Zo gewelddadig is extreemrechts in Europa

Zijn de jaren dertig terug? Het is een vraag die steeds luider weerklinkt. Maar ook een vraag die steevast fel debat uitlokt. Stellen dat de jaren dertig terug zijn is overdreven voor de één, en een understatement volgens de ander. Daarom is het nuttig om even de feiten zelf te belichten. Hoe gewelddadig is extreemrechts vandaag? En in welke mate is dat zorgwekkend? Om alvast een deel van het antwoord te geven: het is erger dan je kan vermoeden.

Open waanlink

  1. 1

    <

    Stellen dat de jaren dertig terug zijn is overdreven voor de één…

    Aldus de wegkijkers ter debielrechtse zijde. Voor hen telt veelal: ast nie op feesboek hep gestaan, is’t nie waar.

  2. 3

    Mensen bekijken de jaren 30 met de kennis van nu.
    “Wilders wil geen gaskamers, staat nergens in zijn programma”.

    Die mensen zouden kennis moeten nemen van anti-fascistische waarschuwingen, er is toen immers ook genoeg geschreven over het nationaal socialisme, uit die tijd. Dan zijn de parallellen onmiskenbaar.

  3. 5

    @6822: Waarschuwingen komen van verschillende kanten. Pim Fortuyn waarschuwde op zijn manier, maar die is kaltgestelt.

    Pat Condell waarschuwt nog steeds, ook tegen een bepaalde vorm van fascisme.

    Ik heb een heel andere kijk op wat fascistisch is dan de meesten hier. Niemand heeft het zo treffend onder woorden gebracht als Theo van Gogh (vzmh):
    De vraag is of je je moet opwinden over zoveel officiële hypocrisie? Ik meen van niet. Nederlandse politiek is een drijfjacht met andere middelen. Er loopt inderdaad een bloedrode lijn van Anne Frank naar Pim Fortuyn.”

    http://www.theovangogh.nl/nadeval.html

  4. 7

    Altjohan is weer echt aan het wegkijken, dat moet je toch echt benoemen hoor. Maar goed anders dan jouw bezorgde vrienden en hun verwensingen, hoeft er van mij echt geen piemel in jou. Zo lief ben ik wel weer :).

    Wat is het leuk als je een schoon geweten hebt en altijd al tegen Iran, Saudi Arabië en Noord Korea hebt geageerd. Dan kunnen die Rechtse Wegkijkers dat dan wel claimen maar dan weet je gewoon beter.

    Hoe lang gaan jullie trouwens nog wegkijken bij de VVD corruptie en bij het vrouwenmeppen bij meneer Graus? Hij mag dan nog zo lief zijn voor zijn Cavia, maar als het een geen paaltje heeft maar een kruisje dan mept de deze Dierenvriend er lekker op los.

    Dat moet je benoemen Johan en niet wegkijken.

  5. 8

    @6822: Menno ter Braak zijn rancuneleer ken ik.

    Als volk moet je vooral tevreden en lief zijn, anders pas je niet in het keurslijf van ter Braak.

    Zijn ontevredenheid over het volk zou ik om mijn beurt ook weer rancuneus kunnen noemen. Sinds Pim Fortuyn voel ik me juist bevrijd uit het politiek correcte keurlijf. Een weg terug wil ik niet. Als je een keer die vrijheid geroken en geproefd hebt wil je niet meer terug.

    “….. Sterft, gij oude vormen en gedachten!
    Slaafgeboornen,ontwaakt,ontwaakt!
    De wereld steunt op nieuwe krachten,
    Begeerte heeft ons aangeraakt!”

  6. 9

    @8:

    Als volk moet je vooral tevreden en lief zijn, anders pas je niet in het keurslijf van ter Braak.

    Dit laat niet zien dat je de rancuneleer kent. Gelezen wellicht, maar kennen.
    En wat een vreselijk keurslijf moet dat zijn geweest, dat zelfs de xenofobe politiek van een typische stiff upper lip met een bezemsteel in z’n kont als een bevrijding voelt.

  7. 10

    Je zou ondertussen wel kunnen stellen dat politiek correctheid bestaat uit het versterken van de vooroordelen richting minderheden.

  8. 11

    Europa van extremen. Waarom blijken we toch telkens incapabel om een rationele middenweg te bewandelen?

