Zzzzinggg! Het geluidje van een zwaard dat uit de schede wordt getrokken. Zwiepende pijlen die een stuk hout doorboren en daar nog even natrillen. Veel symfonische muziek. Brullende soldaten op het slagveld. Ik snap niet dat Hollywoodfilms altijd zo veel moeten kosten, want de geluidjes zijn altijd hetzelfde. Net als de decors: mij maken ze niks wijs, die flakkerende toorsten hadden ze voor een prikkie overgenomen van Indiana Jones. De drinkgelagen met brullende koningen waren afgekeken van Blackadder (de middeleeuwse versie), ook gebruikt in Robin Hood, Braveheart, (wederom) Indiana Jones enzovoort.
Zijn er hier ook meisjes in de zaal? Die komen goed aan hun trekken met de vele (langdradige) romantische zwijmelscenes. Ach dat doet mij veel plezier, zijn er dan ook uh jongens hier? Die krijgen stoere massale vechtscènes met snel bewegende camera’s en de bekende balletuitvoeringen voor twee heren, voorstellende een zwaardgevecht op het scherpst van de snede.
Alle klopt: de Amerikaanse acteurs proberen te praten met een Shakespeariaans accent (want het speelt in de oude wereld), alle slechteriken zijn dik, harig en lelijk terwijl de helden gladgeschoren, gespierd en gebruind zijn. Grieken en Turken zijn blond en blauwogig. Deze film is gewoon weer een nieuw deel uit de Bouquet-reeks. Op naar de volgende.
Ik zag ook een voorstukje van The day after tomorrow. Zo te zien ook weer een dertien-in-een-dozijn film in de categorie ‘de wereld wordt met de ondergang bedreigd’. Dus wéér die grote controlekamer, met een groot scherm en allerlei computers, bekend van James Bond, andere films met Russen en nucleaire aanvallen en science fiction. De president en een stel generaals weten het allemaal ook niet zo goed, maar gelukkig neemt één man heldhaftig de leiding. De klok tikt echter door. Hij moet nog een paar hindernissen nemen. Zou het lukken? Drie keer raden.
Reacties (19)
Ah, je weet toch? Niets makkelijker dan archetypen gebruiken: voor iedereen zit er wel een lekker herkenbaar en/of wensbaar stukje in.
Trouwens even voor ’the record’, niet álle meisjes houden van * bworp * (langdradige) romantische zwijmelscenes’.
Over ‘meisjes/jongens in de zaal’ gesproken/getypt: toevallig dacht ik van de week nog aan Ome Willem. Hij zong (en zingt?) de laatste tijd van die wazige ‘boe-ba-di-boe’ liedjes. Hij had gewoon door moeten gaan met de Geitenbreiers; die staan hem veel leuker.
Troje-lees hier het boek bij de film
Turken bestonden toen nog niet eens, niet in Turkije althans. Die zaten nog hoog en droog in het Altaj-gebergte (Siberisch grensgebied).
Is het al maandag ja?
’t Is toch wat met die films van tegenwoordig hè? Je hebt maar een zwaar leven jij. En dan moet je er ook nog zo’n diepzinnig stuk over schrijven. Het valt allemaal niet mee.
O ja: jullie lopen hier trouwens behoorlijk op de zaken vooruit! Is ’t al maandag dan? Het kan aan mij liggen hoor, maar hier in Nederland is het zondag 16 mei half zeven ’s avonds.
Spuit 11 is er ook, zie ik.
Op de tijd heb ik geen invloed…
Op mijn geslachtsdrift al helemaal niet.
De film lijkt mij ook maar bagger inderdaad, laten we eens een goed boek lezen?
Ik heb een idee: jullie kondigen aan welk boek we niet gaan lezen, en dan gaan we het een maand later niet bespreken.
Elke bioloog weet dat de dominante aap binnen de groep alle vrouwtjes heeft. Dus in de “beschaafde” wereld kijken we (op een paar foto’s na, uit Irak) dus graag naar hero’s, en in de westerse wereld specifiek naar the-all-American-hero.
Soms, soms is het gewoon de spierpijn die mijn vermoeide ledematen teistert.
Op andere dagen gillen er duizenden kraaien tussen mijn slapen.
Je had gewoon nooit aan kinderen moeten beginnen Dreadloki.
De vraag blijft: lusten de Oude Grieken ook een broodje poep !!!
Lilith over Edwin Rutten:
‘Hij zong (en zingt?) de laatste tijd van die wazige ‘boe-ba-di-boe’ liedjes. Hij had gewoon door moeten gaan met de Geitenbreiers; die staan hem veel leuker.’
De man is een jazzzanger…Kan hij er wat aan doen! Hij heeft samengewerkt met Rogier van Otterloo, Harry Geelen, Tony van Verre, Willem Wilmink en niet te vergeten Harry Bannink. Hij had nooit aan dat stupide kinderprogramma moeten beginnen!
(En dat vond ik overigens al toen ik vier was…)
‘Het hoofd raakte eerder het stof dan de rest van het lichaam.’ Dat is niet spectaculair genoeg voor Hollywood-begrippen. Ik begrijp sowieso niet waarom je naar zo’n film gaat, je weet toch al bij voorbaat dat het niets is.
Tsja, daar heb je wel een beetje gelijk in, Sik. Ik had misschien beter toch naar die Zuid-Japanse cultfilm kunnen gaan, maar daar had de rest van het gezelschap weer niet zo’n zin in. Dan wil ik – in al mijn goedertierenheid – geen spelbreker zijn.
Dat siert je, Bosboom.
Ome Willem was een briljant programma!
(En dat vond ik overigens al toen ik vier was…)