Dit doet pijn:
Meer dan de helft van de eerstejaars pabo-studenten presteert slechter op rekentoetsen dan een goede basisschoolleerling uit groep 8.
Er is hier al vaker gesproken over de twijfelachtige staat van het onderwijs. Maar dit maakt wel erg duidelijk dat we een groot probleem hebben.
Het gaat hier om de toekomstige leraren van de basisschool. Zij die de volgende generatie een goede start moet geven in onze maatschappij. En dan zelf niet fatsoenlijk kunnen rekenen? En hoe zit het dan wel niet met andere basis vaardigheden?
Ik zou als aanstaande ouder alvast gaan sparen voor privé lessen.
Reacties (39)
Kunnen we hier uit concluderen dat Pabo-studenten meestal niet de slimste basisschoolleerlingen waren ? Of zijn ze verderop in hun onderwijscarrière het vermogen tot tellen verloren ?
Vraag een rechtenstudent een staartdeling te maken en je krijgt hetzelfde belabberde resultaat.
Maar rechtenstudenten hoeven niet te onderwijzen maar worden geacht illusies te kweken voor de rechtbank.
Das waar, een beetje opfrissen dus die Pabo studentes, het gaat hier namelijk om eerstejaars en niet om afstudeerders. Komt wel goed.
Persoonlijk kijk ik overigens met veel plezier terug op de ‘basisvaardigheden’ van Pabostudentes in de duinen van Terschelling.
aardig dat studenten ineens studentes worden ;)
In het geval van de Pabo kan je rustig stellen dat 90% van de studenten vrouw is (gevoelsmatig zeker).
Dat gevoel voor basisvaardigheden zeker :)
De gemiddelde pabo-studenten die ik in mijn leven ben tegengekomen waren én vrouw én te dom om te poepen. Maar ze waren nog wel intelligenter dan de gemiddelde 7-jarige. Dus kunnen ze die les geven, wat mij betreft.
En ja, ik kan nog steeds staartdelen!
Ik schrik ook nog ontzettend als m’n klasgenoten (ook eerstejaars) een stuk tekst bij mij inleveren (ben documentist van m’n werkgroep) dat nog slechter is geschreven dan bij een gemiddelde basisschoolleerling. Het enige voordeel is dat m’n klasgenoten niet leren voor leraar, bedroevend is het wel als je niet eens enigzins duidelijk en normaal (aan de hand van de basisspellingsregels) een stukje tekst kunt schrijven.
EnigSzins, Bloem
:-)
Ik vroeg me al af wie dat het eerste zou inwrijven.
Dat is een typefout, geen fundamentele fout in strijd met de spellingsregels.
Voor veel mensen is dat geen typfout, Bloem.
Maar dat zou ik nog even aan m’n moeder moeten vragen…
Ik begin mij grote zorgen te maken over de opleiding van mijn kind: ze kunnen daar én niet rekenen én niet schrijven… Wat kunnen ze daar op die PABO in hemelsnaam wel?????
Of werd in het artikel die pabo van de erotische hulpmiddelen bedoeld?
Scholen krijgen betaald voor de prestatie van leerlingen toch? Zo herinner ik mij het geval van een (toevallig) Surinaams meisje dat eigenlijk te dom was voor de opleiding die ze volgde, maar leerlingen gaven haar in de herkansing letterlijk van te voren het examen, zodat ze de antwoorden van buiten kon leren, dat wel. Ik meen wel dat ze is afgestudeerd, en het opleidingsinstituut heeft de bonus ervan opgestreken ongetwijfeld.
Dat moet zijn: docenten gaven haar het examen natuurlijk, dat zou mooi zijn…
Spellingregels, Bloem, niet spellingsregels *kuch*
Helaas, volgens Van Dale bestaan beide woorden niet. Niet gaan verbeteren als je het zelf ook niet goed hebt…
http://woordenlijst.org/zoek/?q=spellingregels&w=w
Papieren woordenboeken ruleren. De tussen -s- variant zal wel later toegevoegd zijn, om zgn. het grote publiek wat tegemoet te komen. Maar het druist tegen mijn gevoel in.
Overigens, zoenen staat niet in Koenen, maar het bestaat wel hoor.
Koenen is de Gereformeerdenbijbel?
@Jacobine: Inderdaad! Groot gelijk! Het zou het grote publiek verboden moeten worden taal te gebruiken zoals het hen goeddunkt!
En wat betreft taalgevoel; zonder spieken: de of het aanrecht?
volgens mij is het personeel van de Aldi wel erg goed met cijfertjes. zij hebben zeker geen PABO gedaan.
‘…Het zou het grote publiek verboden moeten worden taal te gebruiken zoals het hen goeddunkt!’
Over taalgevoel gesproken. Zonder spieken, SN, hun of hen?
Eerlijk gezegd, durf ik in dit topic al niets meer te zeggen ..
@CiNNeR: Jij zit toch niet op de pabo????
En zover ik kan zien was het voutlooz.
Volgens mij is er niets dodelijker voor een discussie dan een wijsneus die anderen op spelfouten gaat wijzen.
Verder geen kwaad woord over PABO-studentes.
Wel weer grappig hiero. Als het om spelfouten gaat zou men zich moeten schamen, terwijl het niet kunnen rekenen een soort van ‘coole’ status geniet. Dit terwijl niet kunnen rekenen veel triester is dan af en toe een spelfout maken.
Aangezien het doel van een Pabo is dat eerstejaars Pabo’ers (op het eind van het eerste jaar) beter worden geacht te kunnen rekenen dan een kind van groep 8, en aangezien dat doel niet wordt gehaald, is de uitkomst van dit onderzoek zorgwekkend.
Dat concludeer ik uit dit onderzoek.
Enerzijds is dan Carlos’ redenering “ze beginnen net, het komt wel goed” niet correct, want het doel van 1e klas Pabo wordt niet gehaald.
Anderzijds is dat volgens mij dus niet iets wat je de studenten kan verwijten aangezien het de grote meerderheid van de studenten betreft. Volgens mij ligt het dan aan de kwaliteit van het Pabo onderwijs.
@DP Het kan best zo zijn dat het Pabo onderwijs best goed is maar dat de verkeerde vakken gegeven worden.
Leren rekenen wordt gezien als het aanleren van een stelsel domme regeltjes en zoiets krijgt in het huidige onderwijs (niet alleen de Pabo) bijna geen aandacht. Ook veel universitaire studenten zijn zeer zwak in rekenkundige basisvaardigheden. Met name breuken is een zwak punt. Ik spreek uit eigen ervaring want ik moet jaarlijks een groot aantal tentamens nakijken.
@Luna, als je klaagt dat je medestudentjes niet kunnen spellen, of als je over taalgevoel begint, dan is het vragen om een kritische blik, heeft niets met wijsneuzen te maken.
@DP: Het probleem zit inderdaad al voordat ze naar de pabo gaan. Zoals ik begrepen heb kan je bijvoorbeeld naar de pabo met havo zonder wiskunde. Dan ben je waarschijnlijk na je 2e jaar middelbare school verder verstoken van enig rekenwerk.
En dat is jammer.
@lmgikke: Eens. Maar goed, ik ben dan ook een overduidelike beta.
Maar het is soms te treurig voor worden hoe sommige mensen met getallen en rekenen omgaan. En die zijn dan vaak bijvoorbeeld manager van een kleine afdeling en moeten het budget voor volgend jaar bepalen. Om te janken. Optellen (zeker zonder Excel) is al een probleem. Laat staan dat ze een “gevoel” hebben bij de getallen.
Uit het stuk:
„De rekendocenten van de pabo die wij hebben gesproken, gaven aan dat ze wilden dat hun studenten aan het einde van het eerste jaar net zo goed sommen kunnen maken als een goede leerling van groep 8.”
Dat doel wordt totaal niet gehaald.
Dat het Pabo onderwijs een beetje vreemd is kan ik denk wel over meepraten want een ex van mij heeft de Pabo gedaan tijdens onze relatie. Zij werd in eerste instantie niet toegelaten omdat ze te laag opgeleid was. Zij kon niet rekenen (8×8 enzo) en wist ook niet wanneer je iets met een d of met een t schrijft enzo. Daardoor kwam ze niet door het toelatingsexamen. Ik heb het haar geleerd zodat ze het jaar daarop wel toegelaten werd.
Van haar tijd op de Pabo kan ik me vooral frustraties over de tekenleraar herinneren en haar scriptie waar ik zelf een 8-tal pagina’s eigenhandig heb volgeleuterd en waarvoor ze een 9 kreeg.
Nu geeft ze al jarenlang les en ik denk met veel succes want ze doet het nog steeds.
ik denk dus dat het aan de Pabo opleiding ligt en niet aan de vooropleiding.
@DP: ik wed er een stuiver om dat het niet beperkt is tot de Pabos, je zult op universiteiten hetzelfde beeld zien. We hebben gewoon te maken met een uitzonderlijk slimme nieuwe generatie kinderen.
dat zou natuurlijk ook kunnen.
http://www.nrc.nl/redactie/Doc/TVHO_12_2005_GSTE.pdf
@m: dank voor die link.
En eigenlijk maakt dit het nog erger. Ik heb de voorbeelden bekeken in de bijlage. En dan de bijbehorende slagingspercentages.
Doe mij maar een zakdoekje.