    Van genocide in WO2 naar krankzinnig open migratie- en minderhedenbeleid, nu weer terug naar de tweespalt.

    Elke poging tot een evenwichtige visie wordt (soms letterlijk) al decennia lang doodgeslagen. Terwijl het in de kern zo simpel is..

  9. 12

    Een handvol PVV tokkies die schunnige taal uitslaan op een bijeenkomst, we staan echt aan de rand van een nieuwe holocaust! Als ze nu op oudejaarsnacht georganiseerd een 700 tal asielzoeksters aan zouden randen of een concertzaal en een paar terrassen vol allochtonen in Parijs zouden neermaaien met een Kalasjnikov dan zouden we het nog met de mantel der liefde kunnen bedekken, maar het roepen van 1 persoon van “er moet een … in” is toch wel een ISIS/SS/NSB geval in de dop!

    Uiteraard bedienen antiglobalisten, afa’s, krakers, milieu fanatici, en ander links spul zich altijd van keurige abn taal en gedragen zij zich verder ook als brave nette burgers, anders zou je de pot kunnen verwijten dat. Oh nee, dan heet het opeens een ludieke actie, dat was ik vergeten.

  10. 14

    @13 De Kristallnacht vond plaats in 1938, en werd door de staat georganiseerd. Toen was Hitler al vijf jaar aan de macht en had ‘ie de democratie reeds volledig uitgehold.

    Niet alleen is er in Europa geen Hitler aan de macht – tenzij je in Viktor Orbán een Hitler wil zien, maar die droomt niet van een duizendjarig Hongaars imperium dat half Europa beslaat – maar de radicaalrechtse partijen in de meeste Europese landen beschikken zelfs niet over paramilitaire takken, waar de communisten en fascisten van de jaren twintig die wel hadden.

    Griekenland vormt daarop met de Gouden Dageraad een uitzondering, maar dat zijn dan ook neonazi’s. De EDL is vaag gelieerd aan de BNP, maar die wordt juist electoraal leeggegeten door UKIP.

    Kortom, de huidige situatie laat zich zelfs niet met de jaren twintig van de 20e eeuw vergelijken. Tenzij je denkt dat Wilders of Le Pen een bierkelderpoetsj voorbereiden…

    Je zult voor een vergelijking toch nog eerder terug moeten, misschien zelfs wel tot in de 19e eeuw.

  11. 16

    Als je een keer die vrijheid geroken en geproefd hebt wil je niet meer terug….

    Vrijheid enkel voor jezelf. Jij bent degene die hier meermalen pleitte om mensenrechten af te schaffen omdat deze (extreem)rechts beleid in de weg staan, ranzige opportunist.

    Dit is je gewenste toekomst;

    http://i.imgur.com/zTEJWZr.jpg

  12. 17

    @14

    Dat kan nog eerder. Voorbeelden te over.

    De reden dat men terugvalt op ww2/ hitler, is omdat dit nog het meest tastbare is. Daarnaast zijn er tevens voldoende andere parallellen te vinden met ww2/ hitler, dan het rijtje die jij opsomt.

  13. 19

    @8:

    Zijn ontevredenheid over het volk zou ik om mijn beurt ook weer rancuneus kunnen noemen. Sinds Pim Fortuyn voel ik me juist bevrijd uit het politiek correcte keurlijf. Een weg terug wil ik niet. Als je een keer die vrijheid geroken en geproefd hebt wil je niet meer terug.

    Dit komt me erg vroeg-nietscheaans over. Je bent op zoek naar je vrijheid, naar vrij zijn van de ‘politieke correctheid’ die je gekooid hield. Iemand die echt in politieke correctheid geloofd, kan immers nooit echt willen dat hij zich kan overgeven aan zijn “zondige” sentimenten (blanke mensen zien als een beter ras, nationalisme, ongefundeerde superioiriteitsgevoelens).
    In latere werken beschrijft Nietsche echter, dat hij terugkomt van dat idee, hij zegt namelijk dat mensen die toegeven aan hun driften en sentimenten, niet werkelijk vrij zijn, maar slaaf van die sentimenten.

    Voor echte echtere vrijheid moet men een echte vrije wil hebben en een echte vrije wil wordt gekarakteriseerd door ambitie en prestatie. De geoefende staat van zijn die een mens in staat stelt om een doel te stellen en die koste wat het kost na te streven. Hij beschrijft daarbij dat sommige driften en sentimenten dan van pas komen en anderen verworpen moeten worden. Om er uiteindelijk voor te zorgen dat je als mens echt autonoom wordt.

