NIEUWS - Condensatoren kunnen heel snel opladen en ook de opgeslagen energie weer afgeven. Het grote nadeel was tot op heden de snelle slijtage. Koreaanse onderzoekers denken dat probleem te hebben opgelost door een supercondensator te maken van grafeen. Deze toepassing van grafeen maakt het opslaan van remenergie bij elektrische auto’s een stuk makkelijker volgens hen.
Reacties (8)
In de reacties daar zijn ze kritisch.
Weer zo’n grootse beloften, waar we niets meer van horen?
Mmm… wat kost zo’n condensator per Farad of per Watt?
Ich will mein Farad züruck!
@4: Die is wèl leuk.
En dat deze condensator “klaar voor de elektrische auto” is wordt wel flink gesuggereerd, maar toch staat het niet met zoveel woorden in het artikel. “In the near future” blijft toch altijd even afwachten. Dit is trouwens een kwaal waar veel berichtgeving rond techniek en wetenschaps aan lijdt. Ontdekt een bioloog iets merkwaardigs in de genen van een muis in een reageerbuis dan heet het ook altijd dat een universeel geneesmiddel tegen kanker nu toch echt binnenkort verwacht mag worden.
Met supercondensators wordt veel geëxperimenteerd. Als het lukt om de techniek veilig te maken dan zijn de voordelen groot.
Dat men daar op technologyreview.com kritisch reageert vind ik niet raar. Dat zie je wel vaker bij mensen die reageren op weblogs :-P
Een – liefst erg goedkope – supercondensator met hoge energiedichtheid is wel zo’n beetje de heilige graal wb elektriciteitsopslag, zeker voor toepassingen waar gewicht een grote rol speelt (o.a. voertuigen dus). Die zware accu’s met vloeibaar electrolyt zijn nodig aan innovatie toe!
Het artikel wekt de indruk dat dit product een beperking met accus gaat oplossen. Dat is misleidende onzin. Dit product gaat in eerste instantie gewoon concurreren met supercondensators die al wel op de markt zijn en met mechanische alternatieven die bekend zijn uit de F1.
Mechanische alternatief uit de F1:
http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/sporting_regulations/8692/
Leverancier gewone supercondensators:
http://www.maxwell.com/products/
Ik geef KERS voorlopig een veel grotere kans dan supercondensatoren. In 2007 won Toyota al een flinke race met een hybride met op supercondensatoren gebaseerd recuperatief remmen. Desondanks kiest F1 al jaren voor de mechanische oplossing. Blijkbaar is dat toch eenvoudiger praktisch toe te passen.
Als ik een parallel trek met de ontwikkeling van de computers, smartphones etc.
Dan denk ik dat de ontwikkelingen nog wel eens heel snel zouden kunnen gaan.