1. 2

    Je omschrijft Magenta eerst als “gelijke hoeveelheden van rood en blauw licht”, dan zeg je dat T-mobile magenta heeft geclaimd, maar verderop in je stuk omschrijf je het als “#FF0090” wat toch suggereert dat er meer rood in zit dan blauw…

  2. 6

    @2: Dat klopt. “Puur” magenta is inderdaad de kleur #FF00FF en ziet er zo uit; deze kleur kan echter niet verkregen worden met drukinkt. De vergelijkbare kleur die je in je printer, op briefpapier en reclameposters zult vinden heet ook magenta, maar lijkt meer op #FF0090.

  3. 7

    Thanks for the interesting read.
    Lullig voor die telecomboer maar bij de kleur magenta denk ik toch als eerste aan de zere ogen die ik er van kreeg wanneer ik in de jaren ’80 met Dbase III zat te werken. Cyan en magenta waren kennelijk de bom in die dagen…

  4. 9

    Kenmerkend dat u niet schrijft wat voor invloed context op kleur heeft. Cultuur, tijd, rest van de omgeving. allemaal factoren die de betekenis van de kleur compleet op zijn kop zetten. U zegt dat kleur op een onbewust niveau geinterpeteerd wordt maar de voorbeelden spreken dat tegen. Mensen weten heel goed hun af- of voorkeur voor een kleur uit te leggen, maar dat ga je uit een survey niet kunnen halen.

    Ik zou het persoonlijk houden bij A/B testen of conjoint analysis en het hele idee over dat er generalisaties gemaakt kunnen worden over de interpretatie van kleur achterwege houden.

  5. 10

    Even een kleine aanvulling van een IE specialist mbt het T-Mobile verhaal.

    Geregistreerde merken (trademarks) kunnen mede gedefinieerd worden door de in een logo gebruikte kleuren. Inbreuk op een merk maak je als je het relevante publiek in verwarring zou kunnen brengen door een merk te gebruiken dat lijkt op een ander (geregistreerd) merk.

    Hoe meer een merk is ingeburgerd, hoe sterker het is. Sommige merken zijn zo sterk ingeburgerd dat de kleur op zich, in een bepaalde markt, al tot verwarring leidt. T-Mobile heeft met degelijk onafhankelijk marktonderzoek kunnen aantonen dat de combinatie telefonie en magenta met T-Mobile word geassocieerd. Als concurrent van T-Mobile zal je dus andere kleuren moeten kiezen.

    Belangrijk is ook dat magenta op zich helemaal niets met telefonie te maken heeft. Een geel bananenmerk, hoe bekend ook, zal er weinig aan kunnen doen dat andere bananenmerken ook met gele logo’s aan komen zetten.

  6. 11

    @10: Het is dan wel weer apart dat de concurrent in deze zaak een aanmerkelijk donkerder tint dan T-Mobile in zijn beeldmerk had, maar toch heeft verloren. Niet alleen de tint, maar het hele beeldmerk vind ik niet erg gemakkelijk te verwarren. Moet men ook nog aantonen dat de gevreesde verwarring daadwerkelijk optreedt? Of voldoet zoals jij suggereert een wat minder substantieel praatje over associaties?

    Al met al lijkt het mij een aardig frivole rechtszaak.

  7. 12

    @6: De betreffende aanduidingen waren per ongeluk in de te publiceren tekst blijven staan. Ik heb ze er alsnog uitgehaald en vervangen door ‘magenta’, omdat deze nogal technische achtergrondinformatie verder weinig toegevoegde waarde had voor het verhaal.

    @11: De uitspraak is ofwel frivool, ofwel absurd (of beide).
    Orange (ook een telecombedrijf) heeft na T-Mobile de kleur oranje én het vierkantje waarop het staat willen claimen. Het Spaanse gerechtshof wilde daar destijds echter niets van weten. Even kort door de bocht: zij waren van mening dat oranje van iedereen was.
    Dus zo kun je daar blijkbaar ook naar kijken.

  8. 13

    @11 Die verwarring moet inderdaad ook met degelijk marktonderzoek worden aangetoond. Belangrijk is daarbij dat de gemiddelde consument de twee merken doorgaans niet, zoals hier, tegelijkertijd en zij aan zij getoond krijgt.

    Ik ben het met je eens dat de bescherming hier vrij ver gaat. Maar dergelijk sterke kleurmerken zijn wel vrij zeldzaam. Dit is typisch iets voor de telefonie markt. Groot publiek, niet altijd even geinformeerd, consistent gebruikte unieke (in deze markt) en herkenbare kleuren die voor het product volstrekt irrelevant zijn, gigantische marketing budgetten om de associatie met het merk er in the rammen.

  9. 14

    Tja. Het doet mij nogal denken aan het “creatieve” gebruik van het patentrecht in de VS. Het kan soms blijkbaar lonen om een flink juridisch team te hebben en concurrenten om twijfelachtige redenen te gaan pesten, in de hoop dat ze zullen schikken of zelfs de zaak verliezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren