NS verhoogt prijzen meer in de Randstad

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

De NS is van plan de prijzen extra te verhogen in de Randstad omdat daar meer treinen rijden. Hebben ze daar dan ook niet veel meer passagiers?
En… Hebben ze vroeger juist niet lijnen buiten de Randstad opgedoekt omdat ze te duur waren doordat er te weinig passagiers zijn?

Zo kan je natuurlijk met alles wegkomen.

Reacties (8)

#1 Mark

Ja ik snap der geen fuck van, lijkt me stuk efficienter rijden in de Randstad, met veel passagiers…

Onder het motto: geld pakken waar je het pakken kan. Ik heb nog geen reactie gehoord van de verantwoordelijk minister? Peijs toch? Is die weer bezig met wetjes over wat je wel en niet in je godverdomde eigen auto mag hebben. Of ze is op vakantie. Met de trein.

  • Volgende discussie
#2 camera obscura

Heb juist een vakantie met de trein achter de rug, in Duitsland. Alles ganz punktlich, sehr ordentlich, besonders angenehm. Maar wel veel duurder dan in Nederland. Ik dacht toen: toch maar liever het goedkopere, wat brakke systeem bij ons. Helaas worden we meer en meer opgezadeld met een brak systeem EN hoge prijzen.
Kan de OPTA hier eigenlijk iets tegen ondernemen? De NS heeft op vrijwel alle stations een monopoly-positie.
(over de OPTA gesproken: wanneer spreekt het de banken eens aan, die immers twee jaar geleden gezamelijk besloten voor allerlei diensten die vroeger gratis waren geld te gaan vragen; mijn Rabobank is tegenwoordig een fort met een deurbewaker, waar je niet of nauwelijks langskomt om aan je eigen geld te kunnen komen!)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Mark

OPTA: Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit. Dus aan spoorwegen en banken doen ze niet.

Fort? En internet dan? Wie wil er tegenwoordig nog naar een FYSIEKE LOCATIE om geldzaken te regelen? Alleen bejaarden toch?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Joost

Monopoly? Geef mij maar de positie “Kalverstraat”.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 camera obscura

@ Thinktank (off topic): Ja, er is internetbankieren. Dat is handig. Maar soms wil je toch iemand van de (Rabo)bank spreken (over kredieten, een nieuwe rekening, een automatische overschrijving die je om wil zetten, een nieuw pasje ophalen enz.). Je komt dan binnen door de schuifdeuren en moet wachten voor een rij voor een desk. Als je die desk uiteindelijk bereikt, staat er een persoon die beoordeelt of jij gerechtigd bent om over je geld te spreken met een van de medewerkers, of dat je op een ander moment terug moet komen. De rest van het personeel is (letterlijk) onzichtbaar. Ben je zo gelukkig dat er toch iemand vanachter een computer vandaan kruipt voor jou, dan moet je op die persoon wachten in een wachtkamertje, afgeschermd van de desk, of andere medewerkers.
Het is dus een fort waar JOUW geld ligt (of jouw schuld). Ik vind dat onvoorstelbaar en zeer klantonvriendelijk.
Als je er nog niet geweest bent, loop dan eens binnen (bijvoorbeeld aan de Nieuwmarkt in Amsterdam, de Markt in Maastricht).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Joost

@camera… Dat kan je ook via het internet regelen. Via de formulieren kan je info en adviesgesprekken aanvragen. Dan nemen ze contact met jou op!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 camera obscura

Dat zal allemaal best, maar het gaat mij erom dat de uitstraling van de bankgebouwen klantonvriendelijk is geworden. Internet mag dan handig zijn, het is ook wel eens handig als je door de winkelstraat loopt en denkt ‘oh ja, ik moet dat nog even regelen’ en dat je dan gewoon kunt spreken met iemand over JOUW geld.
Internet is onpersoonlijk, en internet ervaar ik in veel gevallen (ik ben niet zo handig hierin) als ingewikkeld/onbegrijpelijk. Dat mag je dom vinden, maar ik vind dat ik als klant gewoon te woord moet worden gestaan over vragen over mijn geld. En dat moet niet gebeuren in een omgeving die intimiderend is, en zo ervaar ik die afgesloten ruimtes, die desk zonder enige andere medewerker, het gevoel dat je een nummer bent.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Henk

De logica is denk ik als volgt:
Het autovekeer in de Randstad is een ramp.
Om dat zo te houden wordt het treinverkeer duurder.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de NS aan het plafond van haar capaciteit komt vanwege de achtergebleven investeringen van ProRail.

Maar dan nog geldt dat te veel mensen in de trein minder auto’s op de weg en dus minder inkomsten voor die “kweekvis” van financiën betekenen.
Want hoe je het ook wend of keert, de NS zal de staat altijd geld blijven kosten.(Zelfs met een tarieverhoging van 100%)
Afschaffen die hap en carpool/taxibanen van die rails maken.
Iedere Nederlander mag als hij/zij wil een “taxi-meter” in de auto.(tarief benzineprijs p/km + 10% [reken maar dat carpoolen toeneemt.
In de grotere plaatsen zal lokaal wel openbaar vervoer moeten blijven.
Op het platte land zal er niet veel veranderen;daar rijden alleen bussen op tijden dat niemand ze nodig heeft ;-)

  • Vorige discussie