    Dan mijn vraag: Wat is het hogere doel wat gediend wordt met het verwerpen van het politiekcorrecte keurslijf? Als je echt vrij wil zijn, en de politieke correctheid jou daar in belemmert, hoe belemmert zij dat dan?

  14. 20

    @Pineaux: “Wat is het hogere doel wat gediend wordt met het verwerpen van het politiekcorrecte keurslijf?”
    Door het politiek correcte keurslijf (of masker) af te gooien, kwam een meer authentieke AltJohan ten tonele.

    In de oude structuren voel ik me niet meer thuis.

  15. 21

    @20: Waarom zou je de onrust die je voelt telkens als een man met zwarte baard je voorbij loopt moeten wegstoppen? Waarom zou je je niet boos mogen maken over hoofddoekjes? Waarom maken mensen me ongemakkelijk over het gebruik van benzine, vlees of plastic, laat me zelf lekker bepalen wat ik koop! Waarom mag ik moslims – vieze haatbaarden dat het allemaal zijn- niet mogen haten om hun geloof? Waarom mag ik niet wantrouwig zijn van elke migrant die ik tegenkom? Voor allen met een wat donkerdere huidskleur of donker haar en een accent?
    Waarom zou je bloedlust moeten onderdrukken? Is het niet veel fijner om een gezamelijk patriotisch doel na te streven? Is het geen tijd voor een zuivering? Het verwijderen van vreemde elementen? Opdat onze samenleving weer puur en zuiver, vrij van vreemde smetten kan streven naar het hoogst haalbare?

    Laat die woede je voeden! Laat hoop weer opbloeien! Laat je aderen vollopen met die kracht en kom in verzet! Vecht voor bloed en bodem!

    ————-
    Is dat wat ik me erbij moet voorstellen?

  16. 22

    @Pineaux: het gaat niet om angst voor de zwarte baardmans. Dat speelt bij mij niet of nauwelijks. Het gaat om de angst en schaamte voor de eigen gevoelens. De schaamte voor blut-und-boden gevoelens die opspelen. Letterlijk gaat blut-und-boden over niet veel anders dan huis-familie-en-haard. Blut staat hier voor de bloedverwanten, de familie/het gezin.

    Zuiverheid is verder niet opportuun. Een vleugje vreemd bloed zal de bloedlijn juist versterken. Haat is meestal ook niet opportuun. Geweld (bloedlust) moet alleen zeer strategisch en afgewogen worden toegepast. Wordt dat verkeerd aangepakt dan kan de escalatie zeer negatieve gevolgen hebben voor eigen huis en haard. Reputatieschade als gevolg van gebruik van geweld kan ook negatief uitpakken voor huis en haard.

  17. 23

    @21: Het lijkt wel of je een stuk woede in jezelf beschrijft.
    Calm the fuck down. Er is nog niets aan de hand en de treinen rijden voorlopig nog niet naar het oosten.
    Dat gezegd hebbende ben ik blij dat ik in dit era niet van Joodse afkomst of homo ben. Of is dit ook trollen? (whatever the arg means.)

  18. 24

    @22: Ik vraag mij toch af: wat versta je onder vreemd bloed?
    Is dat de Turk die het niet passend vindt om te trouwen met een Nederlandse?
    Of comme ci comme ça de Marokkaan?
    Of zie in navolging van bovenstaand de Nederlander die om dezelfde reden weigert met een Marokkaanse of Turkse te trouwen. Kortom: Wat is vreemd bloed?

  19. 25

    @Thierry: vreemd bloed is de Turkse of Marokkaanse migrant die hier komt wonen. Soms treedt er snelle vermenging op in een gemengd huwelijk, soms gaan daar generaties overheen en blijft men maar in de eigen “clan” trouwen.

  20. 26

    @25: Ik heb weinig tegen de “eigen clan” en daar zal af en toe een matpartij met de “andere clan” uit voortkomen. Maar ik ben de scheidsrechter en jij (hullie en ik) zullen uiteindelijk toch echt met elkaar door één deur moeten gaan. Er is geen andere weg.

