“Rap has a problem with originality. Its habit of salvaging old hit records in the service of the new (for those who can afford copyright clearance) means that it has a limited repertoire of material to plunder. At some theoretical point in this retroactive process, the whole history of rock ‘n’ roll gets exhausted into pastiche.”
Nick Crowe (voormalig drummer van rockband Gay Dad) in een lezenswaardig stuk over de geschiedenis van rapmuziek en het dode spoor waarop deze muziekstroming zich momenteel volgens hem bevindt.
Reacties (9)
Yo, you ol’ nigger, whatta you talk about? We all still dead up, bro!
School of Scandal [sargasso1/sargasso1]
tsja, mark dat soort reacties kun je verwachten natuurlijk. Overigens, moeten jullie het maar vergeven, die Arts sectie is zwaar kudde aan NYT.
De juiste URL is overigens http://www.nytimes.com/2004/03/28/arts/music/28SANN.html. Dat kun je een ouwe rapnigger niet kwalijk nemen.
De vraag blijft is dit: ook rap ???
Rap is toch het tekstgedeelte en hiphop het muzikale gedeelte?
(ik weet het, ik ben een nitwit op dit gebied)
Ach, er is nog zoveel om uit te putten. Er blijft nieuwe muziek komen om te verkrachten, en oude muziek is ook ruim voorhanden.
Sommigen hebben zich zelfs (niet onverdienstelijk in mijn opinie) aan de klassieke muziek gewaagd. Nog genoeg te doen dus.
Ach , over een paar jaar worden de gecoverde covers wederom gecoverd, al dan niet overgoten met een ‘hedendaags’ sausje wat dan waarschijnlijk ‘antirap’ zal heten.
En niet geheel onbelangrijk siquo: Klassieke muziek klinkt lekker en is royalty free.
RAP was ten dode opgeschreven op het moment dat Vanilla Ice de king of rap werd.
De king of rap? Komaan, zelfs ik als niet-kenner zag in een oogopslag dat de heer Ice een poser was.
Poser!