Een onlangs gehouden onderzoek onder Amerikaanse luisteraars bracht in beeld hoe muziekluisteraars tegenover de huidige muziekindustrie staan, hoe ze denken over al dan niet betaald downloaden, cd-prijzen en de originaliteit van de muziek ‘van vandaag de dag’. Pirates: It Takes One to Know One
In een notendop komt het er op neer dat men zich bestolen voelt door een stelletje talentloze ransapen, ondanks dat ze in meerderheid graag betalen voor muziek die ze leuk vinden.
Hoe doet u dat? Bent u een verstokt downloader die geen cent betaalt voor muziek of betaalt u graag voor iets moois? En is de muziek van vandaag de dag nou echt slechter of valt het wel mee?
Reacties (35)
Er wordt heden ten dage ook goede muziek gemaakt met passie en overtuiging. Helaas is de grote aandacht voor de rest: hersenloze gerecyclede muziek met het juiste aantal beats per minute, de juiste samples en het juiste imago om vooral veel te verkopen.
Je moet iets beter zoeken dan vroeger, maar de goede muziek is er nog steeds. Voordeel: daar word je normaal gesproken ook minder afgezet dan bij muziek die het alleen van de omzetsnelheid moet hebben. En het wordt vooral verkocht in winkels waar ze achter de toonbank nog muziekliefhebbers zijn….
Ik download wat ik niet in de winkel kan vinden, of waar ik een enkele keer (op jaarbasis) naar wil luisteren, of nummers waar ik geen hele cd voor wil kopen. Ik koop wat ik echt mooi vind, dat wil ik gewoon graag in cd-vorm, net zoals ik boeken graag in de kast zet.
Tegenwoordig luister ik minder muziek, ik ben blijven steken in de jaren 80 :) Minder muziek luisteren uit zich ook in minder interesse om muziek te kopen of te downloaden.
Als ik muziek ontdek die wel aardig is, maar waarvan ik de cd te duur vindt (en dat is meestal zo), dan wil ik wel wat downloaden om op een later (lees: goedkoper) tijdstip de cd te kopen.
Ik download heel veel, beluister het en indien na enige tijd nog leuk koop ik het, de makers verdienen het en een mp3 is ook niet alles, indien niet leuk in de prullebak. Mijn verzameling gekocht loopt werkelijk de spuigaten uit. Door een download try koop ik wel nu cd’s die me blijven bevallen.
Graag enige nuance hier bij de stelling:”bent u een verstokte downloader die geen cent betaalt voor muziek of betaalt u graag voor iets moois”.
Zoiets als download U en wat doet U erna lijkt me juister ?
Ik ben een verstokte downloader die graag betaalt voor muziek. Mag dat ook?
In de tijd van de cassettebandjes kopieerde ik platen uit de phonotheek (geen last van DRM’s) en als ik een album echt goed vond, kocht ik het. Nu, een kwart eeuw later, heb ik een collectie van bijna 200GB aan mp3’s, het merendeel gratis gedownload, en als ik iets echt goed vind koop ik het: als track, of als CD: mijn CD kast bevat ruwweg 1000 exemplaren.
En ja, de muziek van vandaag de dag is inderdaad zo door de bank genomen slechter. Veel dertien-in-een-dozijn bagger, plat geproduceerde troep van talentloze reclamepoppen zonder gevoel voor melodie, harmonie of ritme. Op een paar uitzonderingen na, waar ik dan ook graag voor betaal. Het valt me wel op dat echt talent meestal op kleine, onafhankelijke labels zit en maar zelden bij de groten. Het verhaal van die grote jongens dat ze wel zoveel moéten vragen voor een CD, omdat het vermarkten van al dat talent zoveel geld kost, is pure bullshit. Herkauwen, ouwe prak opwarmen tot een lauwe hap en vooral veel verzamelalbums op de markt dumpen zullen ze bedoelen. Ongeïnspireerde, hersenloze bende. Piraten. Grmbl.
