Als je het onderzoek bekijkt zie je wel dat de meeste vragen positief zijn geformuleerd. Een mix van positief en negatief geformuleerde vragen had misschien een genuanceerder beeld opgeleverd. In elk geval lijkt me duidelijk dat de OVC in het gros van de gevallen naar tevredenheid functioneert maar dat er nog steeds relatief veel randgevallen zijn waarbij er iets misgaat en de reiziger daardoor de klos is.
@1: Ik denk dat de enquête bijzaak is. De belangrijkste reden voor het invoeren van de chipkaart waren toch het terugbrengen van het zwartreizen (tourniquets) en de mogelijkheid tot invoeren van dal- en spitstarief.
@2: Die gaan allemaal over de nieuwe studentenchipkaart. Het interessante is dat in Rotterdam het systeem nu een tijdje loopt. De kinderziekten zijn eruit en de mensen gewend.
#4
Kropotkin
Het zal vooral gewenning zijn.
Waarschijnlijk voornamelijk metro-reizigers ondervraagd. Daar gaat het wel. Het gevloek, getrek en geduw bij het uitchecken op tram (soms) maar vooral bus (bus 38 bij CS) is niet van de lucht.
Als financier van 2 (gedeeltelijke) OV-reizigsters ben ik zowat 2x zoveel kwijt als toen in de goede oude strippenkaartentijd. Fwiw.
#5
Obscura
Wat Kropotkin zeg: die chip is bij gewoon gebruik bijna twee keer zo duur! Dit komt doordat chauffeurs simpelweg sympathieker stempelen (zij hebben minimaal een kwartier voorsprong op de echte tijd, waar de computer per minuut telt) en doordat het in zijn algemeenheid gewoon duurder is, per kilometer (in ieder geval vanaf mijn huis gezien).
De politiek liegt dat het gedrukt staat hierover en niemand windt zich erover op.
#6
Paul
Gisteren was ik in Rotterdam, en mocht een OV-chip controle in de tram meemaken: minstens 25 manvrouw in felgele hesjes gaan simultaan via alle ingangen de tram binnen, meten de OC-chip en roepen de enige ‘collega’ erbij die wat mag besluiten als iemand niet correct geOVchipt heeft. De angst voor zelfstandig werken en de angst voor hun klanten straalde van dit voetvolk van de RETautoriteiten af.
@5: De OV-chipkaart werkt per kilometer, niet per minuut. Ik kan ook zo voorbeelden vinden waar de OV-chipkaart goedkoper is. Van mijn huis naar station Schiedam bijvoorbeeld was drie strippen. Dat is 3/15 * ?7,60 = ?1,52. Met de OV-chip is het ?1,28. Toch meer dan 15% goedkoper.
Persoonlijke ervaring zegt dus niets, dit moet systematisch bekeken worden. Overigens vind ik wel dat eigenlijk de afstand hemelsbreed tussen in- en uitstappunt het tarief zou moeten bepalen; je betaalt nu extra als de bus of tram flink omrijdt naar je bestemming. Busmaatschappijen zouden wel eens in de verleiding kunnen komen de bussen nog veel meer door de wijk te laten meanderen dan ze nu al doen (excuus zal dan zijn betere service vanwege meer haltes.)
@6: Meestal is in de tram gewoon een enkele controleur aanwezig die controleert en boetes uitdeelt.
#8
Rob
Als toerist wordt je vrij hard belazerd. Zo bezocht ik een maandje geleden een vriend in Amsterdam om even flink te gaan stappen. Omdat het mij nogal overbodig leek om zo’n chipkaart aan te schaffen voor een paar ritjes, betaalde ik 2,60 per ritje. Voor dat bedrag koop je een uurkaart, het kleinste soort kaart, maar als je maar 10 minuten hoeft te reizen dan is dit nogal veel.
Voor de toerist is er te weinig differentiatie aan de onderkant van het systeem.
#9
Obscura
@7 Tijd is wel degelijk een factor. Na 60 minuten moet je gewoon weer 70 eurocent opstaptarief betalen. En dan wordt een ritje heen en weer naar de stad opeens behoorlijk veel duurder, waar je vroeger dankzij een ruime stempel heen en weer kon voor 2 strippen (= 1 euro als je, zoals ik, een grote strippenkaart gebruikt).
Verder zijn binnen Amsterdam alleen hele korte ritjes, van ongeveer 6 haltes, goedkoper. Voor alles langer dan dat moet je meer gaan betalen. Terwijl je binnen sommige zones wel meer dan 15 haltes (zone centrum, tram 3, bus 22, tram 25, ach, zo velen!) kon reizen.
Tel uit je verlies.
Ook een veelgereden rit voor bezoekers van studenten in Uilenstede, vanaf CS: 46 cent duurder. Retour is dat nagenoeg een euro.
De lijst met duurdere ritten is oneindig, terwijl ik er maar een paar kan vinden die echt korter zijn (en dan gaat het om centen, niet om dubbeltjes).
Ik ken de situatie in Rotterdam niet, maar wel die van Amsterdam en het is gewoon zo dat je (veel) duurder uit bent. Het is gewoon bedrog van de politiek om te stellen dat dat niet zo is.
@9: Ook een veelgereden rit voor bezoekers van studenten in Uilenstede, vanaf CS: 46 cent duurder.
Dat is ook precies het ongunstigste geval denkbaar: van de uiterste noordgrens van een zone naar de uiterste zuidgrens van de aangrenzende. Ga je een halte verder Amstelveen in, dan komt er ineens een hele strip bij, maar maar een paar cent met de OV-chip. Mensen die bv van halte Amstelveen Kronenburg naar de VU gaan en dus voor een veel korter stuk ook die 3 strippen kwijt waren, zijn nu veel goedkoper uit.
#11
Paul
Met een strippenkaart kan ik eerst naar oost, vanuit de zone centrum, met drie strippen en daarna via de zone centrum naar de zone west met hetzelfde kaartje. Deze oplichting van mij is vervangen door GVB-diefstal: als ik hetzelfde ritje maak moet ik elke omweg die mijn reistijd bekort bijbetalen. Vroeger zat ik in bus 22 en/of tram 7, 10, 13 en 17 met mijn 3 strippen, nu moet ik elke omweg die het GVB klantvriendelijker, sneller en dienstverlenender maakt bijbetalen.
En gaat het GVB ‘hemelsbreed’ betalen mogelijk maken, wat gemakkelijker te programmeren lijkt dan alle bus en tramroutes?
#12
Obscura
@9 Je hebt in zoverre gelijk, dat je voordeel uit een rit kunt halen als je ergens halverwege een zone instapt en dan vervolgens direct na een zonegrens uitstapt. Dan heb je winst.
Maar in jouw voorbeeld vanaf CS naar de halte na Uilenstede, en dus slechts 1 halte voorbij een zonegrens, ben je nog steeds 7 euro cent duurder uit met de OV-chipknip, terwijl je zonetechnisch gezien dus heel ongunstig moet uitstappen!
Ik geef direct toe: zou je vanaf jouw halte naar het Leidseplein moeten, ipv naar CS, dan ben je wel voordeliger uit. Maar er gaan dagelijks meer reizigers richting CS dan naar Leidseplein.
Voor mijzelf is het echt nog veel duurder, omdat ik aan het beginpunt van buslijn 22 richting centrum zit.
Ter illustratie: voor mij is de rit naar de halte na Uilenstede niet 7 eurocent duurder als ik een chipkaart gebruik ipv een strippenkaart, maar 30 eurocent.
Een rit naar het Leidseplein: 32 cent.
Mijn eigen voorbeeld naar studentwoningen in Uilenstede, waar vrienden van mij wonen: 69 eurocent
Het Slotervaart Ziekenhuis (waar ik toevallig veel moet zijn): 85 eurocent.
En als klap op de vuurpijl mijn boekhouders op Olympiaplein: een volle euro!
Dit alles one-way.
Laatst ben ik bijvoorbeeld naar de boekhouders geweest om mijn ordners af te geven, en kon ik op de strippenkaart nog terug tot aan Leidseplein, omdat ik daar een afspraak had. In dat geval had ik dus ruim 1,5 euro voordeel bij het feit dat ik nog een strippenkaart kon gebruiken…
Dan kun je wel zeggen: er zijn anderen die voordeel hebben, maar daar koop ik geen cent voor. En ik geloof ook niet dat het voordeel van die mensen op kan lopen tot 85 eurocent of een volle euro. Het is mij in ieder geval niet gelukt om zo n rit te vinden.
Ik ben heel erg veel duurder uit, en met mij een groot deel van de Spaarndammerbuurt trouwens. Op weekbasis gaat dat echt om heel wat euro s.
Voor als je het wilt narekenen: ik woon in de Hembrugstraat Amsterdam. Dit valt onder zone centrum.
#13
Obscura
Oeps, lange tekst. En verkeerd gelinkt. Reactie 12 is bedoeld voor Martijn en niet voor mijzelf, maar dat hadden jullie vast al begrepen ;-)
@12: Sommige mensen zijn duurder uit, sommige mensen goedkoper. Op zich is het een eerlijker systeem (vind ik), dus dat is niet erg. De SP zegt dat de prijzen zijn gestegen. Helemaal precies gelijk houden met zo een grote verandering van systeem kan haast niet, dus ik zou zeggen dat als het 5% of minder is, het maar voor kennisgeving moet worden aangenomen. Anders moet de kilometerprijs omlaag.
#15
Obscura
@14
Altijd makkelijk praten voor mensen die goedkoper uit zijn of er weinig gebruik van maken. Vind jij prijsstijgingen zoals hierboven rechtvaardig dan? Ik koop er toch niets voor dat een stadsgenoot verderop goedkoper uit is?
En 5 procent gemiddeld voor alle inwoners erbij, ach, dat valt wel mee. Zeker een goed inkomen? Het had ook 5 procent goedkoper kunnen zijn, bij de introductie. Heeeeeel toevallig (sic) is DAT niet gebeurd…
De overheid communiceert dat het per saldo niets uitmaakt, ov-chipkaart of strippenkaart, en dat er onderling kleine verschillen kunnen ontstaan. Mijn cijfers en die van de SP bewijzen dat dit gewoon onjuist is. Dat dat leugenachtig is. En de politiek staat erbij en kijkt er naar.
Ik vind het systeem van kilometerbeprijzing best rechtvaardig, maar de prijsverschillen die bij de invoering ontstaan ten opzichte van vroeger zijn voor sommige inwoners echt enorm. Of het was vroeger te goedkoop voor hen (lees: voor mij), dat kan, of ze maken het nu te duur. Het is het een of het ander. Maar zeg niet dat er niets verandert!
Overigens heb jij ook al genoemd dat sommige bussen heel erg omrijden. Dat is ook onrechtvaardig en met betere technologie gemakkelijk te verhelpen. Maar de lobby van de OV-reiziger is niet die van de autorijder… Dus die volgens mij eenvoudige verandering (met GPS is alles tegenwoordig te meten) komt er niet. Ook hier schiet de politiek weer niet te hulp.
@15: Vind jij prijsstijgingen zoals hierboven rechtvaardig dan?
Ja. Het oude systeem was onrechtvaardig: mensen die heel verschillende hoeveelheden kilometers aflegden, kon hetzelfde moeten betalen. Dat wie profiteerde van de zwakheden die inherent zijn aan het zonesysteem meer gaan betalen is rechtvaardig.
Het had ook 5 procent goedkoper kunnen zijn, bij de introductie. Heeeeeel toevallig (sic) is DAT niet gebeurd…
De SP zegt, of liever schreeuwt, dat het 5% duurder is geworden. Zou kunnen, maar de SP is in deze niet een neutrale bron. Als het zo is, is het een simpele kwestie van de kilometerprijs aanpassen.
De overheid communiceert dat het per saldo niets uitmaakt, ov-chipkaart of strippenkaart
Gemiddeld niet. Individueel kunnen natuurlijk beste grote verschillen ontstaan. Dat is een van de redenen van invoering van het systeem. Iedereen die er 5 minuten over nadenkt kan dat inzien.
Dat is ook onrechtvaardig en met betere technologie gemakkelijk te verhelpen.
Reacties (16)
Als je het onderzoek bekijkt zie je wel dat de meeste vragen positief zijn geformuleerd. Een mix van positief en negatief geformuleerde vragen had misschien een genuanceerder beeld opgeleverd. In elk geval lijkt me duidelijk dat de OVC in het gros van de gevallen naar tevredenheid functioneert maar dat er nog steeds relatief veel randgevallen zijn waarbij er iets misgaat en de reiziger daardoor de klos is.
Ik zeg hoaxonderzoek.
De afgelopen dagen zag ik namelijk toch
heel andere
berichten in het
nieuws.
@1: Ik denk dat de enquête bijzaak is. De belangrijkste reden voor het invoeren van de chipkaart waren toch het terugbrengen van het zwartreizen (tourniquets) en de mogelijkheid tot invoeren van dal- en spitstarief.
@2: Die gaan allemaal over de nieuwe studentenchipkaart. Het interessante is dat in Rotterdam het systeem nu een tijdje loopt. De kinderziekten zijn eruit en de mensen gewend.
Het zal vooral gewenning zijn.
Waarschijnlijk voornamelijk metro-reizigers ondervraagd. Daar gaat het wel. Het gevloek, getrek en geduw bij het uitchecken op tram (soms) maar vooral bus (bus 38 bij CS) is niet van de lucht.
Als financier van 2 (gedeeltelijke) OV-reizigsters ben ik zowat 2x zoveel kwijt als toen in de goede oude strippenkaartentijd. Fwiw.
Wat Kropotkin zeg: die chip is bij gewoon gebruik bijna twee keer zo duur! Dit komt doordat chauffeurs simpelweg sympathieker stempelen (zij hebben minimaal een kwartier voorsprong op de echte tijd, waar de computer per minuut telt) en doordat het in zijn algemeenheid gewoon duurder is, per kilometer (in ieder geval vanaf mijn huis gezien).
De politiek liegt dat het gedrukt staat hierover en niemand windt zich erover op.
Gisteren was ik in Rotterdam, en mocht een OV-chip controle in de tram meemaken: minstens 25 manvrouw in felgele hesjes gaan simultaan via alle ingangen de tram binnen, meten de OC-chip en roepen de enige ‘collega’ erbij die wat mag besluiten als iemand niet correct geOVchipt heeft. De angst voor zelfstandig werken en de angst voor hun klanten straalde van dit voetvolk van de RETautoriteiten af.
@5: De OV-chipkaart werkt per kilometer, niet per minuut. Ik kan ook zo voorbeelden vinden waar de OV-chipkaart goedkoper is. Van mijn huis naar station Schiedam bijvoorbeeld was drie strippen. Dat is 3/15 * ?7,60 = ?1,52. Met de OV-chip is het ?1,28. Toch meer dan 15% goedkoper.
Persoonlijke ervaring zegt dus niets, dit moet systematisch bekeken worden. Overigens vind ik wel dat eigenlijk de afstand hemelsbreed tussen in- en uitstappunt het tarief zou moeten bepalen; je betaalt nu extra als de bus of tram flink omrijdt naar je bestemming. Busmaatschappijen zouden wel eens in de verleiding kunnen komen de bussen nog veel meer door de wijk te laten meanderen dan ze nu al doen (excuus zal dan zijn betere service vanwege meer haltes.)
@6: Meestal is in de tram gewoon een enkele controleur aanwezig die controleert en boetes uitdeelt.
Als toerist wordt je vrij hard belazerd. Zo bezocht ik een maandje geleden een vriend in Amsterdam om even flink te gaan stappen. Omdat het mij nogal overbodig leek om zo’n chipkaart aan te schaffen voor een paar ritjes, betaalde ik 2,60 per ritje. Voor dat bedrag koop je een uurkaart, het kleinste soort kaart, maar als je maar 10 minuten hoeft te reizen dan is dit nogal veel.
Voor de toerist is er te weinig differentiatie aan de onderkant van het systeem.
@7 Tijd is wel degelijk een factor. Na 60 minuten moet je gewoon weer 70 eurocent opstaptarief betalen. En dan wordt een ritje heen en weer naar de stad opeens behoorlijk veel duurder, waar je vroeger dankzij een ruime stempel heen en weer kon voor 2 strippen (= 1 euro als je, zoals ik, een grote strippenkaart gebruikt).
Verder zijn binnen Amsterdam alleen hele korte ritjes, van ongeveer 6 haltes, goedkoper. Voor alles langer dan dat moet je meer gaan betalen. Terwijl je binnen sommige zones wel meer dan 15 haltes (zone centrum, tram 3, bus 22, tram 25, ach, zo velen!) kon reizen.
Tel uit je verlies.
Ook een veelgereden rit voor bezoekers van studenten in Uilenstede, vanaf CS: 46 cent duurder. Retour is dat nagenoeg een euro.
De lijst met duurdere ritten is oneindig, terwijl ik er maar een paar kan vinden die echt korter zijn (en dan gaat het om centen, niet om dubbeltjes).
Ik ken de situatie in Rotterdam niet, maar wel die van Amsterdam en het is gewoon zo dat je (veel) duurder uit bent. Het is gewoon bedrog van de politiek om te stellen dat dat niet zo is.
@9: Ook een veelgereden rit voor bezoekers van studenten in Uilenstede, vanaf CS: 46 cent duurder.
Dat is ook precies het ongunstigste geval denkbaar: van de uiterste noordgrens van een zone naar de uiterste zuidgrens van de aangrenzende. Ga je een halte verder Amstelveen in, dan komt er ineens een hele strip bij, maar maar een paar cent met de OV-chip. Mensen die bv van halte Amstelveen Kronenburg naar de VU gaan en dus voor een veel korter stuk ook die 3 strippen kwijt waren, zijn nu veel goedkoper uit.
Met een strippenkaart kan ik eerst naar oost, vanuit de zone centrum, met drie strippen en daarna via de zone centrum naar de zone west met hetzelfde kaartje. Deze oplichting van mij is vervangen door GVB-diefstal: als ik hetzelfde ritje maak moet ik elke omweg die mijn reistijd bekort bijbetalen. Vroeger zat ik in bus 22 en/of tram 7, 10, 13 en 17 met mijn 3 strippen, nu moet ik elke omweg die het GVB klantvriendelijker, sneller en dienstverlenender maakt bijbetalen.
En gaat het GVB ‘hemelsbreed’ betalen mogelijk maken, wat gemakkelijker te programmeren lijkt dan alle bus en tramroutes?
@9 Je hebt in zoverre gelijk, dat je voordeel uit een rit kunt halen als je ergens halverwege een zone instapt en dan vervolgens direct na een zonegrens uitstapt. Dan heb je winst.
Maar in jouw voorbeeld vanaf CS naar de halte na Uilenstede, en dus slechts 1 halte voorbij een zonegrens, ben je nog steeds 7 euro cent duurder uit met de OV-chipknip, terwijl je zonetechnisch gezien dus heel ongunstig moet uitstappen!
Ik geef direct toe: zou je vanaf jouw halte naar het Leidseplein moeten, ipv naar CS, dan ben je wel voordeliger uit. Maar er gaan dagelijks meer reizigers richting CS dan naar Leidseplein.
De SP heeft een onderzoek gedaan naar de kosten van het OV in Amsterdam en wat bleek: 5 procent duurder.
http://amsterdam.sp.nl/nieuws/berichten.php?itemid=3328
Voor mijzelf is het echt nog veel duurder, omdat ik aan het beginpunt van buslijn 22 richting centrum zit.
Ter illustratie: voor mij is de rit naar de halte na Uilenstede niet 7 eurocent duurder als ik een chipkaart gebruik ipv een strippenkaart, maar 30 eurocent.
Een rit naar het Leidseplein: 32 cent.
Mijn eigen voorbeeld naar studentwoningen in Uilenstede, waar vrienden van mij wonen: 69 eurocent
Het Slotervaart Ziekenhuis (waar ik toevallig veel moet zijn): 85 eurocent.
En als klap op de vuurpijl mijn boekhouders op Olympiaplein: een volle euro!
Dit alles one-way.
Laatst ben ik bijvoorbeeld naar de boekhouders geweest om mijn ordners af te geven, en kon ik op de strippenkaart nog terug tot aan Leidseplein, omdat ik daar een afspraak had. In dat geval had ik dus ruim 1,5 euro voordeel bij het feit dat ik nog een strippenkaart kon gebruiken…
Dan kun je wel zeggen: er zijn anderen die voordeel hebben, maar daar koop ik geen cent voor. En ik geloof ook niet dat het voordeel van die mensen op kan lopen tot 85 eurocent of een volle euro. Het is mij in ieder geval niet gelukt om zo n rit te vinden.
Ik ben heel erg veel duurder uit, en met mij een groot deel van de Spaarndammerbuurt trouwens. Op weekbasis gaat dat echt om heel wat euro s.
Voor als je het wilt narekenen: ik woon in de Hembrugstraat Amsterdam. Dit valt onder zone centrum.
Oeps, lange tekst. En verkeerd gelinkt. Reactie 12 is bedoeld voor Martijn en niet voor mijzelf, maar dat hadden jullie vast al begrepen ;-)
@12: Sommige mensen zijn duurder uit, sommige mensen goedkoper. Op zich is het een eerlijker systeem (vind ik), dus dat is niet erg. De SP zegt dat de prijzen zijn gestegen. Helemaal precies gelijk houden met zo een grote verandering van systeem kan haast niet, dus ik zou zeggen dat als het 5% of minder is, het maar voor kennisgeving moet worden aangenomen. Anders moet de kilometerprijs omlaag.
@14
Altijd makkelijk praten voor mensen die goedkoper uit zijn of er weinig gebruik van maken. Vind jij prijsstijgingen zoals hierboven rechtvaardig dan? Ik koop er toch niets voor dat een stadsgenoot verderop goedkoper uit is?
En 5 procent gemiddeld voor alle inwoners erbij, ach, dat valt wel mee. Zeker een goed inkomen? Het had ook 5 procent goedkoper kunnen zijn, bij de introductie. Heeeeeel toevallig (sic) is DAT niet gebeurd…
De overheid communiceert dat het per saldo niets uitmaakt, ov-chipkaart of strippenkaart, en dat er onderling kleine verschillen kunnen ontstaan. Mijn cijfers en die van de SP bewijzen dat dit gewoon onjuist is. Dat dat leugenachtig is. En de politiek staat erbij en kijkt er naar.
Ik vind het systeem van kilometerbeprijzing best rechtvaardig, maar de prijsverschillen die bij de invoering ontstaan ten opzichte van vroeger zijn voor sommige inwoners echt enorm. Of het was vroeger te goedkoop voor hen (lees: voor mij), dat kan, of ze maken het nu te duur. Het is het een of het ander. Maar zeg niet dat er niets verandert!
Overigens heb jij ook al genoemd dat sommige bussen heel erg omrijden. Dat is ook onrechtvaardig en met betere technologie gemakkelijk te verhelpen. Maar de lobby van de OV-reiziger is niet die van de autorijder… Dus die volgens mij eenvoudige verandering (met GPS is alles tegenwoordig te meten) komt er niet. Ook hier schiet de politiek weer niet te hulp.
@15: Vind jij prijsstijgingen zoals hierboven rechtvaardig dan?
Ja. Het oude systeem was onrechtvaardig: mensen die heel verschillende hoeveelheden kilometers aflegden, kon hetzelfde moeten betalen. Dat wie profiteerde van de zwakheden die inherent zijn aan het zonesysteem meer gaan betalen is rechtvaardig.
Het had ook 5 procent goedkoper kunnen zijn, bij de introductie. Heeeeeel toevallig (sic) is DAT niet gebeurd…
De SP zegt, of liever schreeuwt, dat het 5% duurder is geworden. Zou kunnen, maar de SP is in deze niet een neutrale bron. Als het zo is, is het een simpele kwestie van de kilometerprijs aanpassen.
De overheid communiceert dat het per saldo niets uitmaakt, ov-chipkaart of strippenkaart
Gemiddeld niet. Individueel kunnen natuurlijk beste grote verschillen ontstaan. Dat is een van de redenen van invoering van het systeem. Iedereen die er 5 minuten over nadenkt kan dat inzien.
Dat is ook onrechtvaardig en met betere technologie gemakkelijk te verhelpen.
Daar zijn we het volledig over eens.