‘Wees er trots op Marokkaan te zijn’

Open waanlink

  1. 3

    Een studie doen en er dan niets mee doen is toch zonde van het geld en omdat ze niets verdient kan ze ook de studielening niet terugbetalen.

  2. 4

    Ondanks dat Laila zelf ook toegeeft dat de “Marokaan” niet bestaat moeten ze wel trots zijn op “marokaan” zijn. Daar wringt het, en maakt het artikel een tikje onbegrijpelijk. Zou het allemaal een taalprobleem zijn? Het onnodig samenvoegen van verschillende groepen onder één noemer?

  3. 5

    Trots op iets waarop je zelf geen enkele invloed hebt uitgeoefend, zoals huidskleur, nationaliteit of sekse, is onverdunde domheid.

  4. 8

    @7: of prestaties of zaken die je hebt ondersteund, waaraan je hebt bijgedragen of die je adhesie hebben natuurlijk.

    Ik ben er evenmin trots op een blanke Hollandse man van middelbare leeftijd te zijn als dat ik me ervoor schaam.

  5. 9

    @7: of iets waar je een bijdrage aan geleverd hebt. Dus bv. trots op je land zijn ja, trots op je nationaliteit zijn nee. Maar goed, dat is ook maar mijn mening.

  6. 10

    Kenschetsend voor het gebrek aan zelfbewustzijn en actiebereidheid onder Marokkanen is het feit dat alleen voormalig GroenLinks-politicus Mohammed Rabbae en burgerrechtenactivist Abdou Menebhi, concreet protest hebben aangetekend tegen het Marokkanendebat. Leden van een generatie Marokkanen die maatschappelijk en politiek actief was, ver voor het ‘multiculturele drama’ het discours bepaalde. Toen was racisme nog verwerpelijk. Zij snappen, beter dan de twintigers, dertigers en veertigers van nu, dat opkomen voor je belangen en die van je achterban betekent dat je weerstand ontmoet. Discriminatie en racisme laten zich slecht bij de naam noemen. Daarom zijn morele moed en ja, ook protestacties en pressiemiddelen nodig.

    Abdou Menebhi ken ik. 34 jaar geleden zei de toenmalige voorzitter van het KMAN, tegen mij -in het Frans want Nederlands sprak hij (toen) niet: ‘Nederlanders moeten maar Arabisch leren.’ ‘Integratie = assimilatie en assimilatie is fascisme.’

    We zijn in 34 jaar nog geen stap verder gekomen blijkbaar.
    Ik vraag me werkelijk af wat Laila Ezzeroili nu eigenlijk wil. Alleen maar trots zijn?

  7. 11

    Ja eigen schuld, zo hebben we de Turken ook decennia lang in hun in onze ogen misplaatste trots en heimwee laten doormodderen door ze onze identiteit en gewoonten op te dringen. En nu gaat het goed in Turkije…en zoeeeeff weg waren ze. Met alle opleidingen en vakdiploma’s en wat al niet meer…

    En wie doet hier dalijk de bejaardenzorg?

  8. 12

    Er komt een debat in het Nederlandse parlement, over Marokkanen hier. Niet over Chinezen of Hindus óók hier, en evenmin over Joden

    Laila uit Marokko is woest. In haar diatribe komt dat tot uiting, wat dan meteen ook bijna alles is. Aan dispuut met haar is geen eer te behalen. Dat zie je zo. Aan de andere kant, haar ongehinderd laten spuien en razen, stuit ook tegen de borst, vandaar het volgende van mijn hand.

    Wat het probleem is. Marokkanen zijn irritant onderdeel van de Nederlandse Massa Immigratie die Nederland heeft overrompeld en ontwricht. Hun jeugd gedraagt zich Nederland-vijandig, en met vaak ook nog een dubbele paspoort op zak mag je zeggen dat ze hier flink uitheems doen, en dus zijn. En als ze iets van de NL-cultuur snappen of er wat aan doen, is het toch niet zo dat zij haar respecteren. Etnisch uitgesplitste misdaad statistieken dwingen dit te denken.

    Deze stand van zaken nu wordt door Laia miskend, ontkend, tegen alle evidentie in. Haar tirade sluit ze met deze anti-Nederlandse uitval: ‘Die dag* vieren we onze Marokkaanse identiteit.’

