Waarom steekt Google €150 miljoen in Europese media?

Waarom steekt Google €150 miljoen in Europese media?

Open waanlink

  1. 2

    Onderliggend probleem/vraagstuk is natuurlijk dat het niet verboden is om iets wat je hebt gehoord of gelezen door te vertellen (zolang je het maar niet 1:1 kopieert). Zowel bij de antitrust-case die @1 aanhaalt als bij de akkefietjes tussen kranten en Google speelt dat een belangrijke rol. En ik vind de rol van de kranten/uitgevers en de Kieskeurigs daarin eerlijk gezegd een groter probleem dan de rol die Google daarin speelt.

    Vanwege de beperkingen van de vrije markt moeten we wellicht iets met Google. Dat wil wat mij betreft nog niet direct zeggen dat het handelen van Google zelf fout is. Wat mij betreft in tegendeel: het zou eenieder, bedrijf of individu, absoluut vrij moeten staan om publiekelijk beschikbare informatie te verzamelen, verwerken en publiceren (zolang daarbij de auteurswet niet overtreden wordt). Het antitrustonderzoek en de houding van uitgevers waar Google met die 150 miljoen euro op reageert zijn bewegingen in de richting van het beperken van die vrijheden. Ik maak me daar eerlijk gezegd veel meer zorgen om dan over de monopolistische praktijken (lees: populariteit) van Google. Er lijkt een tendens gaande om zaken die ik graag als primaire vrijheden beschouw geweld aan te doen, simpelweg omdat we Google niet aardig vinden….

    Los daarvan moest ik laatst in Duitsland (de grote anti-Google) zijn en vond het buitengewoon irritant dat daar geen streetview is:p

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren