Steeds meer brommers op de Nederlandse wegen

ACHTERGROND - Er rijden steeds meer brommers op de Nederlandse wegen, maar de verschillen tussen gemeenten zijn groot. Een analyse.

Meer dan een miljoen brommers en scooters reden in 2012 over de Nederlandse wegen. Dat is een enorme stijging ten opzichte van 2007, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Maar dat komt niet doordat de verkoop enorm is aangetrokken de afgelopen jaren. Mensen brengen hun gemotoriseerde tweewielertje niet meer naar de sloop.

Uit cijfers van het CBS blijkt dat het park aan snorfietsen (brommers en scooters die niet harder dan 25 kilometer per uur kunnen en elektrische fietsen) en bromfietsen (brommers en scooters die niet harder dan 45 kilometer per uur kunnen) fors groeit. Het aantal snorfietsen nam tussen 2007 en 2012 toe van 292.000 naar 514.000, een stijging van 76 procent. Bromfietsen zijn iets minder in trek, maar het aantal groeide in dezelfde tijdsspanne desondanks met een kleine 31 procent. Wel rijden er iets meer rond dan snorfietsen: 522.000.

Maar tegelijk lopen verkoopcijfers al jaren terug, zegt een woordvoerder van de RAI Vereniging, de branchevereniging van de fabrikanten en importeurs van wegvervoermiddelen. En dat blijkt ook uit cijfers van de Rijksdienst voor Wegverkeer. In 2008 werden er bijvoorbeeld nog 106.000 snor- en bromfietsen ingeschreven in Nederland – oftewel: er werd een kenteken voor aangevraagd. In 2012 waren dat er nog maar 72.000.

‘Vooral jongeren kopen nauwelijks scooters en brommers meer,’  stelt Wout Meppelink. Hij is de hoofdredacteur van het blad Bromfiets, een magazine met 18.000 abonnees dat bij gebrek aan een branchevereniging ook opereert als vertegenwoordigend orgaan. ‘De verkoop aan 16 tot 18-jarigen is om zeep geholpen met het rijbewijs (sinds 2010 moeten aspirant-brommerrijders een theorie- én praktijkexamen afleggen). Zijn gaan geen duur examen doen, als ze twee jaar later aan de auto kunnen beginnen. Ze kopen in plaats daarvan een elektrische fiets.’

Dat wordt onderstreept door cijfers van het CBS. Hadden in 2007 nog ruim 44.000 jongeren een bromfiets, nu zijn dat er nog maar een kleine 20.000. In de categorie snorfietsen – waar de elektrische fiets ook onder valt – daalt het bezit door jongeren maar heel lichtjes. ‘Het zijn vooral de veertigers en vijftigers die lekker op zo’n leuk snorfietsje zonder helm op naar werk en terug rijden. De auto werd te duur, dit is dan de oplossing,’ verklaart Meppelink.

Het aantal scooters en brommers dat wordt uitgeschreven uit hetzelfde register ligt een stuk lager. Weliswaar is hier een stijging te zien, maar in 2012 worden er jaarlijks, ondanks de malaise in de verkoop, nog altijd ruim 20.000 scooters meer verkocht dan gesloopt. Blijkbaar rijden mensen langer door op een brommertje of scootertje. Daar heeft Meppelink geen verklaring voor: ‘Je zou zeggen dat die dingen toch een keer op zijn. Mensen gebruiken ze veelal als sportschoenen; na een periode gooi je ze weg.’

Per gemeente

Snorfietsen hebben in elke gemeente, op Ferwerderadiel na, aan terrein gewonnen. Opvallend genoeg zijn de grootste stijgingen te zien in “rijke” gemeenten als Bloemendaal, Laren en in gemeenten rondom Amsterdam, zoals Landsmeer, Oostzaan en Ouder-Amstel.

De bromfietsen zijn vooral op de Waddeneilanden populair. Op Texel bijvoorbeeld heeft bijna één op de tien inwoners een bromfiets en nog eens één op de zeventien een snorfiets. Ook Vlieland en Terschelling staan in de top-10 als het aankomt op het bezit van bromfietsen. Anderzijds is het bezit relatief het sterkst toegenomen in Medemblik, Rotterdam en Bloemendaal.

Urk lijkt de bromfietsen juist in de ban te hebben gedaan. Bijna 30 procent van de bromfietsen verdween daar in de afgelopen vijf jaar, waardoor nog maar dertien op de duizend inwoners van het vissersdorp een brommer of scooter heeft die 45 kilometer per uur kan rijden.

Overigens nam ook het aantal brommobielen flink toe, van 15.700 (2007) naar 21.000 in 2012. De vierwielige voertuigjes met een maximumsnelheid zijn populair onder ouderen, maar ook jongeren weten ze te vinden: 547 brommobielbezitters zijn jongeren dan 18 jaar oud.

Reacties (7)

#1 Rolf Hut

hmm, eerste gedachte: hoeveel mensen schrijven hun oude brommer “uit” als hij op is? en hoeveel oude brommers staan er stilletjes weg te roesten in schuurtjes? Ik weet dat die data moeilijk te vinden is, maar is er een (hard) incentive om uit te schrijven?

Misschien moet de conclusie wel zijn “steed meer brommers in Nederlands register”…

  • Volgende discussie
#2 Bismarck

” Blijkbaar rijden mensen langer door op een brommertje of scootertje. Daar heeft Meppelink geen verklaring voor: ‘Je zou zeggen dat die dingen toch een keer op zijn. Mensen gebruiken ze veelal als sportschoenen; na een periode gooi je ze weg.’”

De verklaring ligt anders toch wel heel erg voor de hand: Vroeger werden die dingen weggegooid terwijl ze nog goed waren. Denk vooral aan die 16-18 jarigen: Op hun zestiende kopen ze een brommer, maar zodra ze hun rijbewijs halen willen ze er niet meer op gezien worden. Dat ging vroeger blijkbaar om 44.000 nog prima in orde maar al afgedankte (of in een schuurtje wegroestende) brommers.

@1: Is er geen belasting of verplichte verzekering op brommers? Dat lijkt me wel een incentive.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 NietJeZus

Een auto of het OV is voor veel mensen te duur geworden. Zou dat het niet zijn?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Bismarck

@3: Ik zou dat willen nuanceren: De auto te duur en het OV inadequaat (probeer bv. maar eens met het OV van Roosteren naar Schimmert te reizen: gemiddeld ruim anderhalf uur voor 27 km, dan ben je met je snorfiets sneller).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 rubber

@1: Bromfietsen hebben een kenteken wat je moet schorsen als ie niet meer verzekerd is. Kost tegenwoordig ook geld (11 euro p/j), en schorsingen zijn nog maar een jaar geldig (moet ieder jaar verlengd worden). Dan denk ik dat je hem wel uitschrijft als je er niets meer mee doet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 roland

“in 2010 was de verkoop weer opgeklommen tot 34.000 bromfietsen. In 2011 is de verkoop weer gedaald naar 24.054 bromfietsen. Ook de snorfietsverkoop was tussen 2001 en 2005 gedaald van 22.000 naar 18.500, maar in 2011 werden 59.799 exemplaren verkocht” http://www.raivereniging.nl/markt-informatie/branche_analyses/gemotoriseerde-tweewielers.aspx

Met de afname van bommers – geel bordje – valt het wel mee en de verklaring is de forse stijging van snorscooters – blauw bordje.
Vreemd stuk, iedereen kan de groei van snorbommers in steden zien, deels ten koste van bommers. Verkoopaantallen lijkt me een goede maat voor het gebruik met daarin een forse verschuiving naar de helmloze snorscooter

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Kees

@1 Brommers zijn verplicht verzekerd, en als je dat niet doet kan je meermaals per jaar gecontroleerd worden en een boete van 330 euro krijgen, dus er is genoeg reden om het ding uit te schrijven.

  • Vorige discussie