    Laila in Nederland heeft dus niets begrepen, of eigenlijk alles. En ten slotte heeft zij de waarheid gesproken, als Marokkaanse. Zij stamt uit wat men een EERcultuur noemt, of ook wel een SCHAAMTEcultuur, en daar blijft zij bij. Mentaal, niet locaal.
    Nooit iets toegeven, geen introspectie, geen zelfkritiek, keihard liegen. Haar eigen Marokkaanse groep staat op het spel, namens die identiteit sprak zij.

  9. 13

    @12: “Haar eigen Marokkaanse groep staat op het spel, namens die identiteit sprak zij.”
    Juist! Je kunt een Marokkaan wel uit de woestijn halen, maar de woestijn niet uit een Marokkaan. Nee, ik bedoel daarmee nuance: je kunt niet zomaar theocratische, ethnocentrische volkeren naar Nederland halen en verwachten dat ze binnen 3 generaties sociaaldemocratisch en hoogopgeleid worden. Dat kost 10 tot 20 generaties. Multicultuur leidt de komende eeuw tot segregatie en burgerconflicten. De grotere vraag is dus: waar zijn wij nou mee bezig? Waarom doen we dit?

  10. 15

    @13:
    Het monster van de Nederlandse Massa Immigratie (NMI) doet zich ook in andere Westerse landen voor, met overeenkomstige problematiek.

    In zijn: ‘DE SCHIJN-ĖLITE VAN DE VALSE MUNTERS’, 2010, geeft BOSMA de politieke elite van ons land de schuld van het ontstaan en onderhouden van de NMI, maar dat lijkt slechts deels juist. Buitenlandse elites deden het niet beter.

    Het raadsel van de Nederlandse -. Belgische -. Britse – enz. massa-immigratie is dus nog niet volledig opgelost.

    Illustratief citaat:
    De HAMPSTEAD LIBERAAL David Goodhart in Mail Online dd 22.03.13, over de Britse ‘large-scale immigration’
    De links-liberale Goodhart betreurt achteraf deze ‘mass immigration’ van de afgelopen 30 jaar.
    Ook vindt hij: ‘The immigrant has chosen to come to an existing country with its own laws, history, language and so on. Those need to be respected and understood. One cannot be British on one’s own exclusive terms or on a highly selective basis.’

  11. 16

    @15:
    “… de Nederlandse Massa Immigratie (NMI) doet zich ook in andere Westerse landen voor …”

    Dit klopt niet helemaal…

  12. 18

    @17:
    Dus de “Nederlandse Massa Immigratie (NMI)” is niet zelf het monster, maar er is een op zichzelf bestaand monster, een losse entiteit die zich in meerdere landen manifesteert? Maar dat kan ook weer niet, want dan zou het weer niet “het monster van de Nederlandse Massa Immigratie (NMI)” zijn, maar een grenzenloos fenomeen. Wellicht kun je voortaan beter spreken van “de opper-kosmopoliet van de niet noodzakelijk Nederlandse, maar afhankelijk van de context mogelijk ook Europese of intercontinentale Massa Immigratie” (de OKNEIMI van de NEIMI).

  13. 19

    @18:

    ”Dus de “Nederlandse Massa Immigratie (NMI)” is niet zelf het monster, maar er is een op zichzelf bestaand monster,”

    Uiteraard. Het monster van Loch Ness (LN) is toch ook niet zelf het Loch Ness? Het is er slechts het monster van.

  14. 20

    @19:
    “Uiteraard. Het monster van Loch Ness (LN) is toch ook niet zelf het Loch Ness? Het is er slechts het monster van.”

    En ik maar denken dat het “monster van Loch Ness” (LN) een aanduiding van eigendom betrof. Dit monster heeft zich voor zover ik weet ook nog niet in de Loosdrechtse Plassen (LP) gemanifesteerd.

  15. 21

    Voor deze keer laat ik mijn nuance maar wat varen.

