SG-café dinsdag 06-08-2019

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Dit is het Sargasso-café van dinsdag 06-08-2019. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.

Reacties (18)

#4 Hans Verbeek

Het lijkt een aardig idee dat de Chinese munt yuan en de Indiase rupee zo sterk in waarde dalen. Maar aangezien aardolie (uit het Midden-Oosten) nog altijd in dollars afgerekend moet worden, wordt die aardolie voor China en India dus steeds duurder.
Als de olie voor China en India duurder wordt, daalt daar de vraag.
En dat betekent weer dat de olieprijs nog verder zal dalen

#5 Frank789

@4: [ Als de olie voor China en India duurder wordt, daalt daar de vraag. ]

In een groeiende economie zoals in China en India stijgt de vraag naar energie en waarschijnlijk dus ook naar olie. Door de verslechterde wisselkoers wordt de stijging van de vraag hooguit iets minder stijging.

[ En dat betekent weer dat de olieprijs nog verder zal dalen ]
U blijft de Straat van Hornuz negeren en het NRC-artikel dat u al meerdere malen is voorgeschoteld, en daarmee het totale plaatje. Alweer cherrypicking in plaats van het totale plaatje de lezer voor te schotelen.

#6 Hans Verbeek

@5:

In een groeiende economie zoals in China en India stijgt de vraag naar energie en waarschijnlijk dus ook naar olie.

Als de economie van China en India nu even niet groeit, stijgt de vraag naar olie niet.

het totale plaatje de lezer voor te schotelen.

Volgens mij hoort de valuta-oorlog ook bij het totale plaatje.

#7 Frank789

@6: [ Als de economie van China en India nu even niet groeit]
A- als
B- En Afrika?

[ hoort ook bij het totale plaatje. ]
Waarom dan cherrypicking en het totale plaatje steeds weglaten?

#8 Hans Verbeek

@7: het is moeilijk om het totale plaatje hier als SG-cafe-berichtje neer te zetten. Het is nl. een ingewikkeld verhaal. Jij plaatst hier ook maar kleine puzzelstukjes van het totale plaatje.
Omdat er ook geen grafiekjes meer geplaatst kunnen worden, zal het totale plaatje de meeste lezers boven de pet gaan.

De olieprijs (Brent) is inmiddels verder gedaald, zoals voorspeld:
< $58 per vat.

#9 Frank789

[ het is moeilijk om het totale plaatje hier als SG-cafe-berichtje neer te zetten. ]
Te moeilijk voor u misschien? Samenvatten en linken is echt geen paginalang verhaal.

“… a slowdown in economic growth has taken a toll on India’s oil demand, pulling down overall oil products consumption growth to 1% year on year in the first half of 2019. ..”
India had een dip ver voor “Trump/Iran.
Vanwege die dip is de groei in olieconsumptie nog “maar 1%”
En men verwacht een stijging van de nog steeds aanwezige groei.
https://www.hellenicshippingnews.com/analysis-indias-oil-products-demand-growth-may-pick-up-after-weak-h1/

“Top Oil Trader Sees Demand Growth Slowing”
De groei in vraag wordt wat kleiner.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-08-07/vitol-sees-further-slowdown-in-oil-demand-growth-uptick-in-2020

“The country’s crude imports totaled around 39.58 million mt in June, up by 15.2% year on year. China imported about 245 million mt of crude in January-June 2019, up by 8.8% year on year, and the growth rate was 0.6 percentage points higher than that in the first quarter.”
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/China-Data-Breakdown-Oil-Consumption-Rises-58-In-H1-2019.html

Minder groei dus, maar als de olieprijs zakt kan de groei weer sneller groeien.

#10 Hans Verbeek

@9: er zijn een aantal aspecten, die in je ultrakorte samenvatting, ontbreken.
– olieproducerende landen gebruiken zelf steeds meer olie, zodat er minder overblijft voor de rest van de wereld.
– de makkelijk winbare olie raakt op: het wordt steeds duurder en ingewikkelder om dezelfde hoeveelheid olie te winnen
– niet alle olie is van dezelfde kwaliteit en levert dezelfde hoeveelheid bruikbare brandstof op
– voor de opwekking van elektriciteit wordt steeds minder vaak aardolie gebruikt.
– auto’s worden zuiniger, er komen steeds meer elektrische auto’s.
– door de toenemende inkomensongelijkheid kunnen steeds meer mensen zich geen auto of brandstof veroorloven
– door oorlogen is de vraag naar aardolie in bepaalde landen sterk gedaald
– door oorlogen en sancties is de productie van aardolie in sommige landen sterk gedaald.
– door klimaatbeleid (als dat ooit van de grond komt) zal de vraag naar aardolie gaan dalen.
– oliemaatschappijen zien door de lage olieprijs hun inkomsten dalen en hebben derhalve minder kapitaal om te investeren in nieuwe olieprojecten… ook dit leidt op den duur tot een daling van de olieproductie
– er wordt steeds minder nieuwe aardolie gevonden

Ik ben vast ook nog aspecten, die de balans tussen vraag naar olie en het olie-aanbod beïnvloeden. Maar ik denk dat ik de belangrijkste factoren wel genoemd heb.