(*kruipt terug in zijn schulp om van At The Close Of Every Day te gaan genieten*)
Klinkt wat zeurderig Grobbo maar niet zo bedoeld
(…:) voor de zekerheid, ik lees uw bijdragen altijd met belangstelling, soort van de frisse zijn ze)
Download nauwelijks. Maar ik koop/kocht veel. Ik vind het niet meer dan normaal en eerlijk om voor iets wat ik mooi vind te betalen. Zodat de maker dat toch vooral kan blijven doen (ook al snoept de industrie er een hoop vanaf).
En jazeker, er is nog steeds heel veel mooie muziek. Maar dan moet je niet naar de radio luisteren (op een enkel station na). Tip: Antony and the johnsons:
http://www.antonyandthejohnsons.com/
Maar hoe weet (zoek) je dan wat je leuk vind en blijft vinden?. Zelf spit ik Shoutcast door om indiestations te vinden die mij iets nieuws laten horen. Vanwege de mp3 kan je gelijk in iTunes zien wie dat speelt.
Er is heel veel moois momenteel, spannend ook. *luisterd naar Soulwax..rillingen krijg ik van ze*
Volgens mij komt er al sinds de jaren 50/60 een hoop slechte muziek op de markt. We zijn die nummers gewoon weer vergeten. Sommige van die slechte muziek vinden we nu leuk uit nostalgie ;-)
@Lari
Probeer Last.fm eens. Je installeert een plugin voor je mediaspeler en op de website wordt er aan de hand van wat je luistert een profiel aangemaakt. Aan de hand van andere profielen krijg je dan weer suggesties van artiesten die mensen met een gelijke smaak ook leuk vinden (ik hoop dat dit niet teveel als reclame klinkt, maar zo werkt het).
Ik download zelf heel veel, maar als ik een cd erg goed vind koop ik hem graag, vooral als ik ze voor een tientje zie liggen. Ik koop wel veel minder dan ik download, zo rijk ben ik niet.
Bedankt Arathorn dat ga ik doen.(je nick, iets met Tolkien?, forgive me if i’m wrong)
Volgens mij betaald iedereen een bepaald % aan entertainment. De laatste jaren is dat % alleen maar gestegen. De omzet van de platenmaatschappijen en filmidustrie is tig keer meer dan in de jaren 80. Dus je zou kunnen stellen dat als je de omzet van de platenindustrie in een grafiek uitzet tegen de groei van het aantal downloads dat je nog steeds een verband ziet. Sinds internet groeit, groeit ook hun omzet. :)
Zelf heb ik al letterlijk voor 5.000 euro aan legaal spul gekocht. Dus vind ik dat ik af en toe best wat mag downen. En het broodje aap verhaal dat artiesten niet meer aan de bak komen omdat er gedownload wordt is complete bull. Van die 5.000 is ongeveer 4.000 besteed aan vinyl dat door de reguliere platenmaatschappijen niet als ‘goed’ wordt beschouwd.
betaald moet betaalt zijn
thx Arathorn, tis gedaan klinkt veelbelovend.
Vroeger tapede ik me suf als er goeie muziek op de radio was, dus toen was ik ook een piraat? Tegenwoordig download ik voornamelijk regulier onvindbare en live opnames (als iemand toevallig nog de live CD van Nils Petter Molvaer heeft?). Daarnaast verbaast het me steeds meer dat ik voor 7,99 wel een goeie film (of concertregistratie!) op een 5.1 DVD kan krijgen maar dat een muziek CD me tussen de 17 en 21 euro kost….
Als mijn downloaden betekent dat er geen geld meer is om “artiesten” als Britney Spears, Kane, Puff Daddy of Marco Borsato te onderhouden dan ga ik gaarne door meer downloaden!
Om me heen zie ik dat enthousiaste downloaders alleen maar méér gaan kopen. Nou scheelt het wel dat ik weinig pubers om me heen heb die zich alleen druk maken om de top 40… ;-)
Ben overigens een paar maanden geleden bij Tori Amos in Ahoy geweest maar ook live heb ik het idee dat je wordt genaaid.. Voor 55 euro per kaartje hadden we plaatsen op een slordige 120 meter van het podium. en op het podium zat 1 mevrouw achter 1 piano, zonder extra beeldschermen ofzo….
(daarentegen heb ik in de Melkweg de geniale Nils Petter Molvaer nog persoonlijk mogen bedanken voor een fantastisch concert, en dat voor maar 17 euro, dat is pad waar voor je geld)
Ik download veel, maar koop nog steeds. Het nieuwe album van Opgezwolle is meer dan briljant, bijvoorbeeld. Eerst online geluisterd, daarna gekocht.
Als ik eerlijk ben, koop ik minder dan vroeger, maar dat zal misschien ook met mijn leeftijd te maken hebben. Ik heb het idee dat ik minder in muziek zit dan vroeger, heb ook minder tijd om te luisteren, merk ik.
Kwa nieuwe dingen is het de laatste jaren ook niet veel. Er is weinig nieuws. Grote nieuwe stromingen zoals grunge, techno of Drum & Bass heb ik de laatste jaren niet gezien, of het moeten die copycatbandjes als The White Stripes en The Strokes zijn. Best aardig hoor, maar niet nieuw…Wanneer komt er weer eens iets echts spannends?
Wat mij betreft is de anti-download lobby ernstig doorgeslagen wanneer ik op minidisc opnames maak van optredes van mijn vriendin maar deze niet op haar PC kan zetten omdat dat in strijd zou zijn met het auteursrecht (volgens Sony, ha! laat me niet lachen)
Ik doe het dus via I-tunes en ik betaal dus. Ik vind de prijs oke, ik hoop dat Steven Jobs zijn poot stijf houd want de muziekindustrie is al weer hebberig om zich heen aan het kijken.
@franz: de nieuwe spinvis? ik vond em wel mooi
@beeobee: wat mij irriteert aan Itunes is de DRM, waaroom kan ik niet gewoon (zoals ik ook met met minder legale downloads doe) in verkenner of finder met mijn muziek aan de slag?
Maar mijn gewaardeerde heer/dame Franz: Ik ben een krasseknar met een enorme verzameling 78’s /lp’s maar luister vrijwel nooit naar die dingen…zum kotzen eigenlijk.
Er is zoveel moois en spannends momenteel joh…vonken, na het eten moeten we bij mij thuis altijd ff uit de dak gaan met b.v:
Black eyed Peas, damien rice, Death cap for cutie, Green day, Nine inch Nails, Our lady pace, Los tigres del Nortes, Magnet, Soulwax enzo. (soms Nijntje, ok omdat het moet;-)
Vindt U dit niet “nieuw” dan?
@MMM: Koop een Mac, die doet wat jij wil en niet anders ;-)
muziek met een Creative Commons licentie vind ik vaak beter dan de meuk van de Sony’s. top-zoveel betekent niets meer voor mij. mtv ook niet… ik vraag me af voor wie nog. ik wil goeie muziek horen niet zozeer muziek die hoog in een lijstje staat of waar ze met moeite iets van weten te maken. van die onverkoopbare meuk die alleen te verkopen valt door half naakte vrouwen… tja…
@Larie:
Inderdaad, Tolkien (o.a. vader van Aragorn)
Echt nieuwe stromingen zie ik ook weinig de laatste jaren, maar de muziek verandert wel degelijk. Aleen heb je dat soort dingen altijd pas een paar jaar later door.