    @13 Dat is quatsch. Net zoiets als “je kunt de katholiek uit Rome halen, maar Rome niet uit de katholiek.” Om vervolgens te concluderen dat alle katholieken (en hun nakomelingen) tot in de 20e generatie. Want is Vaticaanstad niet theocratisch? ROETSJ, kort door de bocht. Oh, de 19e eeuw wil hun ideeen trouwens terug, toen was het namelijk wel gankelijk in Nederland om op die leer andersgelovigen in Nederland van functies uit te sluiten.

    @HPax
    blablabla NMI ontwricht samenleving blabla. Voor zover ik weet kan ik nog steeds over straat zonder dat er kogels om de oren vliegen, een paspoort halen zonder omkopingen te verrichten en is er nog steeds stromen water en licht hier. Houd je hyperbolen dus bij je. Voor de rest vraag ik me af of je begrijpend lezen beheerst: “Waar we wel een krachtig, gezamenlijk standpunt over moeten innemen is dat er geen causaal verband bestaat tussen onze etniciteit en crimineel en overlastgevend gedrag. Er bestaat een statistisch verband, dat is iets heel anders.” Terwijl jij stelt dat ze dat ‘miskent, ontkent, tegen alle evidentie in.’

    Het zijn mensen zoals jij, die reacties, die stereotyperingen waar zij zich tegen afzet. Wat ik dan ook in het artikel lees is dit: “Ik ben het zat om de sneer ‘Marokkaan’ steeds naar mij toegeworpen te krijgen. In deze samenleving is geen plaats voor nuancerende bewoordingen als “Marokkaanse Nederlander” etc. Er wordt mij een identiteitsprobleem opgedrongen, en als ik dan moet kiezen, dan maar Marokkaan. Ik zit tussen twee werelden, de ene wereld verafschuwt de andere -bij monde van de media, de volksvertegenwoordiging- en noemt hem slecht, de andere wereld stelt zich open op. Dan kies ik nog steeds liever voor de wereld die ‘slecht’ is, maar zich wel open opstelt, dan die betweters die zich god wanen met hun instituties.”

    Tja, ik had het graag anders gezien. Wat ik meekrijg is niet dat de Marokkaanse gemeenschap zich erg open opstelt, misschien heeft ze daar ongelijk in. Ik had liever dat ze zich Nederlander voelt, maar goed, daar kan ze dus niet trots op zijn. Dan maar Marokkaan. Voor haar is het kennelijk niet mogelijk om een brave Marokkaanse Nederlander te zijn en brave Nederlanders vinden haar slecht -want Marokkaan-. Dan maar een brave Marokkaan.

    Dus bedankt HPax c.s. voor je poeppraat. Voor het aanhalen van dat vod van Bosma, voor je generalisaties, voor je stereotyperingen, voor het doorprikken van de wankele ‘eercultuurredenering’ van Laila, voor het opmerken dat zij niets heeft begrepen van de Nederlandse samenleving, voor het duidelijk aanwijzen van alle slechte eigenschappen die zij -en (natuurlijk [sic]) alle Marokkanen met haar- heeft, die zij zelf niet door heeft: nooit iets toegeven, geen introspectie, geen zelfkritiek, keihard liegen. Het is ook zeker niet dat zij die dingen heeft besproken ofzo. Bedankt dat mensen haar door mensen als jij (c.s.) niet meer serieus kunnen nemen, want god verhoede dat zij -die slechte, pathologische leugenaarster- in de Nederlandse samenleving op genomen zou worden, zich Nederlander zou voelen. Want dat is het natuurlijk wel: Marokkanen zijn slecht.

    Laila zou trots op je zijn: ze hoeft verder niets meer te schrijven, jouw reacties zijn -voor haar- gemeengoed. Met vijanden zoals jij (c.s.), heeft zij geen jaknikkers meer nodig als vrienden om haar gelijk te geven.

  16. 23

    @21:

    ‘blablabla NMI ontwricht samenleving blabla.
    ‘je poeppraat. Voor het aanhalen van dat vod van Bosma,’

    Stelde je prijs op een reactie mijnerzijds, nodigt je onbehoorlijke taal mij daartoe niet uit. Leer nu eerst eens je fatsoenlijk te gedragen, dan zien we verder.

  17. 25

    Dus HPax spuit giftige racistische haatpropaganda en dehumaniseert honderdduizenden mensen maar wil zelf met fatsoen bejegend worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren