Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Binnenkort zullen er naar verwachting zo’n 100 miljoen Amerikanen achter hun beeldbuis neerploffen om de Superbowl te kijken. Het gaat om het jaarlijkse hoogtepunt op het gebied van American Football (voetbal noemen ze soccer, maar het aantal malen in een American Football-wedstrijd dat een bal in aanraking komt met een voet is gemiddeld nog lager dan bij een kickbokswedstrijd). De inkoopprijs voor de spotjes rondom het sportspektakel zijn ongeëvenaard met prijzen tussen de 1,5 en 3 miljoen dollar per reclame. Ieder jaar vraagt men zich dan ook af of het effect van de spotjes deze hoge bedragen wel waard is. Veel mensen geven aan dat de prijs op zich te hoog lijkt, maar dat er veel toegevoegde waarde ontstaat door alle publiciteit eromheen (waaronder de jaarlijkse berichtgeving over de hoge prijzen?).

-we gaan er even tussenuit-
Het bevreemdt mij ietwat dat een bedrijf zoveel overheeft voor zo’n kort promofilmpje. Ik vraag mij ook wel eens af of in de verre toekomst niet enigzins zal worden neergekeken op de praktijk van het -mede- baseren van onze aankopen op basis van a priori drastisch bevoordeelde voorlichting. Wellicht is er daarom al langer een verschuiving gaande waarin de kijker niet wordt geïnformeerd over het product, maar de reclame een imago neerzet of zelfs helemaal niets met het product te maken heeft en puur aan de naamsbekendheid wordt gewerkt. De reclame is zo eigenlijk meer een gesponsorde korte film met respectievelijk zonder sluikreclame [.mpeg].

-welkom terug-
Naast grote bedrijven dingt ook de politiek mee om hun denkbeelden in een van de ongetwijfel talloze reclameonderbrekingen bij de Superbowl geplaatst te krijgen. Op dit vlak is een relletje ontstaan omdat CBS* weigert het winnende Bushbashfilmpje van MoveOn.org te plaatsen. De reden hiervoor, het filmpje zou te controversiëel zijn, doet afvragen in hoeverre de zendtijd die het Witte Huis heeft ingekocht ten behoeve van hun anti-drugs campagne niet eenzelfde predikaat verdient. Vorig jaar werd in zo’n spotje de link gelegd tussen (recreatief) drugsgebruik en het financieren van terroristen. MoveOn.org laat het er nog niet bij zitten.

-we gaan er even tussenuit-
Wie onlangs goede zaken voor de naamsbekendheid heeft gedaan zonder een cent te hoeven uitgeven is de democratische presidentskandidaat Howard Dean. Een sample uit een wat luidruchtige speech** van hem is een eigen leven gaan leiden op het internet in verschillende remixen. De ‘Dean goes Nuts-speech’ (ook wel ‘I have a scream’) is er o.a. in de versies Classic, Improved en Techno (uitgebreid) [.mp3].[addendum: alle remixen op rij]

* CBS kwam onlangs in opspraak toen het een miniserie over de Reagans uit de programmering schrapte.
** De schreeuwerige Dean doet denken aan een eerdere internothype rondom Microsoft’s uberschreeuwer Steve Ballmer in Developers [.mpg].
-we gaan er even tussenuit voor een grappig flasespelletje en daarna gaan we verder met een diepgaand item over de finalisten van de Champagne Chair Contest.

0

Reacties (6)

#1 respect

Ach ja, in het beloofde land is alles nu eenmaal groot,groter,grootst.
Dus ook qua geldbedragen!!

  • Volgende discussie
#2 Henk

YEAGH !!! HOWARD DEAN !!! YEAGH !!!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Henk

Deed die Howard Dean trouwens ‘een Oudkerk’ (in het kader van zelf-destructie)? Of heeft hij er ala Pim: gewoon zin an?!

YEAGH !!!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 CiNNeR

Tja Aan de andere kant is het bespottelijke bedragen uitgeven bijna onderdeel van de cultuur daar geloof ik. Net als elkaar volledig afbranden in promo’s. Of het nu gaat om een Presidents kanidaad of wasmiddelen ..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 caprio

Men is ook dol op koopjes en coupons, en ze nemen de restjes altijd mee naar huis in het hondezakje, ze betalen graag geen belasting, en laten hun produkten het liefst in China maken, of in Puerto Rico waar een basebal voor 50cent gemaakt wordt en in de VS voor 14.99 verkocht wordt, in het cafe halen ze bier voor zichzelf, niet voor anderen, en op feestjes moet iedereen zijn eigen drinken meenemen. Amerika is ambigue in elk opzicht, grote bedragen gaan samen met gierigheid.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 mike

caprio, ik zal de laatste persoon zijn die zou beweren dat amerikanen gul zijn .maar ik wou wel ff het feit kwijt dat de voorbeelden die jij geeft net zo hard voor nederlanders op gaan, al onze electronica komt ook uit azie,honkballen doen we niet, maar onze voetballen worden ook door 3e wereld kinderen gemaakt,en qua uitgaan en
feestjes,waneer was de laatste keer dat een willekeurige vreemde een rondje gaf in de kroeg?en toevallig weet ik dat waneer amerikanen hun eigen drankjes meenemen,dat hun dat een dutchparty noemen.toevallig? ik denk persoonlijk van niet.als nederlanders staan wij namelijk internationaal bekend als spaarzaam zuinig etc en als ik eerlijk ben denk ik dat daar een kern van waarheid in zit ,amerikanen doen alles in overvloed en daarom zijn ze meer gulzig dan gierig

  • Vorige discussie