Ik kom veel tegen op internet, ik heb een aantal sites in m’n bookmarks staan waar veel muziek besproken wordt. Als ze daar een preview hebben dan luister ik die, als ze daar het hele album hebben dan luister ik dat en als het bevalt dan koop ik het. Als het niet bevalt dan flikker ik het weg. Via velvetmusic.nl bestel ik vrij veel, bijna wekelijks. Zij kunnen dan ook best veel leveren voor aantrekkelijke prijzen. Ik koop dus vooral. Veel en impulsief.
@larie: ik werk op een Mac, maar die neemt me niet serieus;-) Feit blijft dat Itunes inhoud dat je een Ipod koopt. Ik heb toch liever meer keus. (heb je ooit wel eens een cd met mp3’s via Itunes afgespeeld zonder die eerst naar je HD te kopieren?) De midden weg is altijd de beste, vandaar dat ik mij Fujitsu Siemens laptop op een Apple display aansluit ;-)
Ik luister, koop en download veel en van alles. Met een scheef oog hou ik de hitlijsten, hypes en muziekbladen in de gaten, maar echt interessant is dat in mijn ogen niet meer – er wordt zo ontzettend veel muziek gemaakt en uitgebracht (al dan niet online), dat het alleen al een dagtaak is om alle nieuwe releases van die ene dag bij te houden. Ik heb een aantal aardige muzieksites in mijn Bladwijzers-mapje staan, en daarnaast mag ik graag door de diverse aanbiedingenbakken snuffelen – ik hou er van om mijn smaak op te rekken, en beleef net zo veel plezier aan een album van James Last als de nieuwe Arctic Monkeys.
Via sites als Pandora.com en Last.fm kom je snel en makkelijk nieuwe muziek op het spoor. Enige nadeel is dat je smaak weliswaar in de breedte wordt uitgebreid, maar niet in de lengte. Met andere woorden: als je eenmaal hebt aangegeven dat je (bijvoorbeeld) van synthpop houdt, krijg je alleen maar synthpop voorgeschoteld – meer van hetzelfde dus, waardoor je smaak niet echt de kans krijgt om zich te ontwikkelen. Een experimenteel rocknummer of een moppie klassiek is wellicht even wennen, maar leuk ter variatie. Althans, dat is mijn mening.
De cd zoals we die nu kennen, loopt op zijn laatste benen. De toekomst is aan digitale content. Hard- en softwarefabrikanten zien dit al in en proberen je een media center voor in de woonkamer aan te smeren – vanuit je luie stoel naar muziek luisteren en tv en films bekijken via de pc. De muziekindustrie zelf is nog niet zo ver.
@MMM: Als je mp3 wil afspelen en niet importeren stel je dat toch in de prefs van iTunes in?
(play en niet import)
Ga nu naar buiten, de sterren, bomen wit, lamp bij de buren aan, gluhwein en bratwurst op een meertje vol schaatsende mensen voor mijn woonplek en dat zonder muziek!,een fles meenemen en ff bijpraten/schaatsen..groet van larie die spaart voor een intelmac ;-)
Heb stapels vinyl (voornamenlijk jaren 80, veel maxi’s) daarna overgestapt op cd waar ik ook stapels van had.
Had ja, ik verbaas me erover wat een hamster ik ben :) maar ik heb een paar jaar geleden een groot gedeelte van mijn cd collectie op HD gezet (lame/ vbr) en toen verkocht (waar ik weer een backup HD van kon kopen).
Tegenwoordig ben ik een stuk selectiever geworden qua aanschaf van muziek, eerst een keer of 4/5 luisteren en als het dan nog goed in het gehoor ligt wil ik het best kopen.
Gelukkig is er tegenwoordig internet (al zullen platenbonzen dit tegenspreken) en ik moet zeggen ik heb nog nooit zoveel genoten van muziek, en dan heb ik het niet over de top40 met een houdbaarheidsdatum van 3 weken, nee ik heb het over het hierboven genoemde Last FM of een site als shoutcast me laat kiezen op genre en stijl.
