Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Onlangs hebben we afgesproken dat we ontwikkelingen rond de magneettrein, een ideetje dat kort geleden werd gepresenteerd, vanaf het begin in de gaten zullen houden (waar gaten staat kan men desgewenst ook smiezen lezen).

Het is een vast stramien:
1. Beginfase: de kosten worden veel te laag en de opbrengsten veel te hoog voorgespiegeld. Inhoudelijk gaat het vaak om ’technische hoogstandjes’ met ongekende mogelijkheden. We zouden wel gek zijn als we hier niet volop in zouden investeren. De overheid legt zich voor lange tijd vast en gooit er grote scheppen geld tegenaan. De verantwoordelijke bestuurders maken goede sier met hun gedurfde visie, er verschijnen foto’s waarop ze breeduit lachend de hand schudden van particuliere contractpartijen.
2. Een paar jaar later: Het duurt veel langer dan verwacht, de kosten zijn veel hoger, de opbrengsten veel lager (meestal zijn überhaupt geen opbrengsten, alleen verliezen). De roep om te stoppen wordt groter, maar er zijn al gigantische investeringen gedaan, nu stoppen is kapitaalvernietiging. De verantwoordelijke bestuurder uit de beginfase heeft inmiddels een ander baantje (burgemeester, voorzitter van een commissie of iets in Europa) en zijn opvolger kan er ook niets aan doen. Er wordt besloten om maar door te gaan en er het beste van te hopen.
3. Nog een paar jaar later: de puinhoop is compleet. Inmiddels is er een derde bestuurder, die zijn handen in onschuld wast. Het is de schuld van de voorgangers, van het bedrijfsleven en van de economische tegenwind. Er wordt een onderzoekscommissie ingesteld.
4. Tegelijkertijd: men begint aan een geheel nieuw project. Dat vorige project was niks, maar dit gaat het echt helemaal worden, we zouden wel gek zijn als we het niet doen, kortom fase 1 begint geheel opnieuw.

De JSF zit nu in fase 2. Overal wordt op bezuinigd, alle eerdere afspraken worden herzien, behalve die van de JSF. Het kost het land vele honderden miljoenen, zo niet miljarden. Geld kan echter niet verdampen zoals water. Waar zijn de geldstromen naar toegegaan? Wiens zakken zijn gevuld? Wie hebben er een graantje meegepikt?

Andere projecten die volgens dit stramien worden uitgevoerd: de Betuwelijn, de HSL, de Noord-zuidlijn in Amsterdam, en als grootste van allemaal…..de Europese Unie (inclusief de invoering van de euro, enzovoort).

0

Reacties (8)

#1 Grobbo

Ja, en mijn favoriete uitspraak is dan bij dit soort aangelegenheden (overigens ook van toepassing op aanslagen, rampen, faillissementen en andere minder leuke dingen):

Hoe heeft dit toch kunnen gebeuren?

Kortom: keep ‘em coming! Noord Zuid lijn is inderdaad ook wel een leuke waar het brandveiligheid betreft geloof ik.

  • Volgende discussie
#2 Nienke

je vergeet de tramtunnel in Den Haag die nu al 6 keer meer kost dan begroot.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 mark

De Ministah in antwoord op kamervragen (1413)

”Het punt van de gebrekkige technologieoverdracht door de Amerikanen speelt de Nederlandse industrie sinds het begin van deelname aan de SDD-fase parten. Niet alleen de Nederlandse industrie, maar ook de industrie uit andere partnerlanden, loopt tegen dit probleem aan. In antwoord op vragen van de heer Kortenhorst van 6 oktober 2003 en van 15 juli 2003 is gemeld dat de Nederlandse regering regelmatig overleg voert met, en druk uitoefent op, de Amerikaanse overheid om tot versoepeling van exportrestricties te komen. Dit heeft onder andere geleid tot een versnelde procedure voor het aanvragen van exportvergunningen voor projecten in het kader van het JSF-programma. In enkele individuele gevallen heeft de overheid faciliterend kunnen optreden. Daarnaast heeft Nederlandse druk ook een rol gespeeld bij het (voorlopig) vermijden van strengere «Buy American-bepalingen». Het is echter een weerbarstige materie die de Nederlandse overheid continue onder de aandacht brengt bij Amerikaanse gesprekspartners. Voorts blijft de overheid druk uitoefenen op Amerikaanse (hoofd-) aannemers om de gewekte productieomzetverwachtingen in de toekomst waar te maken.”

Uit antwoord op andere kamervragen lijkt te volgen dat het contractueel niet al te best is dichtgetimmerd (1412):
”In het MoU tussen de Amerikaanse en Nederlandse overheid inzake SDD-participatie is geen relatie gelegd tussen de investering en de hoogte van de contracten. Voor de hoofdaannemers blijft «best value» het uitgangspunt bij het verlenen van contracten. Compensatie is in het JSF-programma niet aan de orde. Daarnaast spant de Nederlandse overheid zich continu in om toegang te krijgen tot de rest van de Amerikaanse defensiemarkt. Hierbij kan echter geen relatie worden gelegd met de Nederlandse SDD-investering in het JSF-programma. “

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 mark

o, tis niet de Ministah, maar de Staatssecretaris van EZ.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Siquo

Zeikerds.

Gewoon doorbouwen, ik zeik toch ook niet over werkloze webpage-designers die van mijn belastingcenten op de bank zitten te bloggen?

Wat betreft de JSF ben ik het wel weer met de sargasso-consensus eens.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 J.N. Bosboom

In dat geval herzie ik mijn mening. De JSF is hard nodig om onze way of life zeker te stellen tegenover de schurkenstaten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 phonkee

Waar blijft de magneetzweeftrein tussen Amsterdam en Berlijn? Het mag ook een HSL zijn hoor…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Lilith

Sorry, off-topic, maar moet even:
@Siquo: hoezo ’jouw' belastingcenten? Er zijn ook mensen die voordat zij een uitkering krijgen (kregen) hebben gewerkt, misschien wel langer dan jij (en dus dan in feite hun eigen uitkering betalen van ‘hun’ in de jaren daarvoor verplicht ingeleverde belastingcenten).

  • Vorige discussie