Zomerzachte treinstelsels

Vandaag een bijdrage van Peter Roeffen, columnist/journalist/tekstschrijver en blogger op Petroeftaal.nl

De Nederlandse Spoorwegen hebben bij treinenleverancier Siemens-Bombardier nooit om winterharde treinen gevraagd. De producent produceerde daarom als vanzelfsprekend maar treinen die absoluut niet tegen winterse omstandigheden bestand zijn. Tweederde van de bij de leverancier afgenomen sprinters kunnen niet gebruikt worden omdat smeltend sneeuw de elektronica van de treinen ontregelt.

De NS zet voorlopig oude treinen in, die wel winterhard zijn. In vroegere orders werd er nog niet gesproken over winterhardheid. Bij de productie van treinen werd met alle voorkomende omstandigheden rekening gehouden.

Dat de pakken sneeuw die Nederland deze weken te verwerken kreeg, invloed hebben op de kwaliteit van het reizigersvervoer zal niemand de NS kwalijk nemen. Ook zal het passagiers in deze winterse omstandigheden betrekkelijk weinig uitmaken of ze in bijna smetteloze operatiekamers of in de nog steeds naar rook ruikende megavuilnisemmers vervoerd worden. Als de mensen ’s ochtends maar op hun werk komen om hun centjes te verdienen en na een drukke werkdag thuiskomen om dat geld te verbrassen en verstoken.

Maar reizigers verwachten wel dat ze eerlijk en tijdig ingelicht worden over wat hun te wachten staat. Opzienbarend is het dat de een zegsman van de NS zijn tevredenheid geuit heeft over het functioneren van de kerstdienstregeling, een term die overigens meer doet denken aan kerstavond zelf dan aan een periode van circa twee weken rondom kerst en oud jaar. Het is altijd gemakkelijk om de incidenten waarbij het fout gaat te sterk te benadrukken, maar de ervaringen van reizigers zijn duidelijk anders. Een in een weiland bij Purmerend tot stilstand gekomen personentrein met kleumende mensen, helpt niet erg in de beeldvorming. Hoe goedbedoeld de spoorslags verschafte thee, koffie en warme dekens ook waren.

Problemen kun je maar beter erkennen. Dan kun je ook veel gemakkelijker naar een oplossing werken. Maar misschien is de gebrekkige communicatie van de NS wel symbolisch voor de bedrijfscultuur. De conducteurs in de trein zijn bijna allemaal vriendelijk en servicegericht, maar van het overige personeel hoef je weinig verwachtingen te koesteren. Als ze al oplossingsgericht zijn, dan doen ze in ieder geval alle moeite om daar niet voor uit te komen.

Het zal me niet verbazen dat deze onverschilligheid er ook toe heeft geleid dat de NS nu met een stel zomerzachte treinstelsels opgescheept zit. Bij de leverancier hebben ze gedacht dat ze hun productiefoutjes wel richting Nederland konden afvoeren. Daar in Nederland interesseert het niemand of de treinen winterproof zijn. Dat zien ze wel als het een keer winter wordt. Dan zijn we vele jaren verder en dan bestellen ze gewoon weer nieuwe treinen. Zo kunnen de directieleden en de aandeelhouders wat extra vangen.

En ze kregen gelijk. De NS liet het maar passeren. Anders hadden ze moeten communiceren. En daar hebben ze een broertje dood aan bij de NS.

  1. 1

    Kijk: nog een columnist die zich aansluit bij het koor dat foetert op de NS.

    Het zal allemaal best terecht zijn, hoor. Aan de andere kant: het zal ook wel. Het land heeft weer eens iets om zich druk over te maken.

    Ik denk dat ik me maar eens naar buiten waag. Sneeuwballen gooien.

