets of één man met honderdvijftig kilo vracht. Met één liter brandstof rijdt een Aziaat meer dan 50 km. De gemiddelde Amerikaan haalt in zijn eentje met zijn SUV nog geen 5 km. per liter brandstof. De Aziatische economieën halen veel meer rendement uit de peperdure aardolie.
Per eenheid nationaal inkomen besteden de Aziaten anders een groter deel aan fossiele brandstoffen. Op basis van de cijfers zou je concluderen dat een stijging van de olieprijs juist harder aankomt bij hen dan bij ons. Daarnaast hebben wij het kapitaal om snel alternatieven uit te rollen (het aantal elektrische wagentjes neemt in mijn stad zienderogen toe), dat is denk ik wel anders in Thailand of Maleisie.
“het aantal elektrische wagentjes neemt in mijn stad zienderogen toe”
In 2011 zijn er 58 e-auto’s aan partikulieren verkocht, ondanks alle ook gemeentelijke (!) subsidie. Wat een bijzondere stad moet dat zijn.
We leven alweer in 2012.
Vertel eens, over welke spectaculaire verkoopcijfers in de afgelopen 2,5 maand beschik jij?
Ohja, mister ubernerd wil cijfers zien. Gaaap. Ik spreek toch alleen over mijn eigen observaties?
Guttegut zeg, ben je weer eens in een baldadige fase? Je suggereerde iets meer dan je eigen waarnemingen. Maar als het alleen maar is dat je toevallig twee keer dezelfde twee elektrische karretjes hebt gezien, dan weten we weer wat de waarde is van #13.
Aziaten zijn beter in het zien van het collectief.
Ik rij al 3 jaar een TukTuk ipv een auto, die loopt mooi 1 op 30 en iedereen zwaait.
het gaat niet om het _verbruik_, het gaat om de _vervanging_ van alle mobilia die we hebben, vliegtuigen, auto’s, kunstmest, plastics.
sinds peak oil is de _vervanging_ van datgene wat we nu bezitten onmogelijk.
allemaal leuk, waterstof, electra, biobrandstof etc., maar we kunnen het huidige olie-gefundeerde arsenaal aan mobiliteit niet _vervangen_ door zonnecelwagentjes.
ja, de zonne-energie is het antwoord op het _verbruik_ en zal daarmee veel goeds doen, maar de _vervanging_ van ons huidige park is onmogelijk.
desondanks voeren we toffe (media-)oorlogen met de “islam” en andere bezitters van de laatste grondstoffen.
big deal, game over.
Niet zo somber, we hebben immers de fiets nog.
http://www.lowtechmagazine.be/2010/09/velomobiel-hightech-fiets-of-lowtech-auto.html