Met een kladblokje bij de hand (old skool knippen en plakken) voor als het echt te gek klinkt, dan wat zoeken op het net en ja \o/ downloaden die hap, luisteren, keuren en als ik het echt goed vind dan koop ik hem ook.
Download ik meer dan ik koop, Ja
Ben ik daarom een piraat, Arrhh
@Larie
Er wordt nog steeds veel goede nieuwe muziek gemaakt, dat bestrijd ik helemaal niet. Gelukkig zelfs. Van Spinvis tot de nieuwe via de eigen site van Underworld aangekochte muziekjes.
Maar ik mis gewoon een echte nieuwe stroming die er toe doet. Toen Grunge begon, had dat iets van Wow!, hier gebeurt wat! Hetzelfde had ik met Acid House, en later techno en drum & bass. Dat mis ik nu, ik zie geen nieuwe stroming meer, en al helemaal niet iets waar ik warm van loop. Of word ik gewoon oud?
Schnitzelheffing niet te vermijden
Uitgegeven: 2 februari 2006 20:05
Laatst gewijzigd: 2 februari 2006 21:03
HENGELO – De schnitzelheffing die de BVC (belangenvereniging voor chef-koks) wil invoeren is vanmorgen goed gekeurd door de Tweede Kamer. De prijs van een schnitzel in de supermarkt stijgt daardoor met zo’n 15 procent.
Rob van Duin, woordvoerder van de BVC, verklaarde opgelucht: ‘we zijn blij dat de Tweede Kamer ook inziet dat de schnitzels die thuis worden bereid onze branche beschadigen. Het komt steeds vaker voor dat gezinnen maar twee schnitzels kopen om ze vervolgens te delen met wel vijf mensen. Onze chef-koks zien al jaren de omzet teruglopen door deze praktijken, een gemiddelde chef-kok verdient maar 1 euro per verkochte schnitzel!’
Innovatie
Volgens van Duin zijn supermarkten ook schuldig aan de instortende schnitzelmarkt. ‘Sinds de komst van supermarkten is het heel makkelijk om aan een schnitzel te komen voor een lage prijs en die vervolgens te delen met anderen. Vroeger gingen mensen echt naar een restaurant. Daarom pleit de BVC ook voor SRM (schnitzel right management), waarmee door technologische beveilingen aangebracht in de schnitzel het vrijwel onmogelijk wordt een schnitzel te delen met iemand anders. Ook dringt van Duin er bij de overheid op aan om klantgegevens van supermarkten door te spelen aan de BVC, zodat die schnitzelkopers die schnitzels delen voor de rechtbank kan slepen.’
Ik download zelf aardig wat, maar veel gaat ook weer de prullenbak in als het niet is, maar ik koop ook nog steeds redelijk veel cd’s. Dat zijn dan wel uitverkoop cd’s van 3 voor 25 euro (bij de grotere zaken) of 15 euro per stuk bij de wat kleinere speciaalzaken zoals boudisque.
Het liefste had ik alles wat ik goed vind op cd maar ik vertik het echt om 20 euro te betalen waarvan de helft in de zakken van Hans en Conny verdwijnt.
Zo puur persoonlijk beschouwd kan ik wel stellen dat 10 euro een mooie prijs is voor een cd, alles erboven is woeker. En het excuus dat die prijzen nodig zijn om de grote jongens aan het werk te houden is larie (sorrie larie) omdat de 80 miljoen pond die Robbie Williams voor 3 of 4 albums kreeg, al met de eerste plaat royaal was terugverdiend.
Muziek du jour via de radio.
Front242 en Funker Vogt koop ik.
Soms brand ik een podcast op CD om in de auto te beluisteren.
Eerst luisteren via download. Als ie goed is koop ik hem als originele cd. De kwaliteit van een gebrande cd of mp3 valt tegen t.o.v een origineel. Daarnaast klinkt het gewoon voller met een breder sprectrum…
(@Larie 28: Dat werkt alleen met audio cd’s.)
Heb nu wel trek in een ferme schnitzel..