#11 Frank789

@10: kèk nâh, mijnheer Verbeek poogt daadwerkelijk een keer iets grondig te onderbouwen.

Er is echter een aspect, dat in uw opsomming opvalt: wat u opnoemt is vrijwel allemaal lange termijn.
Op korte termijn is er geen enkel probleem met de olieproductie en ook de vraag blijft op korte termijn stijgen.

#12 Hans Verbeek

@11: wat is lange termijn?
De olieprijs daalt al jaren en de oliemaatschappijen zijn al investeringen aan het schrappen.
Auto’s worden nu al zuiniger en nu al vervangen door elektrische voertuigen.
De olieproductie in Libië, Iran en Venezuela is nu al verlaagd door oorlog en sancties.
Dat oliewinning steeds ingewikkelder en duurder wordt, is ook nu al een factor van belang.
Aardgas en duurzame elektriciteitsopwekking (de Drieklovendam bijv.) vervangen nu al aardolie bij elektriciteits-opwekking.

#13 Frank789

@12: En al die minieme dalingen in verbruik worden al sinds jaar en dag elke keer weer teniet gedaan door groeiend wereldverbruik én groeiende olieproductie in een groeiende wereld waar zelfs conflicten met Iran en Venezuela de prijs niet omhoog kunnen stuwen want de grootste olieproducent US heeft schijt aan alles.

Een ding is absoluut zeker, de behoefte aan energie wordt alleen maar groter ondanks een beetje zuinigere auto’s en ledlampies.
Maar u blijft als een autist roepen dat de investeringen zijn geschrapt (maar ze zijn gewoon opgeschort) en dat auto’s elektrisch worden (dat an sich geen energie bespaart), en alsof het morgen allemaal 180 graden omslaat, alsof renewables die wereldwijde groei nu kunnen opvangen. Dat kunnen ze voorlopig niet.
En de lage olieprijs maakt renewables nog eens een keer minder rendabeler.

[ de Drieklovendam ]
Serieus? U, bioHans, gelooft u serieus dat die ecologische, geologische en sociale ramp primair als aardolievervanger bedoeld was?

#14 Hans Verbeek

@13:

gelooft u serieus dat die ecologische, geologische en sociale ramp primair als aardolievervanger bedoeld was?

Yep. De Drieklovendam zal er nog staan als alle aardolie is opgestookt.
Stuwdammen hebben een verstorende invloed op de natuurlijke loop van een rivier. Momenteel vinden wij met zijn allen die lokale verstoring minder erg dan de gevolgen van onze CO2-uitstoot. Wat is precies jouw standpunt inzake stuwdammen?

Natuurlijk kan de olieprijs op korte termijn weer stijgen door incidenten of speculatie. Maar de olieprijs vertoont sinds 2008 een dalende trend. Dat is de overheersende lang-termijn-ontwikkeling.

#15 Frank789

@14: [ Yep.]
Dat kunt u dan zeker met berichten uit 1990 staven?
Dus niet achteraf CO2 voordelen toekennen.

[ lokale verstoring ]
Een 660 km dichtslibbend open riool en 1,2 miljoen gedeporteerde mensen met mogelijk nog een 4 miljoen in verschiet is een lokale verstoring? BioHans?

[ sinds 2008 ]
Ah, mijheer cherrypickt de top.
En wat kwam toen op? Tip: US, schalie…
Inflation adjusted zijn we gewoon weer terug bij 2003

#16 Hans Verbeek

@15: waarom beantwoord je mijn vraag uit #14 niet?

#17 Frank789

@16: Omdat die niet ter zake doet voor de olieconsumptie en -prijs.

#18 Hans Verbeek

@17: je bent inconsequent.
Mijn vraag uit #16

waarom beantwoord je mijn vraag uit #14 niet?

doet ook niet ter zake voor de olieconsumptie en olieprijs. Maar die vraag beantwoord je wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*