De cd heeft nog wel even

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

GeenCommentaar heeft ruimte voor gastloggers. Ditmaal voor Martijn ter Haar.

CD Collectie (Foto: Flickr/Matt Brett)De cd is op sterven na dood. Downloaden gaat het fysieke schijfje vervangen. Tenminste, dat is de algemene teneur in veel stukjes die over de muziekindustrie verschijnen. Er zijn echter nog twee dingen die de cd voorlopig in leven houden. Eén belangrijk, één minder belangrijk.

De minder belangrijke van de twee is de kwaliteit. Downloads worden slechts zelden op cd-kwaliteit aangeboden. Voor wie alleen naar mainstream pop luistert via zijn mp3-speler of computerluidsprekers maakt dat niet veel uit. Wie echter een dure stereoinstallatie heeft staan en houdt van bijvoorbeeld dubstep met zijn extreme bassen of kan genieten van het geweld op de dubbele basdrum van een deathmetaldrummer zal meer willen dan een 160 kbps mp3-bestand.

De belangrijkere reden treft niet alleen de audiofiele liefhebber met een aparte smaak, maar iedereen. Harde schijven gaan nog wel eens kapot. Als dat net de schijf is waar de voor veel geld aangeschafte muziekcollectie opstaat, dan is dat een ramp. Ja, iedereen weet wel dat back-ups essentieel zijn, maar bijna iedereen vergeet ze ook regelmatig te maken. Bovendien bestaat er al een handige vorm van back-up in de vorm van een solide plastic schijfje, dat ook nog eens mooi verpakt kan worden met extra informatie als songteksten erbij.

De enige manier waarop de muziekindustrie daarmee kan concurreren met betaalde downloads is als ze een online opslagmogelijkheid gaan aanbieden. Dit moet dan wel een opslagmogelijkheid zijn die aan zware eisen voldoet. Een cd bevat al snel 500 MB aan data. Met diverse ?lossless? compressiemethoden is dat tot ongeveer de helft terug te brengen zonder kwaliteitsverlies. Dan nog heb ik voor mijn collectie van ongeveer 1000 cd?s ruwweg 250 GB aan opslag nodig. Bovendien wil ik dat als ik naar een liedje wil luisteren, er nú naar kunnen luisteren; als ik eerst tien minuten moet downloaden, dan gaat de lol er al snel af.

Er moet dus een gegarandeerde snelle toegang tot de servers zijn. Iets waar zelfs een bedrijf als Google de nodige moeite mee heeft, gezien het horten en stoten dat YouTube-filmpjes regelmatig plaagt. Dan is er nog de prijs. De online opslag zou vanwege voordelen als het overal ter wereld beschikbaar zijn van de muziekcollectie wat meer mogen kosten dan een cd, maar niet heel veel meer. Meer dan enkele tientallen euro?s per maand mag een abonnement zeker niet gaan kosten. Dat moet mogelijk zijn, want fotosite Flickr vraagt voor onbeperkte opslag slechts 25 dollar per jaar.

Een alternatief zou zijn om een auteursrechtheffing op internet in te voeren en het uitwisselen van bestanden daarmee volledig legaal te maken, een vaak voorgesteld model waar de entertainmentindustrie tot nu zeer heftig tegen gekant is. In het geval van een gecrashte harde schijf zou je dan alles opnieuw kunnen downloaden. Wat dan wel weer een frustrerende bezigheid kan zijn in het geval van minder gangbare platen (je moet niet van 15e eeuwse muziek uitgevoerd op de originele instrumenten houden?)

De eisen die aan de online, ?virtuele? vervanger van de cd gesteld worden, zijn dus redelijk hoog en worden momenteel nog nergens aangeboden. Het is gezien de nog steeds snel voortschrijdende techniek van internet zeker niet uitgesloten dat in de nabije toekomst de beschreven dienst mogelijk wordt. Tot die tijd heeft de cd echter zeker nog een aantal jaar.

0

Reacties (8)

#1 Abhorsen

Ik denk dat de CD wel even blijft, al was het maar dat hij uiteindelijk de status krijgt die Vinyl nu ook heeft. Iets voor verzamelaars (ik ben een enorme verzamelaar, ik moet alles ook echt bezitten).

Ik denk wel dat het grote probleem van het backuppen uiteindelijk ook zal verdwijnen. Bij software, vooral games, zie je namelijk al een start van “de oplossing” hiervoor. Bij een console als de Xbox kan je ook spellen kopen en downloaden. Deze raak je natuurlijk kwijt als je Xbox kapot zou gaan, harddisk verwisseld, etc. Het profiel waarmee je ze hebt aangeschaft onthoud echter dat je ooit de aanschaf hebt gedaan en je kan deze ten aller tijden opnieuw downloaden.

Raak je je profiel kwijt (password/username) dan heb je natuurlijk wel een probleem, of zou de aanbieder stoppen of besluiten te stoppen met aanbieden dan heb je ook een probleem. Maar het is opzich wel iets dat ik denk dat we steeds meer in de toekomst zullen gaan zien, eerst voor software, en misschien later ook voor muziek.

  • Volgende discussie
#2 Walter

Ik word altijd een beetje moe van mensen die beweren dat de geluidskwaliteit van mp3’s niet goed zouden zijn. Welke malloot luistert er dan ook nog steeds 128kb/s mp3’s?
Vanaf 192kb/s zijn de verschillen slechts voor je hond hoorbaar; alleen frequenties die buiten het menselijk gehoor liggen worden weggecomprimeerd.
Ik ben een keer mijn complete mp3 collectie verloren door een kapotte schijf. De treurigheid sloeg al snel over in een soort blijdschap. Helemaal opnieuw beginnen, geen napster/audiogalaxy rommel meer. Alleen complete albums met een bitrate van minsten 192 kb/s. Online storage overweeg ik zodat ik overal ter wereld mijn collectie kan benaderen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Abhorsen

Volgens mij bieden de meeste online winkels toch nog steeds 128kbs aan? Of zijn die inmiddels ook naar 192kbs gegaan? Geen idee zelf, ik koop nog CDs en mp3 ze zelf.

Het is trouwens niet alleen de bitrate, maar ook welke encoder, welke settings, etc. die uit maken voor de kwaliteit. Het is op veel systemen niet direct te horen, maar zodra je in de hoogwaardigere audio apparatuur komt meestal juist weer wel.

Ik moet er trouwens niet aan denken dat ik alles opnieuw moet MP3’en, ondanks dat ik dus alles op CD heb. Mijn CD collectie naar MP3 omzetten koste mij de eerste keer (en toen was hij ook nog kleiner) meer dan een maand. Het is vooral dodelijk saai om te doen.

Vandaar een externe Harddisk ter backup…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Martijn ter Haar

“Het is op veel systemen niet direct te horen, maar zodra je in de hoogwaardigere audio apparatuur komt meestal juist weer wel.”

Ik ken wel wat mensen die bijvoorbeeld in de grote zaal van Paradiso draaien en die zeggen dat je daar het verschil tussen een mp3 en cd meteen hoort. MP3 klinkt ‘vlak’.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Koen

Mijn probleem zit hem in:
Harde schijven gaan nog wel eens kapot. Als dat net de schijf is waar de voor veel geld aangeschafte muziekcollectie opstaat, dan is dat een ramp.

Maar wie heeft er dan ook een voor veel geld aangeschafte muziekcollectie?
Het grote voordeel van mp3’tjes tov cd’s is nu juist dat de eersten niets kosten.
ls mijn harde schijf met muziekcollectie verloren gaat (én de externe hd met backup) is dat een ramp(je) omdat ik dan weer vele avonden zit te downloaden, maar de financiële ramp blijft beperkt tot de aanschafkosten van een nieuwe harde schijf.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Martijn ter Haar

Je vindt niet dat muzikanten betaald dienen te worden voor hun creativiteit en arbeid?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Koen

Nee, maar dat is een andere discussie.

Ik heb nog wat anders tov de voorgestelde ‘problemen’ rond mp3 > cd.

Bij die bespreking van de online opslagmogelijkheid ga je er vanuit dat 1) muziek dan ook altijd vanaf die online bron afgespeeld zal worden (log- en traagheidsproblemen) en 2) dat voor iedere individuele muziekconsument een apárte muziekcollectie online moet komen (schaalproblemen).
Maar beide zijn niet noodzakelijk: je zou je ook kunnen voorstellen dat online alleen de back-up aangeboden wordt, en je wel degelijk muziek vanaf je harde schijf afspeelt. Dat die kan crashen is dan een veel minder groot probleem, want je hebt je hele muziekcollectie óók online staan. Dan is het alleen weer tijd/gedoe.
Bovendien kan zo’n online collectie bestaan uit mp3-winkel-achtige database, waarbij de individuele gebruiker rechten heeft op een aantal specifieke mp3’tjes. Zijn/haar muziekcollectie bestaat dus uit een deelverzameling van het grote geheel, én tegelijkertijd overlapt deze met de collecties van vele andere gebruikers. In tegenstelling tot een site als Flickr, waar ieders fotocollectie uniek is én iedere individuele foto in zo’n collectie uniek, kan bij muziek elke collectie wel uniek zijn, maar hoeft niet iedere individuele mp3 ook uniek te zijn. Mijn 256kbps-mp3 van “The Potential Breakup Song” zal niet verschillen van de jouwe, en hoeft dus ook niet 2x online schijfruimte in te nemen.
Zo zijn er alweer twee van de mogelijke bezwaren weggenomen. Als de CD overleeft, zal dat vooral zijn omdat mensen materialisten zijn; “dingen” zijn gewoon leuk. En het hebben van dingen nog veel leuker. Zoals het aanklooien met munten en wisselgeld ook niet handiger is dan de chipknip, maar wel veel leuker.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 boris

De kwaliteit van de muziek holt achteruit bij het comprimeren naar mp3, aac of wmv (of hoe dat verschrikkelijke formaat van ms ook heet). Ogg Vorbis houdt dan tenminste nog wat over, maar doe mij maar liever ongecomprimeerd/lossless.
Af en toe komt FLAC voorbij (www.sixmo.com, http://www.zunior.com) en ik hoop dat dat vaker zal gebeuren. Met FLAC blijft CD-kwaliteit behouden en daarmee alle inspanning en geld die bands in hun eigen geluid stoppen.

  • Vorige discussie