  21. 27

    @21: Waarom haat je een geloof (de islam) dat al 1400 jaar geleden de jodenvervolging verwierp en sterker nog juist voor de joden op kwam? Die elke vorm van discriminatie afwijst. Die wel kritiek op het jodendom heeft omdat ze in Jezus een afvallige zien, terwijl bij de islam Jezus als een van de grootste mensen geldt die ooit heeft geleefd.
    Waar vrouwenrechten al zo hoog waren dat ze bijvoorbeeld gelijke beloning voor hetzelfde werk als de man eist. Dat vrouwen ook als ze getrouwd zijn, geheel zelfstandig hun eigen bedrijf mogen hebben of huizen mogen kopen.
    Allemaal zaken die zelfs nu nog niet helemaal in bijv. Nederland mogelijk zijn.

  22. 28

    @5: ‘k Heb het stukje van Van Gogh gelezen. Ik wist al dat hij een tamelijk fout persoon was, maar dit dubbelonderstreept het.
    Citaat: “Thom de Graaf (D’66) had Anne Frank nodig en gebalde vuistjes om z’n Congres duidelijk te maken dat Fortuyn ‘een gevaar’ was…..maar de zelfbeheersing van Herben en de zijnen moge meneer De Graaf tot voorbeeld strekken. De gotspe dat uitgerekend de politicus die stond te dansen op het lijk van Anne Frank binnenkort minister zal zijn, behoort tot de verworvenheden van de parlementaire democratie. ”
    Hoe haal je zulke smerigheden in je hoofd.
    Fortuyn had een jaar of 10 nadat Frits Bolkestein het er over gehad hoe “inferieur” sommige mensen waren met hun achterlijk geloof en cultuur.
    De opa van Frits was ooit tijdens de oorlog minister van onderwijs. Na de oorlog stapten hij en z’n partij over naar de PvdA.
    Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Gerrit_Bolkestein
    “Bolkestein, die bij zijn benoeming al bijna 68 jaar was, stond bekend als uiterst deskundig op onderwijsgebied, met een vooruitziende blik. Hij riep in 1943 vanuit Londen de studenten op om de loyaliteitsverklaring niet te tekenen. In een andere toespraak op Radio Oranje, in maart 1944, riep hij alle Nederlanders op om geschreven getuigenissen van de bezettingstijd (zoals brieven en dagboeken) te bewaren, deze zouden na de bevrijding worden ingezameld om deze moeilijke periode te documenteren. Deze oproep was voor Anne Frank aanleiding om haar dagboek om te werken voor publicatie.”

  23. 29

    @27: Ik haat de islam helemaal niet. Als kind heb ik jaren in een islamitisch land gewoond. De gecombineerde geur van open riolering, kruidenmengsels van het koken op straat en de geur van zweet is me op een vreemde manier nog dierbaar.
    Als kind mocht ik ook de vrouwenvertrekken in als mijn ouders naar een feest gingen. Dat was een aparte wereld. Mijn moeder deed dan uit respect een hoofddoek om, anders liep ze meestal zonder. Soms konden de mannen op straat het niet laten om haar in haar kont te grijpen. Dan werd ze boos. Meestal gebeurde dat niet en waren mannen gewoon respectvol naar haar toe.
    Ze was destijds werkzaam voor de VN, ze deed onderhandelingen tussen clans daar. Dan ging ze met een konvooi naar een clan in het noorden van het land om ervoor te zorgen dat kinderen van de ene clan in het gebied van de andere clan naar school konden zonder doodgeschoten te worden.
    Ze heeft ook een soort blijf van mijn lijf huis opgezet. Destijds had dat land ook de eerste vrouwelijke president (in de moderne geschiedenis van de wereld). Dat land was Pakistan.
    Ik werd vrijwel dag door onze tuinman, Ashraf, achterop de fiets naar school gebracht. Mijn zusje zat dan op de bagagedrager aan de voorkant, mijn broertje zat op de bagagedrager en ik stond achterop. Dat was tegek. Er liepen mannen over straat met kalashnikovs. Die groetten ons dan. Dichtbij ons huis liep er een spoor, daar reed een stoomtrein overheen met open wagons. In die open wagons lagen gewonden van de oorlog in Afghanistan.
    Ik zat op de Amerikaanse school, waardoor ik in al die tijd maar weinig woorden pashtu geleerd heb. Maar heel veel mensen spraken engels, dus de noodzaak was nogal laag. Waarschijnlijk omdat het land vroeger onder brits Indie viel.
    Ashraf was het hoofd van een dorp uit de buurt. Hij had 4 vrouwen. Hij vroeg mijn vader vaak plagend wanneer mijn pa nou moslim zou worden, dan kon hij er meer vrouwen bijnemen. Mijn vader grapte dan altijd dat 3 extra vrouwen het genot van een koud biertje nooit konden overtreffen. Dan zei Ashraf dat je als vroom moslim ook wel stiekem een biertje kon drinken, je moest er alleen voor zorgen dat Allah je niet zag.
    Tijdens een feestje in het dorp van Ashraf, waar wij natuurlijk voor waren uitgenodigd, waren er ’s avonds allemaal mannen die verkleed waren als vrouw. Die gingen dansen met de ongehuwde mannen. Mijn moeder vroeg later aan Ashraf hoe het zat met homoseksualiteit. Het antwoord was, dat ze in pakistan geen homoseksualiteit hadden, omdat niemand erover praatte. Mijn moeder zei dat ze dat niet geloofde, waarop ashraf antwoordde: “Natuurlijk hebben we wel mannen die opgewonden raken van mannen, we praten er gewoon niet over. Als iemand iets ziet dan houdt hij gewoon zijn mond. Zo is het nooit een probleem.”

