DATA - Omdat bij het bericht van vandaag dat de benzine nooit meer goedkoop zou worden ook weer terloops verwezen wordt naar de accijns als factor in de stijging, hier snel weer even de getallen weer op een rijtje.
Eerst gecorrigeerd naar inflatie, dus alles uitgedrukt in prijzen van vandaag:
En vervolgens nog even met de oorspronkelijke prijzen. Dan kan je wel zien dat de accijns in 20 jaar verdubbeld zijn. Hier even twee lijnen getekend. De zuivere accijns (onderste) en de totale heffingen. Er zijn namelijk nog wat extra dingen die verplicht afgedragen moeten worden. Het wordt wel steeds minder (van 2 naar 0,6 cent per liter gedaald).
Aanname bij deze grafiek is dat de voorraadheffing niet verandert.
En voor u het vraagt, het “kwartje van Kok” werd in 1991 ingevoerd (zichtbaar in 1992).
En voor de mensen die de relatie met de olieprijs willen weten (want dat was ook onderdeel verhaal), hier eentje van een paar maanden geleden.
En voor de mensen geïnteresseerd in de records van de benzineprijs, hier een link naar de grafiek van vorig voorjaar. Die krijgt vast binnenkort een update.
Update: Record is gebroken.
Reacties (6)
Accijns is een vast-bedrag toeslag, dus bij een stijgende (ruwe) brandstofprijs neemt het aandeel accijns procentueel af. Bij een dalende prijs is het aandeel accijns procentueel hoger. Inkomen voor de overheid blijft, bij gelijk aantal kilometers, dus ook gelijk. Inflatie-correctie vd accijns is dus logisch.
De door de overheid ontvangen BTW Euros variëren met de brandstofprijs én het aantal gereden kilometers.
Weet jij of er ook BTW over de accijns gerekend word Steeph?
Ooit het aandeel accijns ook in grafiekje gezet, de tweede:
https://sargasso.nl/archief/2008/07/03/benzineaccijns-en-het-kwartje-van-kok/
Ja, als ik het goed begrijp heft de overheid ook nog eens btw over de accijns. Btw gaat over de totale omzet.
Zou een eerlijke overheid dan de inflatie-correctie vd accijns ook weer terug moeten corrigeren vanwege de BTW die daarover geheven word?
Oeps, krijg je hoofdpijn van als je daar te diep over na gaat denken ;-)
En vervolgens nog even met de oorspronkelijke prijzen. Dan kan je wel zien dat de accijns in 20 jaar verdubbeld zijn. Hier even twee lijnen getekend. De zuivere accijns (onderste) en de totale heffingen. Er zijn namelijk nog wat extra dingen die verplicht afgedragen moeten worden. Het wordt wel steeds minder (van 2 naar 0,6 cent per liter gedaald).
Het brandstofverbruik per kilometer lijkt me minstens gehalveerd gedurende dezelfde tijdsperiode.
Dat denk ik niet. Er is wel sprake van verbetering, maar niet veel. Zuinigere motoren worden gecompenseerd door zwaardere auto’s en meer elektrodingetjes (bv navigatie en airco).
Maar ik ga even op zoek naar cijfers….