Wel frappant, die “Muslim saints”. Dat is toch niet echt een mainstream gebeuren binnen de islam, heiligenverering? Ik weet dat de sjiieten wel pelgrimeren naar de graven belangrijke ayatollahs, maar Mali is vrijwel volledig soennitisch.
#2
Jabir.
@Bismarck
Die moslim heiligen komen uit het Soefisme, die kunnen ook tegelijk soennitisch zijn. Mijn favoriet is Mansur al Hallaj met zijn Ana’l Haq.
#3
Ernest
Helemaal duidelijk is het artikel eigenlijk niet.
Moet ik eruit opmaken dat het hier gaat om enkele honderden buitenlandse, getrainde en betaalde, fundamentalistische moslims, een “the group known as Ansar Dine” die eigenlijk niets in het land te zoeken hebben? Een soort Rambo’s, die over buitengewoon veel wapens beschikken, want wat ze doen heeft nare gevolgen voor een paar honderdduizend Malinezen.
Als je alleen kijkt naar de gevolgen (en niet naar de intentie) lijkt het op de inval in Irak in 2003.
Citaat: “American military policy draws a sharp distinction between intentionally targeting and looting cultural sites and the far broader duty to protect cultural property. Thus, the initial decision to refrain from intervening in the looting at the National Museum, and at numerous cultural sites across Iraq, comported with American policy standards. In Iraq, however, the United States learned that intentionally destroying cultural sites is often conflated with negligently failing to prevent their destruction. In real terms, it does not matter who destroys cultural property, it only matters that it is lost. In the minds of Iraqis and in the eyes of the international community the loss of cultural property in either case was attributable to American callousness.” (artikel van Matthew Thurlow, ” Protecting Cultural Property in Iraq: How American Military Policy Comports with International Law” (pdf)
#4
Bismarck
Het antwoord op de “Wie gaat ze tegenhouden” vraag ligt vooral in de handen van de junta die nog altijd de baas is in Mali (althans op het oosten na). De coupplegers hadden al binnen een week na hun coup beloofd de macht over te dragen aan een burgerregering, maar daar is nog helemaal niets van terecht gekomen. Zo lang ze dat niet doen, weigeren de buurlanden in te grijpen (want die staan verder wel te springen om te interveniëren, al was het maar om het risico van het overslaan van een opstand naar hun eigen landen te voorkomen). Overigens zijn de islamisten al de steun van bondgenoten, de Touareg kwijt.
Intussen meldt Al Jazeera dat de toeareg strijden voor onafhankelijkheid van Azawad en hun revolutie is gekaapt door islamistische strijders. Er wordt zelfs gesproken over een nieuwe militaire strategie om de terroristen te bestrijden.
Stel dat er buitenlands ingrijpen komt, betekent dat dan dat we de onlangs gepleegde militaire staatsgreep actief gaan ondersteunen? En waarom zou de situatie daardoor beter worden? http://www.aljazeera.com/news/africa/2012/07/2012715192710362142.html
Reacties (5)
Wel frappant, die “Muslim saints”. Dat is toch niet echt een mainstream gebeuren binnen de islam, heiligenverering? Ik weet dat de sjiieten wel pelgrimeren naar de graven belangrijke ayatollahs, maar Mali is vrijwel volledig soennitisch.
@Bismarck
Die moslim heiligen komen uit het Soefisme, die kunnen ook tegelijk soennitisch zijn. Mijn favoriet is Mansur al Hallaj met zijn Ana’l Haq.
Helemaal duidelijk is het artikel eigenlijk niet.
Moet ik eruit opmaken dat het hier gaat om enkele honderden buitenlandse, getrainde en betaalde, fundamentalistische moslims, een “the group known as Ansar Dine” die eigenlijk niets in het land te zoeken hebben? Een soort Rambo’s, die over buitengewoon veel wapens beschikken, want wat ze doen heeft nare gevolgen voor een paar honderdduizend Malinezen.
Als je alleen kijkt naar de gevolgen (en niet naar de intentie) lijkt het op de inval in Irak in 2003.
Citaat: “American military policy draws a sharp distinction between intentionally targeting and looting cultural sites and the far broader duty to protect cultural property. Thus, the initial decision to refrain from intervening in the looting at the National Museum, and at numerous cultural sites across Iraq, comported with American policy standards. In Iraq, however, the United States learned that intentionally destroying cultural sites is often conflated with negligently failing to prevent their destruction. In real terms, it does not matter who destroys cultural property, it only matters that it is lost. In the minds of Iraqis and in the eyes of the international community the loss of cultural property in either case was attributable to American callousness.” (artikel van Matthew Thurlow, ” Protecting Cultural Property in Iraq: How American Military Policy Comports with International Law” (pdf)
Het antwoord op de “Wie gaat ze tegenhouden” vraag ligt vooral in de handen van de junta die nog altijd de baas is in Mali (althans op het oosten na). De coupplegers hadden al binnen een week na hun coup beloofd de macht over te dragen aan een burgerregering, maar daar is nog helemaal niets van terecht gekomen. Zo lang ze dat niet doen, weigeren de buurlanden in te grijpen (want die staan verder wel te springen om te interveniëren, al was het maar om het risico van het overslaan van een opstand naar hun eigen landen te voorkomen). Overigens zijn de islamisten al de steun van bondgenoten, de Touareg kwijt.
Intussen meldt Al Jazeera dat de toeareg strijden voor onafhankelijkheid van Azawad en hun revolutie is gekaapt door islamistische strijders. Er wordt zelfs gesproken over een nieuwe militaire strategie om de terroristen te bestrijden.
Stel dat er buitenlands ingrijpen komt, betekent dat dan dat we de onlangs gepleegde militaire staatsgreep actief gaan ondersteunen? En waarom zou de situatie daardoor beter worden?
http://www.aljazeera.com/news/africa/2012/07/2012715192710362142.html