Treinen rijden minder vaak langs een rood sein. De daling sinds 2006 is zelfs fors, maar het is nog niet genoeg.
In de meest saai klinkende rapporten vind je nog aardig nieuws. STS-passages 2011 gaat over iets dat ons allemaal aangaat: hoe vaak rijden treinen langs een rood sein en wat zijn de gevolgen daarvan? Een urgente vraag ook. In april van dit jaar raakten meer dan honderd mensen gewond, waarvan 42 zwaargewond, toen een machinist bij Amsterdam door een rood sein reed en een botsing plaatsvond.
De inspectie Leefomgeving en Transport houdt alle passages langs een stoptonend sein (vandaar de STS) bij. Ondanks het ongeluk van eerder dit jaar is er goed nieuws te melden. Het aantal STS-passages neemt namelijk al jaren flink af.
Sinds 2006 is het aantal bijna gehalveerd. Dat is nog niet genoeg. Na een aantal ongelukken aan het begin van het vorige decennium werd de doelstelling geformuleerd dat het aantal passages langs een rood sein terug moest naar de helft van het aantal in 2003. We zitten nu op 42 procent daling.
Nog meer weetjes. De NS is relatief veilig. Connexxion het minst, als gekeken wordt naar het aantal incidenten per miljoen gereden kilometers.
Wat waren de belangrijkste oorzaken? Op 1 staat dat de regelgeving aan boord niet is opgevolgd door de conducteur. Op twee staat ‘verrast seinbeeld’, wat betekent dat de machinist het rode sein niet verwacht had. Op drie gladde sporen. Op vier staat afleiding (een machinist die melkende boerenmeisjes in de wei staat te kijken bijvoorbeeld). En vijf is een verkeerd commando vanuit het verkeerscentrum.
Het risico op door rood rijden is het kleinst in augustus en december en het grootst in het voorjaar (de zomerjurkjes van de boerinnetjes). Het risico is het grootst op donderdagen en vrijdagen. Meestal levert een STS-passage alleen vertraging op, maar in 11 procent van de gevallen ook schade en in 1 procent van de gevallen een botsing.
Bij welke seinen gaat het het vaakst mis? Bij Utrecht Overvecht, Rotterdam CS, Schiphol, Venlo, Nijmegen, Dordrecht, Boxtel, Almelo, Almere Oostvaarders en Olst.
De Inspectie leefomgeving en transport concludeert dat vooral de uitbreiding van de automatische treinbeïnvloeding (ATB) daaraan heeft bijgedragen. Door een verbetering aan dat systeem is het mogelijk een trein automatisch te laten stoppen wanneer een rood sein dat opdraagt. Van de 6000 Nederlandse seinen hebben nu 1264 seinen het verbeterde systeem. Eind dit jaar moeten dat er 1600 zijn. Dat project gaat in etappes, waarbij de seinen waar de aanpassing het meeste effect sorteert, het eerst worden aangepakt.
Foto flickr cc FaceMePls
Reacties (3)
Haha, treinen rijden minder vaak door rood en dat is maar goed ook
Zouden zij vaker door rood rijden, dan hielden zij geen reizigers over
Dan zou men niet gelukkig zijn bij belangenvereniging Rover
Neem voortaan de benenwagen, dat is financieel ook beter te dragen
Pak de fiets en gooi uw kop in de wind eens kijken wat u daarvan vindt
Of nog beter ga werken waar u woont dat is pas een oplossing die loont
In de categorie
– veroordeling steeds vaker terecht
– leraren geven steeds vaker les
– water steeds vaker nat
Interessanter natuurlijk is de vraag waarom in de jaren ’90 het net zo laag was als nu.
Overigens lijkt mij in het voorjaar afgezien van de boerenmeisjes de zonstand (verblinding) ook van belang