“Historically the racial divisions had been largely meaningless in the arid scrublands of Darfur and eastern Chad, but racial ideology, stirred up among landless nomadic Arabs in Darfur against non-Arab farmers the 1980s, laid the groundwork for the present grim conflict over land, resources and identity in Darfur.“
““The racial ideology is spreading, and that is very dangerous,” Mr. Buchbinder said.“
#2
Pelayo
Wat ik nou jammer vind is dat zo’n artikel niet verder op die raciale theorie ingaat: Wat behelst die dan?
#3
Bismarck
@2: Lijkt me duidelijk uit de citaten van #1, die behelst eigenlijk niets, maar wordt gebruikt om mensen tegen elkaar op te zetten. De belangrijke verschillen liggen meer in het landgebruik (nomaden tegen boeren).
#4
larie
Je zou het ook in een ander perspectief kunnen bekijken @ BIsmarck, er is een verband tussen nomade zijn/voelen en religie.
Wellicht is je het opgevallen dat in islamitisch gedomineerde landen de devoot in zijn weekeinde naar zijn tent ( ieder heeft er wel een)ergens buiten het stadsgewoel verkast om daar lekker wat thee te drinken, keuvelen, met haviken spelen en te bidden etc. Soort datsja maar dan in de Maghreb. Een goede islamiet is binnenin een nomade.
Vlaggen met palmen en zwaarden zijn gebruikelijk in die cultuur.
Het is mijn idee dat dit één van de factoren is die remmend kan werken op de dag van morgen in een maatschappijvorm.
Reacties (4)
Wat ik nou jammer vind is dat zo’n artikel niet verder op die raciale theorie ingaat: Wat behelst die dan?
@2: Lijkt me duidelijk uit de citaten van #1, die behelst eigenlijk niets, maar wordt gebruikt om mensen tegen elkaar op te zetten. De belangrijke verschillen liggen meer in het landgebruik (nomaden tegen boeren).
Je zou het ook in een ander perspectief kunnen bekijken @ BIsmarck, er is een verband tussen nomade zijn/voelen en religie.
Wellicht is je het opgevallen dat in islamitisch gedomineerde landen de devoot in zijn weekeinde naar zijn tent ( ieder heeft er wel een)ergens buiten het stadsgewoel verkast om daar lekker wat thee te drinken, keuvelen, met haviken spelen en te bidden etc. Soort datsja maar dan in de Maghreb. Een goede islamiet is binnenin een nomade.
Vlaggen met palmen en zwaarden zijn gebruikelijk in die cultuur.
Het is mijn idee dat dit één van de factoren is die remmend kan werken op de dag van morgen in een maatschappijvorm.