| Raad voor 48 Journalistiek

Rvd] 2014/25

SAMENVATTING

De Raad voor de Journalistiek ziet geen aanleiding om een uitspraak over een klacht tegen
Vrij Nederland (RvdJ 2013/51) te herzien. Verzoeker maakt bezwaar tegen de afwegingen die
de Raad in zijn uitspraak heefi gemaakt en tegen de procedurele gang van zaken. Hij heeft
niet aannemelijk gemaakt dat de Raad zijn uitspraak op basis van onjuiste constateringen
heeft gedaan. De Raad is ook van mening dat in de procedure geen fouten zijn gemaakt.

Conclusie van de Raad voor de Journalistiek
inzake het verzoek van

drs. A.A.M. Jacobs

tot herziening van de uitspraak van de Raad van 6 november 2013 (RvdJ 2013/51) betreffende
zijn klacht

tegen
S. van Beek, H. Lensink en de hoofdredacteur van Vrij Nederland

De heer drs. A.A.M. Jacobs (verzoeker) heeft verzocht om herziening van de uitspraak van
6 november 2013 inzake zijn klacht tegen S. van Beek, H. Lensink en de hoofdredacteur van
Vri1j Nederland (brief ontvangen op 27 november 2013). Bij de beoordeling van het verzoek is
verder correspondentie van de heer Jacobs, Vrij Nederland en de secretaris van de Raad van
6 en 7 september en van 12 en 21 december 2013 betrokken.

Het verzoek is behandeld op de zitting van de Raad van 31 januari 2014, in een
herzieningskamer bijeen, buiten aanwezigheid van partijen.

DE FEITEN

De heer Jacobs heeft op 23 juni 2013 een klacht ingediend tegen Vrij Nederland over het
artikel “Een opgeblazen zaak; De bedreiging van Fons Jacobs”. Kem van de klacht is dat
onjuist, eenzijdig en tendentieus over klager is bericht en dat klager onvoldoende gelegenheid
tot wederhoor 1s geboden. De zaak is behandeld op de zitting van de Raad van 30 augustus
2013 in aanwezigheid van Vrij Nederland. Klager was daarbij niet aanwezig.
De Raad heeft bij uitspraak van 6 november 2013 de klacht ongegrond verklaard en daartoe
onder meer het volgende overwogen:
“Volgens de Raad hebben verweerders voldoende aannemelijk gemaakt dat op basis
van hun onderzoek aanleiding bestond om te berichten over klager zoals zij hebben
gedaan. Verweerders hebben uitgebreid bronnenonderzoek verricht voorafgaand aan de
publicatie, die is gebaseerd op stukken en informatie afkomstig van diverse personen en
gezaghebbende instanties. Bovendien is in het artikel voldoende onderscheid gemaakt
tussen feiten, beweringen en meningen.
Anders dan klager heefi betoogd, wordt in het artikel geen causaal verband gelegd
tussen het rijksrechercheonderzoek en kiagers vervroegde pensionering. Hoewel de
vermelding van de vervroegde pensionering — bezien in de context van het artikel — een
enigszins negatieve connotatie heefi, is deze niet journalistiek onaanvaardbaar. Verder

Pagina | van 3



