1. 6

    @1 Eindelijk een politicus die nog met beide benen op de grond staat en die denkt aan de extreme financiële gevolgen voor de gewone burger, die man schopt het nog een keer tot minister president. Hij heeft volkomen gelijk dat de burger compleet is genegeerd aan de klimaat tafels, het was een onderonsje tussen politiek, bedrijven en de milieuclubs, waarbij het koopkrachtplaatje totaal genegeerd is. Het is geen schoonvoorbeeld voor de democratie, waar D66 altijd zo voor was.

    De kosten staan ook in geen enkele verhouding t.o.v. het mogelijke mondiale effect op het klimaat, zeker als de grote spelers niet meedoen en zelfs veelal het tegengestelde beleid uitvoeren. En nee, ondanks wat sommige partijen voor fabels vertellen, maakt het niet uit of die kosten via bedrijven worden geint of rechtstreeks via belastingen, de burger betaald uiteindelijk.

    Bij de Provinciale statenverkiezingen weten de mensen nu op welke partijen ze wel of niet moeten stemmen als ze er over een paar jaar niet financieel uitgekleed in de kou bij willen zitten. Partijen als D66 en GroenLinks zijn inmiddels simpelweg niet meer betaalbaar voor mensen tot twee keer modaal, dus die zullen voor velen afvallen.

  2. 9

    @8: Inderdaad. De politie wil gewoon een verbod op vuurpijlen en op knal-vuurwerk.
    Rutte denkt dat een probleem verdwijnt door een open deur in te trappen (“zwarte piet is zwart en niet wit” bijvoorbeeld).

    @4: @5 bedankt voor de uitleg.

  3. 11

    Toch maar auto’s op waterstof?

    Uit het Dagblad van Het Noorden:

    Promovendus Miedema: ‘Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen

    Als het aan de regering ligt, worden er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s verkocht. Een ambitieus plan. Gezien het succes van Tesla en de elektrische modellen waar veel andere autofabrikanten nu aan werken moet het haalbaar zijn. ,,Maar dat is het helaas niet’’, zegt Jan Hessels Miedema (33), die er maandag aan de Rijksuniversiteit Groningen bij het Instituut voor Energie en Milieukunde (IVEM) op promoveert.

    Biomass of Batteries luidt de titel van het proefschrift van de docent milieufysica aan de hbo-opleiding Van Hall Larenstein in Leeuwarden. De geboren Fries, die opgroeide in Buitenpost, laat daarin zien dat de bijdrage van elektrische auto’s, de bijstook van biomassa in kolencentrales en de toepassing van groen gas in huishoudens slechts een marginale bijdrage zal leveren aan de energietransitie tot 2050.
    Energiedichtheid

    De batterijen van elektrische auto’s bestaan voor een belangrijk deel uit lithium. Dat is het lichtste metaal dat er bestaat. ,,Het heeft een hoge energiedichtheid: je kunt er veel energie in opslaan. Ideaal voor accu’s die relatief licht moeten zijn. Daarom zijn lithium batterijen ook zo populair in mobiele telefoons en laptops.’’

    De grootste voorraden lithium bevinden zich in Zuid-Amerika. Vooral in Bolivia, ‘maar daar gebeurt momenteel niks mee’, zegt Miedema. De grootste lithiumproducent is momenteel Chili. ,,Om tegemoet te komen aan de grote vraag naar lithium voor accu’s in auto’s moet de productie van lithium gigantisch worden opgeschaald. Dat is een probleem. Tot 2050 lukt dat maar in beperkte mate.’’
    Winning

    Accu’s zijn niet alleen afhankelijk van lithium, maar ook van andere metalen. Miedema: ,,De verwachting is dat de opschaling van deze winning ook problematisch wordt.’’

    Gevolg: het aantal elektrische auto’s dat in productie kan worden genomen is tot 2050 zeer beperkt. De promovendus schat het aantal op twintig procent van het huidige wagenpark in de wereld. De ambitie van de regering dat er vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s mogen worden verkocht, lijdt op voorhand schipbreuk. Maar dan komt marktwerking om de hoek kijken. ,,De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen.’’
    Autovloot

    Wereldwijd gaat het zeker niet lukken om voor 2050 uitsluitend elektrisch te rijden. Al is het maar omdat het wagenpark vooral in landen als China en India nog steeds enorm uitdijt. ,,Tegen de toenemende autovloot valt niet op te elektriseren.’’

    Misschien dat de opkomst van elektrische deelauto’s soelaas biedt. Miedema is van mening dat je daarmee hooguit het aantal voertuigen kunt stabiliseren. ,,Maar dan zit je vooral vanuit Europees perspectief naar het probleem te kijken. Daar hebben de mensen in de Derde Wereld die graag een auto willen hebben geen boodschap aan.’’

    Plug-in hybrides

    Willen we de CO2-uitstoot door auto’s verminderen dan pleit Miedema voor een ‘herwaarding’ van plug-in hybrides, die zijn uitgerust met een benzinemotor en een elektromotor. Van de hoeveelheid lithium in een batterij van elektrische auto’s kun je negen plug-in batterijen maken. Hij heeft berekend dat één elektrische auto en acht conventionele auto’s omgerekend per auto gemiddeld 4,4 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken. Negen plug-in hybrides gebruiken omgerekend per auto gemiddeld 2,5 liter brandstof per 100 kilometer. ,,Er valt dus gemiddeld twee liter per 100 kilometer te besparen als je inzet op plug-in hybrides. Alleen moet je dan wel een mechanisme bedenken om mensen te dwingen elektrisch te rijden als het kan.’’

  4. 13

    @11: Dat laatste gedeelte, herwaardering van hybrides. Ik zie dat als je nadelen opstapelen. Je moet nog altijd je batterijen produceren en meeslepen, naast je onderhoudsgevoelige en -intensieve verbrandingsmotor die je in staat stelt om nog altijd flink wat benzine te verstoken.

    Ik denk (?) dat Miedema voorbij gaat aan de stappen die men maakt in de ontwikkeling van batterijen. Onder druk van de markt en maatschappij is die industrie continue bezig met innovatie. Kobalt is men bezig uit te faseren bijvoorbeeld en andere materialen worden voortdurend getest.

    Die batterijen zijn momenteel niet alleen het grootste probleem aan de elektrische auto, maar tegelijk het onderdeel waar je via innovatie enorme stappen kunt maken, die je doelstellingen snel dichterbij kunnen brengen. Of 2050 haalbaar is weet ik niet. @Thorium fans: doe geen moeite om jezelf in je voet te schieten.

  5. 15

    @13:
    Dat laatste punt van hem vind ik ook niet bepaald al te sterk.
    Het belangrijkste is, dat de doelstellingen betreffende elektrisch rijden niet gehaald worden.

    @14:
    Ge moet de duvel niet verzoeken ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren