1. 1

    Het is niet handig om 2 verschillende zaken hier te zo verbinden.

    Vanaf 17, na het slagen, tot je 18e alleen begeleid rijden is een goed idee, mits het kan worden gehandhaafd en daar twijel ik aan. Je maakt mij niet wijs dat er ook niet onbegeleid gereden gaat worden. Discipline is niet de sterkste kant van de gemiddelde verkeersdeelnemer. Bij het veroorzaken van schade zal de verzekering de schade willen verhalen op de onbegeleide te jonge coureur en die zal dus eerder geneigd zijn een vluchtmisdrijf te plegen.

    Alcohol naar 18 is helemaal niet te controleren, vanaf 16 jaar ook al amper. Ouders zien de noodzaak daar niet altijd van in en drankverkopers al helemaal niet.

  2. 2

    Eurlings schermt met duits onderzoek waarin de veiligheid zou toenemen. Als dat zo is:prima plan.

    Leeftijd omhoog: tsja, minder alcoholgebruik levert meestal minder problemen op, dus vanuit die optiek is het te begrijpen.

    “Uit onderzoek van Consument en Veiligheid bleek eerder dit jaar dat jongeren tussen 10 en 15 jaar sinds 2000 zes keer zo vaak worden behandeld wegens alcoholvergiftiging.”

    Dat is wel zorgwekkend. Hoeveel gaat de leeftijdsgrens helpen?

  3. 3

    Tja,

    ik begrijp niet helemaal hoe het verhogen van een leeftijdsgrens van 16 naar 18 alcoholvergiftiging bij twaalfjarigen gaat voorkomen.
    Ik vind het niet zo’n goed idee. Wordt het alleen maar spannender…

  4. 4

    @1: Ook dat rijden onder begeleiding kan natuurlijk averechts werken. De begeleider zal zelden de verkeers- en veiligheidsregels beter kennen dan een rij-instructeur.

  5. 5

    En om even lekker nodeloos tendentieus de twee topics aan elkaar te koppelen: Het is niet de alcohol die leidt tot het auto-ongeluk. Iemand met alcohol op zonder auto kan niet iemand overrijden, iemand zonder alcohol op met auto wel (en dat gebeurt ook regelmatig). Lijkt me dus dat je beter het autorijden kan beperken dan het alcoholdrinken als je auto-ongelukken wilt voorkomen.

  6. 6

    Mijn probleem met deze ontwikkeling is dat ik het beter vind als mensen eerst leren drinken, en dan leren rijden, niet andersom.

    Deze beweging die we nu zien leidt straks misschien tot Amerikaanse situaties, waar veel meer drunken driving is…

  7. 7

    Kortom, iedereen reeds op 12-jarige leeftijd aan de drank zodat ook iedereen zijn rijbevoegdheid al kwijt is nog voor-ie ‘m kon halen en ook al op realtief jonge leeftijd dankzij de korsakov niet eens meer weet te herinneren dat er ooit die mogelijkheid was.
    Tevens het eind van het leed dat file heet. Want het is zeer traumatisch nuchter te ervaren dat je geen meter opschiet.
    maar wat moet er verder met de toename van huiselijk geweld, uitgaansgeweld en wildplassen gebeuren?

  8. 8

    “Het eerste jaar mag je dan alleen onder begeleiding rijden”

    Geweldig, de helft van de weggebruikers die al jaren een rijbewijs heeft kan amper fatsoenlijk rijden naar mijn immer bescheiden mening. Dan zijn dat de mensen die ook toezicht op hun kids moeten houden?

    Opzich vind ik het wel een aardig idee hoor, in Amerika werkt het geloof ik ook best aardig. Maar volgens mij is het verkeer hier een stuk uhm.. chaotischer. Tenminste kennissen van mij uit Amerika vinden het hier verwarrend. Veel van baan wisselen bijv. Dus of zo’n systeem uit een ander land (Amerika, Duitsland) zomaar hier is over te nemen?

  9. 9

    Nog beter is als men t combineert met t Franse systeem. Dat jonge rijders met een blauwe L (o.i.d.) op de auto moeten rijden. Dan weet je tenminste dat je iets afwijkends in gedrag kan verwachten. Ok verbetert niet meteen hun gedrag maar de ervaren rijder is wel beter voorbereid.

  10. 10

    Wedden dat Eurling aan het einde van de rit zegt dat de files niet minder zijn geworden, omdat het aantal automobilisten “onverwacht” hevig is toegenomen ;-)

  11. 12

    @8: In amerika werkt het?
    Ik zag op tv hoe Jack Osbourn zijn rijbewijs haalde. Hij reed onder andere een eenrichtingstraat in… tegen het verkeer in. Geslaagd. :-)

    Dat de helft van de weggebruikers het verschil niet weet tussen het stuur en de tankdop stoort mij al langer. En als pa straks zin heb om te zupen op een verjaardag, laat-ie toch gewoon zijn kind (onder begeleiding) rijden? Dat pa dan te lam is om in te grijpen, ach.

  12. 13

    Ik vind het op zich een goed idee van het rijbewijs. ik denk alleen dat de leeftijd van een ”ervaren bestuurder” niet op 18 jaar moet zitten, maar op 21, want iemand van 18 heeft ook geen rijervaring.

    het alcoholgebruik is alleen toe te passen als winkels alleen maar legale ID’s accepteren, en politie 100 keer meer op gaat letten dat er geen alcohol onder de 18 wordt genuttigd. naar mijn mening een niet uit te voeren zaak..

  13. 14

    Ik heb net mijn theoriecertificaat gehaald en zat toen met verschillende mensen te praten over de leeftijdgrens voor autorijden en voor drank. Meerdere van de tieners had wel gezegd dat terwijl auto rijden is leuk zal ze toch eerder willen kunnen drinken dan auto rijden. Uitgaan en drinken met hun vriendjes wil ze helemaal niet opgeven en echt niet zodat ze kan auto rijden. Meerdere van hun heeft helaas ook aal tegen mijn verteld dat ze zijn niet van plan om niet te drinken alleen omdat ze moet rijden. ‘Niets zal met mijn gebeuren, hooguit een boete betallen voor rijden onder de invloed, etc’. was de gedachten van veel van de 18 jarige. Ik denk een onderdeel van het rijles moet zijn praten met mensen dat heb ongeluks gehad met een zat automobilist. Veel jongeren onderschat de gevaren, niet alleen jongeren maar oudere mensen ook. Alcohol en achter de stuur kan je beter niet riskeren.

  14. 15

    Ooit moet je beginnen met autorijden, waarom moeite doen om het te veranderen. Laat gewoon lekker op de leeftijd van 18! Maak er nou geen probleem van.. Al die onnodige veranderingen, maken kleine problemen allemaal groter!