1. 1

    Gisteren de interessante documentaire gezien: “Where to invade next” of te wel “hoe gaat men om met een teveel aan testosteron”. Michael Moore in een rondreis door Europa en Tunesië .

  2. 5

    @2: Tja, ik zou wel eens een staatje willen zien waarin concreet staat hoeveel werkgelegenheid bedrijven die echt kunnen verhuizen nu echt oplevert. Veel bedrijven in Nederland zijn toch gewoon klein en middengrote bedrijven op kantoorparken en industrieterreinen aan de rand van gemeenten. De lokale drukker, de lokale media bedrijven, de installateurs, de loodgieters etcetcetc. Hoevel bedrijven zouden nu echt kunnen gaan verhuizen? De lokale deurenfabriek met 140 werknemers (90% woont in de gemeente of buurgemeente) die al 35 jaar in de gemeente gevestigd is gaat echt niet verhuizen. En dan zou ik graag een scherpe onderverdeling willen zien tussen directe werkgelegenheid (dus aantal arbeidsplaatsen die het bedrijf zelf levert) en indirecte/gerelateerde werkgelegenheid (dus de toeleveranciers zoals de bakker en snackbar om de hoek die luncht levert, de bloemist die 1 keer maand een bos bloemen moet afleveren, de glazenwasser, etcetc. overheid en adviseurs zijn altijd heel goed met name dit deel van de werkgelegenheid enorm op te pompen. Ja de bakker en snackbar en bloemist gaan omzet zien wegvallen als zo een bedrijf vertrekt maar gaan die meteen failliet? Moet de heflt van het personeel meteen de laan uit?)

  3. 6

    @5: Het gaat natuurlijk om die tienduizenden brievenbussen op de zuidas. De (lege) kantoren moeten toch onderhouden en gepoetst worden om bedrijfsactiviteit te veinzen en daarnaast is er nog een legertje advocaten en accountants dat alles fiscaal moet rechtbreien. Maar inderdaad, Bolke trapt hier met twee benen in de lobby van de belastingparadijsmaffia.

  4. 8

    @5: Onlangs op Radio 1, de internationals zijn goed voor ongeveer 20% van de banen in Nederland (rechtstreekse), de banen bij de toeleveranciers komen daar nog bij op.

  5. 9

    @8 dat je een internationaal bedrijf bent, wil nog niet zeggen dat je ook eenvoudig kan verhuizen naar het buitenland. Er is een reden dat die bedrijven ook hier zitten en die is niet altijd en nooit volledig fiscaal.

    En die truc van de toeleveranciers meetellen die ken ik. Maar dat zijn gewoon dubbeltellingen. Als alle bedrijven in Nederland morgen stoppen zouden we anders in 1 klap 3 keer de beroepsbevolking aan banen verliezen. Toeleveren kan je ook aan het buitenland. En mensen die niet voor een buitenlands bedrijf werken gaan op zoek naar andere bronnen van inkomsten en dat levert ook weer banen in de toelevering op.

  6. 11

    @10 Op korte termijn zeker ja. De economie is een ingewikkeld netwerk en je knipt er een flink stuk uit. Maar de bedrijven en mensen die daardoor inkomsten verliezen gaan niet de rest van hun leven thuis op de bank zitten. Die starten nieuwe bedrijven en passen het aanbod van hun al bestaande bedrijven aan. Ze gaan op zoek naar nieuwe klanten.

    Al die bedrijven doen altijd alsof het hun ondernemingszin is die voor de banen van de toeleveranciers zorgen, maar ze verzwijgen dat ze zelf ook toeleverancier zijn. Als alle bedrijven zich de banen bij hun toeleveranciers toerekenen, zorgen alle bedrijven samen voor 3 keer zoveel banen als er eigenlijk zijn.

  7. 13

    Op korte termijn zeker ja. De economie is een ingewikkeld netwerk en je knipt er een flink stuk uit. Maar de bedrijven en mensen die daardoor inkomsten verliezen gaan niet de rest van hun leven thuis op de bank zitten.

    och, in Nederland wel hoor. Zie de werkloosheid structureel toenemen na faillissementen in de scheepsbouw en textielindustrie in de jaren ’70. Of de neergang van de bouw in 2008/2009: de werkgelegenheid had zich pas afgelopen jaar hersteld. In the long run we’re all dead.

  8. 15

    @10: “Reken er maar op dat het voor de Horeca in Den Haag en omstreken een behoorlijke aderlating zou zijn als Shell vertrekt.”
    Das leuk, maar Shell kan (voorlopig) niet volledig vertrekken uit Nederland, vanwege de activiteiten die het hier ontplooit. Dus noch alle Shell banen, noch die bij toeleveranciers zijn in gevaar als het een brievenbus ergens anders tot hoofdkantoor bombardeert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren