Wegenvignet: België krabbelt gedeeltelijk terug

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

File in BelgiëNederland is in rep en roer. Vanaf volgend jaar moeten Nederlanders die over de verbrede grensovergang tussen Nederland en Frankrijkrijk gaan 60 euro betalen.
60 euro om door België te racen op weg naar de Costa del Sol en de Cote d’Azur. Dat is best duur. Of zoals de Belgen bij monde van hun minister van Verkeer zeggen: “Het is bizar dat ze zo fel reageren. Maar het gaat over hun portemonnee en dan kennen we de Nederlanders”.

Goed, en de Belgen zijn “een beetje dom”. Deze maatregel is namelijk zuiver en alleen gericht op buitenlanders. De Belgen zelf krijgen het geld terug van de belasting. En wie hebben daar het meest last van? Juist, de Nederlanders. Voor de vrachtvervoerders is die 60 euro peanuts op jaarbasis. Maar voor een gemiddelde Nederlander die een weekje of een dagje weg gaat naar België wordt een vakantie naar België opeens minimaal 10% duurder. Het is dan ook niet gek dat de Vlaamse minister van Toerisme, Geert Bourgeois, vreest voor de inkomsten. En dus komen er tijdelijke vignetten. Denk aan een vignet van 10 euro dat 10 dagen geldig is. Natuurlijk net te kort voor een tweeweekse vakantie, maar daarvoor is er dan een maandvignet. De prijs is nog niet bekend, maar reken er maar op dat die meer dan 20 euro gaat kosten. Voor veel mensen is dat zelfs nog wel een bedrag waarvoor ze misschien liever naar Duitsland gaan.

Daarnaast is het vreemd dat België dit alleen doorzet. Er is ook nog zoiets als vrij verkeer van personen en goederen in de EU. Dit komt daardoor in het gedrang. Even spontaan naar België zit er niet meer in. Woon je in Zeeuws-Vlaanderen? Dikke pech, betalen. Op bezoek bij vrienden in Baarle-Nassau? Eerst een vignet kopen. Vandaar ook dat Nederland een klacht in wil dienen bij de Europese Commissie wegens het belemmeren van het vrije verkeer van personen en goederen.
Een ander punt is dat veel van de snelwegen in België, die niet bekend staan om hun goede staat, opgeknapt zijn of worden met geld van de Europese Unie. Zo vinden veel Nederlanders dat ze twee keer betalen.

Persoonlijk zit ik vooral met het feit dat de Belgen zelf die 60 euro niet hoeven te betalen. Dit maakt het een soort protectionistische maatregel, die niet past in het huidige Europa. België had naar de EU moeten stappen met het verzoek om meer geld voor het wegennet omdat er zoveel gebruik van wordt gemaakt door buitenlanders.

Reacties (21)

#1 Mark

Op skivakantie naar Oostenrijk door Duitsland heen is ook ineens een stuk duurder geworden wegens het verplicht stellen van winterbanden (bij “winterse omstandigheden”). Nu is er natuurlijk veel te zeggen voor meer veiligheid, maar ik vermoed dat het de Duitsers ook wel om een extra centje via boetes is te doen.

  • Volgende discussie
#2 Jan Jaap

De meeste mensen gaan naar Zeeuw-Vlaanderen tegenwoordig door de Westerschelde tunnel. Die kost een paar euro om door te mogen, dus nu gaat iedereen daar doorheen. Die zullen wel blij zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Tsjech

En ik ben het ermee eens.

België is een echt doorrijland voor Nederlanders, die onbeperkt en kosteloos gebruik maken van de wegen in België. Die slijten dus ook door ons toedoen. Het invoeren van een vignet is wat dat betreft een goede manier om ook buitenlanders mee te laten betalen aan het onderhoud van de wegen.

En aangezien Belgen al wegenbelasting betalen, en die niet wordt verhoogd maar verlaagd, betalen zij ook gewoon voor weggebruik (meer dan buitenlanders).

Zouden ze in Nederland ook moeten doen…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Chinaman

@Tsjech
Daarbij zijn een gedeelte van de inkomsten van het plan ook bestemd voor het openbaar vervoer. En wie maken daar gebruik van?

Ik stel voor om een tol te gaan heffen op schepen in de Westerschelde. Daarmee kunnen we ook gratis openbaar vervoer in Nederland invoeren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Tsjech

@Chinaman – gij ook hier?

Openbaar vervoer…Ik gok zo dat toeristen die België aandoen (en het niet alleen “gebruiken” als doorrijland) ook gebruik maken van treinen, bussen en trams. Wat dat betreft kan je stellen dat je als toerist die België binnenkomt met de auto ook meebetaalt aan de kwaliteit van het OV (en niet alleen middels je kaartje), dat de toersit die geïnteresseerd is in België ook gebruikt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 graduaat

Met de komst van Roemenie in de EU zijn de Belgen niet meer de domste inwoners van Europa en hebben zij ook niet meer de slechtste wegen van Europa. Ik vind dat ze daarom dapper mogen doen en een vignet invoeren. De Nederlanders die dan nog naar Belgie gaan zijn een zegen. Naar Belgie vetrekkende Nederlanders zorgen voor een toename van het IQ in Belgie en in Nederland.
Als Belgie tol gaat heffen wordt een belemmering opgeworpen voor het bereiken van de Europese instituten in Brussel. Ik zou willen voorstellen om dan maar een einde te maken aan dit reizend circus en de EU zetel permanent naar Straasburg te verplaatsen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Dennis