  2. 3

    Wat ik van debug-werk heb ik geleerd les 1) de oorspronkelijke oorzaak van technische problemen meestal anders is dan dat het op het eerste gezicht lijkt en les 2) et tijd kost om die te vinden. Omdat ik nieuwsgierig ben naar de echte oorzaak en niet in een lulsmoes als ze hebben vergeten te zeggen dat ze winterhard moeten zijn, zit er niets anders op dan wachten. Oh ja, les 3) de grootste ellende duikt ALTIJD in de kerstvakantie op.

  3. 6

    Dat er nu 35 Duitse technici zijn ingevlogen (of getreind?) om onder de garantie de problemen op te komen lossen lijkt me anders financieel wel enigszins suboptimaal voor de leverancier. Maarja, misschien zit dat soort risico’s wel in de kostprijs van die dingen verrekend.

  4. 7

    Petroef, een tekstbureau met zo’n matige site (blog zonder tags, blogposts niet apart aanklikbaar), c’est pas ça, frankly.

    En inhoudelijk: hoe hard kun jij dat maken dat die leverancier z’n productiefoutjes richting NL heeft afgevoerd? Waren ze niet zo besteld? Hallo fact checking & journalistieke ambities?

  5. 9

    Nou beste Tekstbureaucraat, ik geef toe dat mijn website beter kan en vooral weinig interactief is.
    Inhoudelijk: ik maak helemaal niks hard. Het is een (ietwat provocerende) mening. Inderdaad moet een echt journalistiek stuk alleen maar op feiten gebaseerd zijn. Het lijkt me (over)duidelijk dat dit stuk dat niet is.

  6. 10

    @9 Het is een provocerende mening, die je meer als feit dan als mening presenteert. Of sterker, je presenteert het gewoon als feit. Kijk naar je eerste twee zinnen, je komt er ook nergens op terug.

    Ook schrijf je wel degelijk meer een journalistiek stuk dan een column. En daarom is dit weer gewoon een slecht stuk. Een erg slecht stuk om eerlijk te zijn.

  7. 12

    Ik maak van dit onderwerp gebruik om ook maar eens te klagen over het busverkeer.
    De pers heeft er een ritueel van gemaakt om de NS de maat te nemen. Terecht, denk ik wel. Laat Pro-rail en de NS maar weer samengaan. Dan heb je misschien ook meer profijt van de schaarse technici in zo’n bedrijf.

    Intussen zijn er verschillende dagen geweest dat de bussen er overdag mee stopten. Dat werd dan terloops gemeld via de radio. Maar niet iedere reiziger heeft een radio bij zich onderweg. Bij de bushokjes en busstations werd niets opgehangen/geplakt of ingeschoven om te vertellen dat het busvervoer was gestopt. Er kwam ook geen info over taxi’s of andere oplossingen om van A (terug) naar B te kunnen. Er werd niet vermeld wanneer er weer bussen zouden gaan rijden. Er was ook geen alternatieve oplossing met kleine auto’s of winterharde vervoersmiddelen.

    Als de pers er niet over klaagt, zal dit klantonvriendelijke gedrag van kwaad tot erger worden. De busritten zijn immers aanbesteed. Het contract moet zo goedkoop mogelijk worden uitgevoerd. Buschauffeurs zijn inmiddels apatische bestuurders geworden die onder druk staan van bureaucratische managers-op-afstand. Van hen kun je geen creativiteit meer verwachten.

    Het is de pers die hier actiever naar moet kijken.

  8. 13

    Dankzij de privatisering van het spoor kost het die bedrijven helemaal niets uit als de treinen of bussen niet rijden. Want niet de klanten leveren het geld op maar de overheid. En als er niet genoeg klanten zijn dan geeft de overheid ze juist meer geld om het reizen op het spoor aantrekkelijker te maken. Als de treinen en bussen niet rijden geeft de overheid meer geld om dat de volgende keer te voorkomen en bovendien worden een hoop kosten bespaard (een bus die niet rijdt gaat ook niet kapot).

    En de reden voor privatisering is dat bedrijven rationeel en puur winstgericht zijn.