Iedere zichzelf respecterende autofabrikant is tegenwoordig bezig met elektrisch rijden. Zo ook Renault. De noviteit die Renault daarbij introduceert is dat je een auto koopt zonder batterij. Die moet je er namelijk bij huren.
Gewoon een ander businessmodel, zou je kunnen denken. Totdat je de voorwaarden van het huurcontract eens goed gaat lezen. Dan zie dat Renault aardig wat controle over je laadgedrag wil uitoefenen. Wil je snelladen? Twee euro dokken, ook als je dat thuis doet. Huur niet (op tijd) betaald? Renault blokkeert de mogelijkheid tot opladen. Huurtermijn afgelopen? Ook dan blokkeert Renault de mogelijkheid tot opladen. Renault kan blijkbaar op afstand controle uitoefenen op de batterij van jouw auto. Nog steeds kun je denken: het is gewoon een ander businessmodel. Mensen kiezen er zelf voor.
Maar wat als de computersystemen van Renault worden gehackt? En de batterij van jouw ultra-groene Zoe wordt geblokkeerd in ruil voor losgeld? Zo’n vaart zal het wel niet lopen. Denk je tenminste. Al eens van ransomware gehoord?
En dan heb ik het nog niet gehad over een overheid die last heeft van mission creep. Dat zou pas eng zijn.
Reacties (23)
Je maakt je zorgen om de verkeerde dingen. De meeste elektrische autos bieden waarschijnlijk vergelijkbare technische mogelijkheden. Dat Renault ervoor kiest om ze ook daadwerkelijk te gebruiken wil nog niet zeggen dat Renaults ineens kwetsbaarder zijn voor het type aanval dat je beschrijft dan autos van fabrikanten die dit businessmodel niet hanteren.
Een Renault Clio full options is 5.000 euro goedkoper kent geen actieradius van 115 zielige kilometertjes en heeft een veel hogere tweede hands waarde.
Totale verkoop Zoe’s 3600 stuks wereldwijd, waar hebben we het over..
Standpunt Renault
https://twitter.com/Renault_Live/status/401387987331981312
Ik rijd nu bijna 1 jaar in mijn Renault Twizy en dat bevalt mij prima. ik kan ‘m letterlijk bij mij op de stoep zetten en aan het 16A-stopcontact hangen. Opladen gaat supersnel want het is maar een klein autootje. En weet je wat één acculading mij kost? Gemiddeld slechts €1,- want ik rij ‘m natuurlijk nooit helemaal leeg. In een stadse omgeving is er geen idealere auto denkbaar, stil, schoon, snel, en hij past werkelijk overal op, onder, over of tussendoor. Staat er een giga-file zoals laatst met die vliegtuigbom in Leiden dan ben ik de enige die snel thuis is. Ik neem dan één van de twee fietstunneltjes, rij over de voor auto’s gesloten busbrug want ik pas net op het smalle fietspad, en daarna tussen twee paaltjes door echt helemaal fantastisch die Renault Twizy: http://www.autotesten.nl/renault/renault-twizy-color–auto-test.php
@2: Volgens mij ben jij een beetje dom, de gemiddelde automobilist rijdt niet meer dan 50 km p/dag, en iemand die een Renault Zoe kopt die doet dat bewust en wil iets voor het milieu doen. Verbeter de wereld begin bij jezelf zeggen ze toch. Ik rijd elektrisch en ben veel minder vlees gaan eten, en minder vaak nieuwe kleren gaan kopen. Wat doe jij eigenlijk om deze wereld te verbeteren? Oh ja en lees mijn testverslag van de Renault Zoe even dan kun je lezen dat er veel meer dan maar 115 km actieradius uit te halen is: http://www.autotesten.nl/renault/renault-zoe-life–auto-test.php
Oh ja en als de accu van mijn Renault Twizy de geest geeft dan krijg ik direct een nieuwe, en als de accu in capaciteit verminderd krijg ik ook een nieuwe, en wie weet als er een nieuw type batterijen op de markt komt – http://tinyurl.com/kbqsjo4 – dan kan ik straks 400 km rijden op één acculading, en dan lach ik iedereen keihard uit. 400 km rijden voor slechts €4,- dat is toch dikke pret. En dat gaat gewoon gebeuren let maar op. Citaat uit hyperlink: “The graphene powder is then packed into a coin-shaped cell, and dried at 140 °C and at a pressure of 300/kg/cm for five hours. The resulting graphene electrode is highly porous. A single gram of this stuff has a surface area bigger than a basketball court.”
Beste Sargasso, publiceer aub. toch niet meer van dit soort rotzooi. De schrijver heeft overduidelijk geen idee waar hij over praat. Zelden zoveel onzin per vierkante cm gelezen.
@5 Inderdaad het leasen van een accu heeft vele voordelen. ik kijk er ook naar of dat voor mij iets is.
Toch maak ik me zorgen over de steeds verdergaande controle die fabrikanten over hun producten houden na aankoop. Als ik de voorwaarden lees lijkt het dat Renault van afstand de accu’s kan bedienen.
Het is vaker gebleken dat fabrikanten niet altijd handelen vanuit het oogpunt van het belang van de klant. Stel je eens voor dat de divisie stopt en de drm servers van Renault worden weggehaald. Dan zit jij met niet werkende accu’s. Want met elke laadbeurt zoeken accu’s contact met Renault om te vragen of jij je rekening wel betaald het en ze ogen opgeladen worden.
@7: “Toch maak ik me zorgen over de steeds verdergaande controle die fabrikanten over hun producten houden na aankoop.”
Dat is allicht terecht (ik denk aan Apple die daar idd erg een handje van heeft), maar in dit geval off topic. Het gaat hier immers om verhuur, niet verkoop. Zelf vind ik het volstrekt normaal dat je iets huurt tot het huurcontract afloopt en dat je daarna, of bij wanbetaling, geen gebruik meer kunt maken van het gehuurde.
Het “wat als” scenario in het topic lijkt me wat vergezocht, als huurder heb je immers ook recht op een deugdelijk product, dus in het ergste geval kun je bij de rechter afdwingen dat Renault een gehackte accu wisselt, al durf ik te wedden dat ze het daar om publicitaire redenen zeker niet op aan zullen laten komen.
@4: “Wat doe jij eigenlijk om deze wereld te verbeteren?” vind ik een erg gedurfde vraag van iemand die een post eerder nog beweert met een auto over fietspaden en zelfs door fietstunnels te rijden.
@1 Volgens mij zeg ik niet dat Renault kwetbaarder is dan andere fabrikanten. Renault is wel de eerste fabrikant die dit soort technologie daadwerkelijk inzet, waardoor ze een potentieel doelwit worden voor ransomware-achtige criminele activiteiten.
@6 In het artikel belicht ik een aantal consequenties van de constructie die Renault kiest die mogelijk negatief uit kunnen pakken. Leg dus maar eens uit waarom ik geen idee heb waarover ik praat.
@3
Met andere woorden: je bent een lul in het verkeer.
@8 Het is inderdaad normaal dat je gewoon netjes op tijd hoort te betalen. Maar het is niet ondenkbaar dat een betaling buiten jouw schuld niet gebeurt. Door in te stemmen met dit soort constructies, maak je je mijns inziens kwetsbaarder als gebruiker.
@8 Helaas dat het “wat als” scenario gewoon nu al praktijk is, een paar voorbeelden:
– Amazon kindles waarvan aangekochte boeken door Amazon later uit de Kindle wordt gehaald.
– TV die eerst contact zoeken met internet
– Aankochte muziek waarbij de DRM servers worden uitgezet. De muziek is niet meer te beluisteren.
– Spelcomputers die niet meer werken als niet eerst contact gezocht wordt met het internet.
Weer ontopic:
Je koopt een auto, je moet de accu’s leasen, ergo, door de accu’s heeft renault controle over het hele functioneren van de auto.
Ik heb niet de mogelijkheid accu’s te kopen.
@12: “Maar het is niet ondenkbaar dat een betaling buiten jouw schuld niet gebeurt.”
Als je iets anders huurt, kom je dan ook (buiten je eigen schuld) in de problemen.
@13: “Ik heb niet de mogelijkheid accu’s te kopen.”
Kwestie van tijd. Voor elke laptop kun je tegenwoordig ook accu’s kopen die niet van de laptopfabrikant zijn (gewoonlijk tegen een kwart van de prijs). Zodra er voor de Chinezen geld mee te verdienen valt, is er een accu voor je Renault te koop.
@14: Kan me ook voorstellen dat je op een zeker moment bij het tankstation ook je lege accu ter plekke kan verwisselen voor een opgeladen exemplaar. Zou een mooie oplossing zijn voor de problemen met het bereik van elektrische auto’s.
@15: Bij lease/huuraccu’s lijkt me dat inderdaad goed te realiseren. Bij koopaccu’s ligt dat wat gecompliceerder (waardeschatting van de ingeleverde accu en een Bovag keurmerk oid voor de accu leverende tankstations worden dan noodzakelijk).
@16 Stel je voor dat alle accu’s worden gestandaardiseerd voor verschillende formaten auto’s. Laten we zeggen dat er vervolgens 10 soorten accu’s nodig zijn. De lege accu’s worden net zoals een lege krat bier behandeld. De waarde is uiteraard groter, waardoor er bij het inleveren van een accu ook op een aantal punten gecheckt moet worden of de accu in orde is, maar verder lijkt het mij haalbaar.
@17: Vergeet niet dat we hier te maken hebben met een krat bier van 290kg.
@18 Dan lijkt het me aangewezen dat je hem niet handmatig eruit haalt en inlevert :)
(zonder gein: grote en zeer zware accu’s maken zo’n systeem natuurlijk wel een stuk minder aantrekkelijk)
@17: Het probleem met een accu is dat de waarde wat minder goed aan de buitenkant af te zien is dan bij een bierkrat. Accucellen degraderen namelijk over tijd (maar de snelheid is niet constant, hangt af van temperatuur, aantal keer opladen, hoe leeg hij was bij opladen en hoe vol na opladen). Het statiegeld bepalen is dus niet zo’n eenvoudige klus. Bovendien geldt dat de volle accu waarschijnlijk ook een gebruikte is, waar je als automobilist de waarde moeilijk van kan inschatten. Bij huur/lease heb je al die problemen niet, omdat de accu niet van eigenaar wisselt.
@20 Je hebt gelijk. Ik zit even te denken of dit noodzakelijk een probleem moet zijn. Misschien moeten we als uitgangspositie nemen dat elke accu in principe gehuurd wordt, waarbij in het huurbedrag tevens het risico zit vervat dat de accu om de zoveel tijd vervangen moet worden.
Ik bedenk me nu trouwens dat ik grotendeels herhaal wat jij al heb gezegd.
Dat Renault nu aansprakelijk blijft voor accu hergebruik na het einde van de levensduur, is een pluspunt.
Waar blijven al die accu’s?
@22: Blijkbaar is recycling van Li-ion accu’s de kosten niet waard, dus ik vermoed dat ze de verbrandingsoven in gaan.