    De meeste discussies die in het westen over de Islam gevoerd worden zijn zo’n ongelofelijke bullshit. Elke cultuur zal grijpen naar zijn (verkeerd) extremistische kanten op het moment dat de mensen zich bedreigd voelen. Daarom beschrijf ik juist die gevoelens die leiden tot dat extremisme in mijn eerdere reactie.
    De gevoelens van puurheid, woede en angst. Dat is waar mensen altijd naar grijpen in tijden van dreiging van buitenaf. De PVV is de ISIS van Nederland. Of de Al Nusra. Ze bestaan bij glorie van dezelfde gevoelens. Ik probeerde AltJohan uit zijn schulp te lokken, door met hem te praten over die gevoelens.

  24. 30

    @22: blut-und-boden is totaal niet familie en eigen haard. Dat je dat gelooft laat zien dat je in mijn ogen inderdaad aan de “Dark side” staat. Je nationalisme verblind je. Jij en ik zijn geen familie en je bent zeker geen onderdeel van mijn haard. Er is geen verbond, je bent misleid door mensen die jouw gemis van gemeenschap willen misbruiken voor hun eigen gewin!

    Jij mist verwantschap, je wil iets hebben wat je leven zin geeft. Zoals voetbalhooligans dat bij ADO den haag hebben. Dat is het effect wat extreem-rechts bij mensen wil oproepen: geborgenheid, verwantschap, kameraadschap, strijden voor hetzelfde, heldendom. Dat je leven er toe doet!

    Het is heel aantrekkelijk, maar het is een leugen. Het is een leugen die als doel heeft om macht te vergaren. Jij trapt daar met open ogen in. Wat jij voelt is goed! Want wij richten je gevoel!

  25. 31

    @Pineaux: jij en ik geen familie? Ik zie dat anders. Ik zie de koe in de wei zelfs nog als een ver familielid. Natuurlijk zijn die koe en ik gedurende miljoenen jaren evolutie uit elkaar gegroeid, maar dat doet er toch niets aan af. Er is een gemeenschappelijke voorouder. Misschien hebben jij en ik wel dezelfde Europese oermoeder?

    https://en.wikipedia.org/wiki/The_Seven_Daughters_of_Eve

    Ik heb de etymologie van de blut-und-boden-term niet uitgezocht. Ik weet dat die term volop mis/ge/bruikt is in de nazi-tijd. Ik denk gewoon dat het in de oorsprong niet veel anders betekent dan huis-en-haard. Het hakenkruis heeft in de vorige eeuw ook een enorme lading gekregen die het daarvoor niet had.

  26. 32

    Pineaux: “Het is een leugen die als doel heeft om macht te vergaren.”

    Ik kan niet uitsluiten dat ik ooit tot andere inzichten kom wat betreft populisme e.d. Inzichten die meer in lijn liggen met wat jij denkt.

    Maar op dit moment vind ik jou een tikkeltje arrogant omdat je denkt dat je het beter weet.

