1. 4

    Nu graag nog een post over ‘waarom journalisten geen onderzoeksjournalistiek meer doen maar enkel nog nableren wat ze ergens op een blog gelezen hebben en zo al luierend hun zakken vullen terwijl ze met de wind meedraaien’.

  2. 7

    @6
    Laat het me zo zeggen; wat is de laatste reportage (op wat voor traditioneel medium dan ook) geweest die iets heeft blootgelegd wat niet werd aangerijkt door een ander medium of door een communicatie-adviseur?
    Een hedendaagse ‘watergate’ zeg maar.
    Als je er één of meer vindt; de makers van alle andere reportages dan die, zijn gemaakt door de journalisten waar ik het over heb.

  3. 8

    @heidekonijn

    Het is natuurlijk flauwekul om te journalisten die niet ergens als eerste over schrijven of (wat voor traditioneel medium dan ook) af te doen als …wat dan ook.

    Zij kunnen zich later in het onderzoek verdiept hebben.

    Maar goed, ik begrijp je punt.
    Met dalende oplages (de papieren krant in dit geval)
    en een aantal journalisten op een onderwerp zetten kost een hoop centjes…voor wat…1 flinke scoop.
    De meeste redakteurs zullen 13 in 1 dozijn berichten dan verkiezen. Een veredelde spits (werkstudenten: die anp berichten overtypen) zullen we maar zeggen.

    @Een goed voorbeeld van onderzoeksjournalist is dan misschien toch wel
    – Dat Shell ’s oliereserves niet klopten ( NRC )
    – De bouwfraude affaire (Zembla).

  4. 9

    @8
    Van de twee items die je opnoemt neem ik akte (er bestaan er nog, oef). Ik ga er niet op in of het spin is of niet, want ken de onderliggende idee ervan niet voldoende.

    Het pijnlijke van de situatie is dat we afhangen van ‘de media’ om ons een beeld te vormen en als vox populi op democratische manier een leiderschap aan te stellen.

    Dat systeem gaat dus behoorlijk de mist in als ons beeld wordt gevormd door wat heen en weer gekijk en geroep tussen de verschillende media, terwijl ze zich wat graag laten manipuleren door zij die er het meeste belang bij hebben.

    Helemaal wild wordt het als dan ook nog zonder enige onderbouwing de naam waardig wordt gesteld door wat als journalist wil doorgaan dat ene of gene ‘rechts’ (modewoord du jour) is. Een journalistieke scheet is dat.