Belgie zuigt!
Ze komen hier hun afval dumpen omdat ze eigen land per kg moeten betalen.
Ze komen hier irritant doen op de wegen en de supermarkten.
Autorijden is te moeilijk voor ze, geen wonder met zo’n laag IQ overigens.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Joost

Tjongejonge. Domme Nederlanders die Belgen dom noemen…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Frans

Wat een reacties in Nederland.Maar ja het is niet meer gratis.
Wel meten ze met twee maten. Over het feit dat ze in de winterperiode in Duitsland winterbanden moeten hebben, een uitgave van enkele honderden euri, nauwelijks iets gehoord.Dat je in Oostenrijk,Zwitserland,Slovenie, Hongarije,Tsjechie enz.enz. ook een vignet moet kopen geen geluid zelfs niet van hun veel “geroemde ” ANWB.
Gemakshalve vergeten ze dat de wegen in Belgie kwalitatief niet onder doen voor de Nederlandse. Bovendien is de prijs/kwaliteitsverhouding, dus de verhouding rijtax/wegen in Belgie aanzienlijk beter dan in Nederland
En ter geruststelling er komen ook 10 dagen en maandenkaarten.
Maar ja een hetze opgezet door een populistische krant als de Telegraaf, die overigens het dubbele kost van een Belgische krant,is moeilijk te bestrijden.
Nederlanders succes met uw actie.
Frans.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 ad van gils

ik vind het geen goed idee als een land ” entreegeld ” gaat heffen om op hun wegen te mogen rijden als automobilist; dat getuigt niet van veel gastvrijheid en zo ken ik de belgen niet. Als men dan toch voor het wegennet geld moet genereren, waarom dan niet in de vorm van tol op de snelwegen,dan kan men tenminste een keuze maken; profiteren van prachtig aangelegde maar peperdure snelwegen waarvoor je iets moet betalen, of de gratis secundaire wegen. Bovendien vind ik het wat vreemd dat de Belgen zelf het bedrag wat een vignet zou moeten kosten niet hoeven te betalen;ze mogen toch al niet mopperen, want ze kunnen hun auto’s heel wat goedkoper aanschaffen dan bij ons in nederland, leve de EEG ?!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Joost

De EEG? Uit welk jaar komt u?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 ad van gils

héél spits gereageerd, spuyt 12, meteen toen ik het bericht verstuurde, bemerkte ik mijn vergissing, misschien komt het omdat ik nog van de “benelux “tijd ben! Maar allez, een goed verstaander -lezer- heeft maar ’n half woord nodig nietwaar? Overigens…. heb je over dit onderwerp zelf ook een mening, of lever je alleen maar commentaar op dingen die er eigenlijk niet zo veel toe doen ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Joost

Aangezien het stuk van mijn hand is kan u op de hoogte zijn van mijn mening. :-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Jay

Ach, misschien compenseert dit dan weer gedeeltelijk voor het feit dat veel te veel Nederlanders profiteren van de (veel betere) Belgische gezondheidszorg, of de kosten die gemaakt moeten worden om de kathedraal van Antwerpen overeind te houden ondanks alle er tegenaan urinerende Hollandse boeren.

Maar serieus, ik begrijp de gedachte achter de maatregel heel goed, maar ben het inderdaad met Spuyt eens dat ik liever een regeling op EU niveau had gezien.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Joost

“de (veel betere) Belgische gezondheidszorg”?

Laat me niet lachen. Gezondheidszorg in België is de hand boven elkaars hoofd houden in het kwadraat.

Het is er verstikkend hiërarchisch en ze gebruiken verouderde methoden.

Oké, dit is het geval in één ziekenhuis, weet ik uit eerste hand, dus het hoeft niet overal zo te zijn. Maar in Nederland zou de situatie zoals die daar is niet eens voor kúnnen komen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 ad van gils

sorry, had niet in de gaten dat het artikel door U geschreven was, en neem mijn wat venijnige opmerking terug; per slot van rekening ben ik het ook met U eens dat zulke zaken in europees verband geregeld zouden moeten worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Joost

De opmerking EEG noopte mij tot de beleefdheidsvorm “u”. Maar gezien de nadruk op datzelfde woordje stel je dat niet op prijs? :-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Jay

@15 of dat van die ‘verouderde methoden’ waar is of niet kan ik niet beoordelen, maar daar staat tegenover dat Belgie het fenomeen wachtlijst nauwelijks kent. Als je geopereerd moet worden word je geopereerd. Een ziektekostenverzekering in Belgie kost zo’n 10-20 euro per maand (uiteraard wordt dat dan weer gecompenseerd door een hogere belastingdruk, maar toch…).

Het is niet voor niets dat steeds meer Nederlanders die dringend een ingreep nodig hebben naar Belgie uitwijken. Daar worden ze vaak sneller geholpen. Maar naarmate dat ‘medisch toerisme’ massaler wordt legt dat natuurlijk meer druk op de voorzieningen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Joost

Ik heb een paar schokkende verhalen gehoord van een Nederlandse arts die in België werkt.

Maar goed, ook dat is slechts één ziekenhuis.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 Rommy

Waar gaat dit over?
wijkt dit niet een beetje af van het onderwerp waar we het uiteindelijk over hebben.trouwens een maandvignet voor vakantiegangers,nog niet z’oon dom idee.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Joost

Ja, deze discussie is redelijk of-topic. Maar je kan wel volgen hoe we erop zijn gekomen :-)

  • Vorige discussie