Quote du Jour | Vaccineren in Indonesië

“Wij hebben nooit gezegd dat het [MR-vaccin] haram is. Alleen dat er nog geen certificaat was. Dus de berichtgeving op sociale media mag niet misbruikt worden om de regering onder druk te zetten.”

Ahmad Luthfi, secretaris van de vereniging van imams op het Indonesische eiland Belitung, is een beetje geschrokken (quote in het Indonesisch) dat zijn brief van vorige week viraal ging, eerst in eigen land, daarna in de rest van de wereld. Hij wilde er alleen maar op wijzen dat het papierwerk rond de vaccinatie niet op orde was, maar de lokale overheid reageerde met het stopzetten van de intentingscampagne en nu denkt iedereen dat moslimgeleerden tegen vaccinaties zijn.

De werkelijkheid is wat gecompliceerder. Indonesië heeft inderdaad een levendige antivax-scene, die soms absurde vormen aanneemt. Bij veel mensen ligt ook nog het schandaal uit 2016 vers in het geheugen, waarbij valse vaccins werden gebruikt. Tel daar een corrupte overheid en bedrijfsleven bij op en het is begrijpelijk dat mensen niet onmiddellijk staan te springen als hun verteld wordt dat ze hun kinderen moeten inenten.

De moslimgeleerden, verenigd in de Majelis Ulama Indonesia (MUI), zijn daarbij in theorie niet de vijand maar de vriend van de vaccinaties (als u daar belangstelling voor hebt en het Indonesisch beheerst: fatwa uit 2016 waarin de geleerden zich vóór vaccins uitspreken, mits op halal wijze geproduceerd). Door een halal-certificaat af te geven zetten zij een extra betrouwbaarheidsstempel op het vaccin. Dat verhoogt de vaccinatiebereidheid. De MR-vaccinatiecampagne in Jakarta in 2017 bereikte 97 procent van de beoogde kinderen, ruim 400.000.

Toen lag de MUI niet dwars. Nu wel. De overheid moet namelijk voor het certificaat flink betalen. Daar heeft de overheid steeds minder trek in. Dus is er wetgeving in de maak (sorry, alweer een link in het Indonesisch) die de overheid in staat stelt zelf halal-certificaten te verstrekken. Dat ondergraaft het businessmodel van de MUI (en mogelijk ook het vertrouwen van de bevolking in de certificaten).

Kortom, het is wat simplistisch om de kinderen wier gezondheid nu gegijzeld wordt, af te schilderen als slachtoffer van religieuze kortzichtigheid. Het gaat in de eerste plaats om macht en geld. Het zal ook wel snel opgelost worden. Maar de kans dat die berichtgeving viraal gaat is een stuk kleiner.

  1. 1

    “Het gaat in de eerste plaats om macht en geld.” Het hele concept religie is grotendeels niet meer dan een middel om macht en geld te verkrijgen, als je bevolking kan laten geloven dat jij een bepaalde god vertegenwoordigd heb je ze in je macht. Als religieuze leiders geld innen voor Halal certificaten belangrijker vinden dan de gezondheid van de kinderen van je aanhang is dat trouwens sowieso ook religieuze kortzichtigheid.

    Niet dat dit specifiek iets van de Islam is, in onze eigen Bible-belt is het geen haar beter.

  2. 2

    Indonesië moet realistisch zijn en minder rekening mee houden met hun godsdienstregels . Gezondheid van het volk gaat voorop !.

  3. 3

    Zulke landen kunnen het best zelf medicijnen gaan produceren in plaats van dansen naar de pijpen van farmaceutische industrie. Brazilië deed het geloof ik ook.

  4. 5

    @0: “Het gaat in de eerste plaats om macht en geld.”

    Macht die volledig op religie gebaseerd is. Als Rutte iets roept schrijf je toch ook niet dat het in de eerste plaats om macht en geld gaat? Dan gaat het toch ook om zijn machtsbasis en het effect van de uiting?

  5. 6

    interessant dat de “linkse vrijdenkers” zich in allerlei bochten wringen om de islam het voordeel van twijfel te geven. “nee hamas is niet de *echte* islam”, “nee MUI noemt zich wel islamitisch maar wordt *eigenlijk* door geld gedreven”, etc. begint aardig vermoeiend/doorzichtig te worden.

    doet mij denken aan de relatie die extreem links (anno 2018) met het communisme heeft. zelfs als een Maduro zijn volk naar de vernieling helpt moet en zal Corbyn met hem op de foto. alsof het grootste taboe op links is het toegeven dat je eerder fout zat.

  6. 7

    Door een halal-certificaat af te geven zetten zij een extra betrouwbaarheidsstempel op het vaccin.

    Dat mensen dat geloven is het werkelijke probleem. Precies dit geeft de moslimgeleerden hun macht (en geld). Het verdienmodel van de aflaten tijdens de heerschappij van de roomskatholieken was van hetzelfde laken een pak. Wat de Indonesiërs nodig hebben is een soort Maarten Luther; het probleem is alleen dat terugkeer naar de gewoonten van de bende van Mohammed hen van de regen in de drup zou brengen.

  7. 8

    @5 @6 @7 Dat zijn allemaal redeneringen vanuit de premisse dat een seculiere overheid betrouwbaarder is dan een religieuze vereniging. Dat is in Indonesië niet per se het geval. Op dezelfde manier is in bijvoorbeeld Congo de katholieke kerk een betrouwbaarder vertegenwoordiger van het algemeen belang dan de overheid (dat was ze in zekere zin ook in Polen onder het communisme en de Philippijnen onder Marcos).

  8. 9

    @8: Dat zijn allemaal redeneringen vanuit de premisse dat een seculiere overheid betrouwbaarder is dan een religieuze vereniging.

    bijna goed. de premisse is dat de wereldse macht van het volk beter is dan de hemelse macht van de geestelijkheid. dat is het idee van de Franse Revolutie, het beginpunt van liberale en sociaal-democratische politiek in Europa. de vergelijkingen met een communistische dictatuur of een militaire junta zijn vergezocht: Indonesie is geen van beide.