  27. 33

    @32: Natuurlijk denk ik dat ik het beter weet. Jij denkt ook dat je het beter weet, anders wilde je denken wat ik dacht en zou je mijn leerling willen zijn. Dat mag als je dat wil, maar tot die tijd wil ik vooral begrijpen wat jou zo doet denken. Dat vind ik machtig interessant namelijk: begrijpen hoe andere mensen denken.

    @31: Je hebt me niet overtuigd. Voor zover ik weet ben jij niet iemand die ik ken. Ik zal mijn hand niet voor je in het vuur steken. Zolang ik je niet ken en liefheb, zal ik me daar altijd tegen verzetten.
    Ik zal wel voor je opkomen als ik het gevoel heb dat anderen jou onheus behandelen, je mishandelen of jou proberen te verwijderen uit de samenleving.
    Maar als jij diegene bent die onheus behandelt, mishandelt of anderen probeert te verwijderen uit de samenleving dan ben jij mijn tegenstander. Simpel toch?

  28. 34

    Ik heb de etymologie van de blut-und-boden-term niet uitgezocht.

    Dat is gek. Eerder nog, doe je namelijk alsof je er alles van weet:

    Letterlijk gaat blut-und-boden over niet veel anders dan huis-familie-en-haard. Blut staat hier voor de bloedverwanten, de familie/het gezin.

    Letterlijk betekent het natuurlijk trouwens bloed en bodem.
    Je geeft dus terecht aan niet te weten wat de term precies inhoudt, maar je flirt er wel weer mee. Met jouw gekoketteer met de NVU, waar je eigenlijk ook niets van weet, in het achterhoofd, en de volgende quote:

    Ik weet dat die term volop mis/ge/bruikt is in de nazi-tijd.

    plaats je jezelf dus in het neonazistische verdachtenbankje. Kun je je druk maken om mijn “ruwe schrijfstijl”, maar dat is nogal hypocriet wanneer je nooit inhoudelijk reageert.

    Het hakenkruis heeft in de vorige eeuw ook een enorme lading gekregen die het daarvoor niet had.

    Precies. Nu heeft het die lading wel. Die schud je er niet meer af. En terecht. En hetzelfde geldt voor blut und boden.

  29. 35

    @5 “Ik heb een heel andere kijk op wat fascistisch is dan de meesten hier”
    Prachtig, de opsomming in de link in jouw definitie geen fascisme. Maar gewoon even terug naar het basale goed of fout: hoe label jij de (veelal geweldadige) acties in het artikel?

  30. 36

    @Noortje: “hoe label jij de (veelal gewelddadige) acties in het artikel?
    extreem rechts geweld. Zware criminaliteit met een politiek luchtje. Vooral landen met een wir-schaffen-das beleid (Zweden, Duitsland) hebben hun veiligheid niet op orde.

    Nederland lijkt het iets beter op orde te hebben. Hier hebben we ook bedreiging/geweld door rechts, maar dat is minder venijnig en dodelijk dan wat er gebeurt in Duitsland/Zweden. Nog wel, want ook in Nederland wordt het steeds nijpender.

  31. 37

    @36:

    extreem rechts geweld. Zware criminaliteit met een politiek luchtje.

    Tja, dat is nu eenmaal de consequentie van het extreemrechtse gedachtegoed. Eigenlijk zou je er dus zeer tevreden mee moeten zijn.

  32. 38

    @Olav: ” Eigenlijk zou je er dus zeer tevreden mee moeten zijn.”
    Met geweld is het zo: we delen uit en ontvangen* . Officieel is Europa veilig en heeft de overheid het geweldsmonopolie. Maar dat is vaak alleen op papier.

    *ontvangen: Het is geen geheim dat er al eens een beoogd volksvertegenwoordiger van mij is neergeschoten. Mijn huidige volksvertegenwoordiger wordt 24/7 beveiligd en dat helpt wel.

  33. 39

    @Pineaux: “Natuurlijk denk ik dat ik het beter weet. Jij denkt ook dat je het beter weet, anders wilde je denken wat ik dacht en zou je mijn leerling willen zijn.”
    Ik ben hier zeker ook om wat de leren. Punt is dat ik wel ietsje vastgeroest ben geraakt. Als je lang een standpunt inneemt dan switch je niet zomaar over (wie wil er te boek staan als flip-flop?). Mensen weten hier ook wat ze aan mij hebben.

    Als ik niet open staat voor nieuwe dingen, dan dat is een teken van zwakte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren